Nyheter

Robotar förändrar branschen

Många av de traditionella jobben inom hotell- och restaurangbranschen kommer att göras av robotar i framtiden. Detta enligt en ny rapport. Men arbetsuppgifter som robotsamordning och floor walking gör att det ändå blir lika många medarbetare i branschen.

Publicerad 25 juni 2018
Robotar förändrar branschen
Robothotellet Henna-na i Japan är ett exempel på automatisering. Illustration: @hennnahotelEN/Facebook

Mellan 25 och 60 procent av de traditionella yrkena inom hotell- och restaurangbranschen kommer att automatiseras fram till 2030. Den bedömningen gör Kairos Future i en ny rapport som tagits fram av Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, BFUF.

Rutinuppgifter som till exempel att skala och hacka grönsaker kan redan i dag göras av robotar. Hotellbokningar och incheckningar kan skötas digitalt. Delar av städning, till exempel dammsugning, går att automatisera.

–Antalet anställda inom de traditionella yrkena förväntas minska men nya jobb och roller tillkommer. Vi vet inte vad som är branschen i morgon, men bedömningen är att antalet anställda i branschen inte minskar till år 2030, säger Stina Algotson, vd på BFUF.

Komplexa arbetsuppgifter som är svåra att automatisera kommer att finnas kvar. Det gäller sådant som att lösa oväntade problem, läsa av och reagera på stämningar och situationer, planera, koordinera och utvärdera, skapa menyer och bädda sängar.
– Vi kommer att se en uppdelning i high tech och high touch. Fast food-kedjor kan automatiseras i hög grad, men vid andra tillfällen vill man ha personlig service och en människas handlag när maten har lagats, säger Stina Algotson.

När uppgifter övertas av robotar eller digitaliseras kommer det att skapas nya yrken, enligt rapporten. Det kommer till exempel att behövas floor walkers/welcomers som finns på plats för att lösa problem om något tekniskt hakar upp sig. Andra tänkbara uppgifter är till exempel teknisk vaktmästare, robotsamordning och sociala medier-expert.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

Pim van Dorpel, vice ordförande för Hotell- och restaurangfacket, påpekar att rapporten bygger på prognoser. Man vet inte hur snabbt eller hur långt utvecklingen går.
– Men HRF och förbundsstyrelsen behöver ha en strategi för att kunna säkerställa bästa villkor för våra medlemmar när det blir en omställning.

Delar av automatiseringen kan innebära vinster för de anställda.
– Till exempel inom hotellstäd kan skadligt och tungt arbete minskas. Där kan vi vara drivande.

De nya uppgifterna inom branschen kommer att kräva en högre kunskapsnivå, enligt rapporten.
– Det kommer att behövas ett livslångt lärande så att man klarar av de nya uppgifterna. Våra medlemmar måste få vidareutbildning i de nya rollerna.

Hotell- och restaurangbranschen pekas ut som en av de branscher där automatiseringen påverkar mest. Det är inte så konstigt, tycker Pim van Dorpel.
– Det har inte hänt så mycket under de senaste hundra åren, om man jämför med andra traditionella arbetaryrken inom till exempel industrin där mycket har automatiserats.

Läs rapporten Tillväxtbransch i förändring här.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här