Nyheter

Robotar förändrar branschen

Många av de traditionella jobben inom hotell- och restaurangbranschen kommer att göras av robotar i framtiden. Detta enligt en ny rapport. Men arbetsuppgifter som robotsamordning och floor walking gör att det ändå blir lika många medarbetare i branschen.

Publicerad 25 juni 2018
Robotar förändrar branschen
Robothotellet Henna-na i Japan är ett exempel på automatisering. Illustration: @hennnahotelEN/Facebook

Mellan 25 och 60 procent av de traditionella yrkena inom hotell- och restaurangbranschen kommer att automatiseras fram till 2030. Den bedömningen gör Kairos Future i en ny rapport som tagits fram av Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, BFUF.

Rutinuppgifter som till exempel att skala och hacka grönsaker kan redan i dag göras av robotar. Hotellbokningar och incheckningar kan skötas digitalt. Delar av städning, till exempel dammsugning, går att automatisera.

–Antalet anställda inom de traditionella yrkena förväntas minska men nya jobb och roller tillkommer. Vi vet inte vad som är branschen i morgon, men bedömningen är att antalet anställda i branschen inte minskar till år 2030, säger Stina Algotson, vd på BFUF.

Komplexa arbetsuppgifter som är svåra att automatisera kommer att finnas kvar. Det gäller sådant som att lösa oväntade problem, läsa av och reagera på stämningar och situationer, planera, koordinera och utvärdera, skapa menyer och bädda sängar.
– Vi kommer att se en uppdelning i high tech och high touch. Fast food-kedjor kan automatiseras i hög grad, men vid andra tillfällen vill man ha personlig service och en människas handlag när maten har lagats, säger Stina Algotson.

När uppgifter övertas av robotar eller digitaliseras kommer det att skapas nya yrken, enligt rapporten. Det kommer till exempel att behövas floor walkers/welcomers som finns på plats för att lösa problem om något tekniskt hakar upp sig. Andra tänkbara uppgifter är till exempel teknisk vaktmästare, robotsamordning och sociala medier-expert.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

Pim van Dorpel, vice ordförande för Hotell- och restaurangfacket, påpekar att rapporten bygger på prognoser. Man vet inte hur snabbt eller hur långt utvecklingen går.
– Men HRF och förbundsstyrelsen behöver ha en strategi för att kunna säkerställa bästa villkor för våra medlemmar när det blir en omställning.

Delar av automatiseringen kan innebära vinster för de anställda.
– Till exempel inom hotellstäd kan skadligt och tungt arbete minskas. Där kan vi vara drivande.

De nya uppgifterna inom branschen kommer att kräva en högre kunskapsnivå, enligt rapporten.
– Det kommer att behövas ett livslångt lärande så att man klarar av de nya uppgifterna. Våra medlemmar måste få vidareutbildning i de nya rollerna.

Hotell- och restaurangbranschen pekas ut som en av de branscher där automatiseringen påverkar mest. Det är inte så konstigt, tycker Pim van Dorpel.
– Det har inte hänt så mycket under de senaste hundra åren, om man jämför med andra traditionella arbetaryrken inom till exempel industrin där mycket har automatiserats.

Läs rapporten Tillväxtbransch i förändring här.

Nyheter UTBILDNING

Så ska branschens anställda bli mer klimatsmarta

Hotell- och restaurangbranschen är först ut när anställda i Sverige ska få lära sig att minska energiförbrukningen.

Publicerad 21 september 2018 Kommentera
Så ska branschens anställda bli mer klimatsmarta
Energimyndigheten drar igång en webbutbildning för anställda i hotell- och restaurangbranschen. Foto: Istockphoto

Ett av Energimyndighetens uppdrag är att förmedla kunskap om hur företag kan minska sin energianvändning. I ett nytt projekt samarbetar man med arbetsgivarorganisationer för att skapa medvetenhet i tio branscher. Först ut att erbjudas en webbkurs är de som jobbar på hotell och restauranger.

– Det går åt mycket energi i de här verksamheterna. Vi har sett att det finns god potential att effektivisera och jobba för mindre klimatpåverkan, säger Erika Brokvist, projektledare på Energimyndigheten.

