Ur artikelarkivet Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så blir din lön med nya avtalet

Bra: Ordentliga lönehöjningar. Dåligt: Hälften av höjningen ska fortfarande fördelas som pott och ob-tillägget höjs bara lite. Så kan avtalet mellan Hotell- och restaurangfacket och Sveriges Hotell- och restaurangföretagare sammanfattas.

Publicerad 7 juni 2007

HOTELL- OCH RESTAURANGFACKETS största avtal är klart. Medlemmarna som omfattas av Gröna riks-avtalet får en lönehöjning på 850 kronor under det första året, 825 kronor under andra året och 800 kronor under det sista året i avtalsperioden. Detta räknat på en medlem som jobbar heltid under hela den treåriga avtalsperioden. Avtalets minimilöner höjs med sammanlagt 2 475 kronor under de tre avtalsåren. Vid avtalstidens slut är den lägsta lönen 17 481 kronor i minimilön.
– Ser man det totalt har vi fått ett av de bästa avtalen av alla, säger Mats Hansson, avtalssekreterare på Hotell- och restaurangfacket.

MATS HANSSON är nöjd med lönehöjningarna i det nya avtalet, men hade gärna ändrat på pott-systemet. På företag som är med i SHR är hälften av lönehöjningen, 425 kronor, en generell höjning som alla är garanterade. Den andra hälften är en lokal pott. Fack och arbetsgivare ska förhandla om hur den ska fördelas på de anställda. Om arbetsgivaren inte begär förhandling delas potten ut lika till alla.
– Att potten skulle bort fanns med i våra yrkanden. Jag hade velat ha en större andel generell utläggning, men där kom vi till sist till vägs ände i förhandlingarna. Ett kollektivavtal är alltid en kompromiss, säger Mats Hansson. Han tillägger att han dock är nöjd med att det nu står tydligt att potten inte får användas till att höja upp anställda till den nya lönenivån man ska ha efter sex års arbete. Potten får inte heller användas till att få upp löner som ligger lägre än minimilön.
– Andra pengar utanför potten ska användas till att reglera detta. Det är dessutom ett kollektivavtalsbrott att betala en lön som är lägre än minimilön, säger Mats Hansson.

DET NYA AVTALET ger »mer ordning och reda« på fl era olika sätt för de anställda, säger Mats Hansson. Det blir svårare för arbetsgivaren att missbruka den tidsbegränsade anställningsformen. Tidigare har det funnits en regel som säger att om en anställning varit i genomsnitt 20 timmar i veckan eller mer under en tvåmånadersperiod så har arbetsgivaren skyldighet att erbjuda extra arbete i mån av tillgång. Nu blir arbetsgivaren skyldig att erbjuda det redan vid ett genomsnitt på 15 arbetstimmar. Om du har varit visstidsanställd mer än två år ska din anställning övergå i en fast tjänst.
– Det är verkligen en seger med åtstramningen av extraanställningen som anställningsform. Jag är också nöjd med pensionsupp görelsen som betyder mycket för våra medlemmar i ett längre perspektiv. Det är också bra att arbetsgivaren nu är tvungen att lämna ett arbetsgivarintyg på begäran av den anställde. Han tycker också att det är bra att den så kallade frivilliga övertiden är borta.

OB-ERSÄTTNINGEN höjs våren 2008 till 18:75 kronor, natt-ob blir 16:50. Många nattreceptionister har hört av sig till Hotellrevyn och varit missnöjda över det. Vad är din kommentar till detta? – Jag tror att medlemmarna förstår att man ibland måste välja väg. Hade vi satsat på en höjning av ob skulle det ha tagit en stor del av utrymmet vi nu fi ck till att höja lönerna.
– Jag beklagar naturligtvis om de känner sig missnöjda. Men det hade kostat för mycket att göra detta, säger Mats Hansson.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här