Nyheter

Robotar förändrar branschen

Många av de traditionella jobben inom hotell- och restaurangbranschen kommer att göras av robotar i framtiden. Detta enligt en ny rapport. Men arbetsuppgifter som robotsamordning och floor walking gör att det ändå blir lika många medarbetare i branschen.

Publicerad 25 juni 2018
Robotar förändrar branschen
Robothotellet Henna-na i Japan är ett exempel på automatisering. Illustration: @hennnahotelEN/Facebook

Mellan 25 och 60 procent av de traditionella yrkena inom hotell- och restaurangbranschen kommer att automatiseras fram till 2030. Den bedömningen gör Kairos Future i en ny rapport som tagits fram av Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, BFUF.

Rutinuppgifter som till exempel att skala och hacka grönsaker kan redan i dag göras av robotar. Hotellbokningar och incheckningar kan skötas digitalt. Delar av städning, till exempel dammsugning, går att automatisera.

–Antalet anställda inom de traditionella yrkena förväntas minska men nya jobb och roller tillkommer. Vi vet inte vad som är branschen i morgon, men bedömningen är att antalet anställda i branschen inte minskar till år 2030, säger Stina Algotson, vd på BFUF.

Komplexa arbetsuppgifter som är svåra att automatisera kommer att finnas kvar. Det gäller sådant som att lösa oväntade problem, läsa av och reagera på stämningar och situationer, planera, koordinera och utvärdera, skapa menyer och bädda sängar.
– Vi kommer att se en uppdelning i high tech och high touch. Fast food-kedjor kan automatiseras i hög grad, men vid andra tillfällen vill man ha personlig service och en människas handlag när maten har lagats, säger Stina Algotson.

När uppgifter övertas av robotar eller digitaliseras kommer det att skapas nya yrken, enligt rapporten. Det kommer till exempel att behövas floor walkers/welcomers som finns på plats för att lösa problem om något tekniskt hakar upp sig. Andra tänkbara uppgifter är till exempel teknisk vaktmästare, robotsamordning och sociala medier-expert.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

Pim van Dorpel, vice ordförande för Hotell- och restaurangfacket, påpekar att rapporten bygger på prognoser. Man vet inte hur snabbt eller hur långt utvecklingen går.
– Men HRF och förbundsstyrelsen behöver ha en strategi för att kunna säkerställa bästa villkor för våra medlemmar när det blir en omställning.

Delar av automatiseringen kan innebära vinster för de anställda.
– Till exempel inom hotellstäd kan skadligt och tungt arbete minskas. Där kan vi vara drivande.

De nya uppgifterna inom branschen kommer att kräva en högre kunskapsnivå, enligt rapporten.
– Det kommer att behövas ett livslångt lärande så att man klarar av de nya uppgifterna. Våra medlemmar måste få vidareutbildning i de nya rollerna.

Hotell- och restaurangbranschen pekas ut som en av de branscher där automatiseringen påverkar mest. Det är inte så konstigt, tycker Pim van Dorpel.
– Det har inte hänt så mycket under de senaste hundra åren, om man jämför med andra traditionella arbetaryrken inom till exempel industrin där mycket har automatiserats.

Läs rapporten Tillväxtbransch i förändring här.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här