Hon menar att hotell- och restaurangbranschen har stora möjligheter att spara energi på bland annat belysning, ventilation, utrustning och rutiner i arbetet.
Tanken är att anställda, när de får möjlighet, ska gå webbkursen som tar 30-40 minuter.

– Här är det viktigt att arbetsgivaren signalerar att man vill att de anställda ska gå, och ger möjlighet till det. I längden lönar det sig för företagen, eftersom man också sparar pengar. Det är verkligen en win-win för företag och klimat.

Webbkursen lanseras på måndag, den 24 september.

Nyheter Avtal

Brutet avtal förbryllar facket

Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalet med LO och PTK om hur försäkringsinformationen ska finansieras. En del av en översyn, säger Svenskt Näringsliv. Märkligt, säger LO.

Publicerad 19 september 2018 Kommentera
Brutet avtal förbryllar facket
Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalet om informationsmedel med LO och PTK. Foto: Mostphotos
Peter Jeppsson
Peter Jeppsson, vice vd på Svenskt Näringsliv

Sedan 1978 har LO, PTK och Svenskt Näringsliv varit överens om hur informationen kring de kollektivavtalade försäkringarna ska bekostas. Men nu är verksamhetens framtid oviss. I somras sade Svenskt Näringsliv upp avtalet, och begärde förhandling. Anledningen är att man vill göra en översyn, säger Peter Jeppsson, vice vd för Svenskt Näringsliv.
– Det kanske går att göra mer effektivt, mot bakgrund av ny informationsteknik. Det kan också finnas en överlappning i vad parterna gör och vad försäkringsbolagen gör.

I år använder LO-förbunden inom privat sektor nästan 150 miljoner kronor i informationsmedel. Pengarna går framför allt till att utbilda försäkringsinformatörer. Hotell- och restaurangfackets del av summan är runt en miljon kronor. Per Persson, avtalssekreterare på HRF, ser Svenskt Näringslivs agerande som en krigsförklaring.
– Jag har svårt att se det som något annat. Vill man bara effektivisera saker hade man kunnat föra en konstruktiv dialog, säger han.

Renée Andersson, utredare på LO.

Renée Andersson är utredare inom försäkringsfrågor på LO. Hon tycker att uppsägningen är lite märklig.
– I våra övriga avtalsförhandlingar brukar det ju gå till så att man skickar en förhandlingsframställan. Sedan, om man inte lyckas komma överens, då kan man överväga att säga upp avtalet. Det är det normala förfarandet.
Hon tycker också att det är konstigt att Svenskt Näringsliv inte tagit upp frågan tidigare.
– Om man har något som man tycker är problematiskt brukar man ofta lyfta det med sin motpart i andra sammanhang.

Enligt Peter Jeppsson beror uppsägningen på att man bedömer att det är bättre att börja om från början med en grundlig genomgång. Han tillbakavisar att det skulle röra sig om någon form av krigsförklaring.
– Nej, verkligen inte. Vi har gemensamma intressen av att det här funkar på ett bra sätt. Att alla, både anställda och arbetsgivare, vet vad som gäller. Det är jätteviktigt.

Fakta: Avtalet om informationsmedel

Avtalet tecknades 1978 mellan Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Det handlar om att tillsammans finansiera arbetet med information om de gemensamma
pensions- och försäkringsavtalen.

LO har inte ännu svarat på Svenskt Näringslivs förhandlingsframställan. Skulle parterna inte komma överens om ett nytt avtal faller informationsansvaret på försäkringsbolagen, säger Renée Andersson.
Det skulle innebära stora svårigheter eftersom Afa Försäkring, som sköter de flesta av de kollektivavtalade försäkringarna, inte vet vilka försäkringstagarna är. De får informationen först när en anmälan är gjord.
– Det är ju anledningen till den här överenskommelsen från början. Det är klart att man blir fundersam över hur Svenskt Näringsliv har tänkt sig att lösa det här gemensamma problemet, säger hon.

Nyheter TÄVLING

Hon blev årets kvinnliga sommelier

Hanna Eriksson tog hem förstaplatsen och hennes kollega, debutanten Sofia Johansson, hamnade på andra plats när årets kvinnliga sommelier utsågs i går.

Publicerad 18 september 2018 Kommentera
Hon blev årets kvinnliga sommelier
Hanna Eriksson, flankerad av Sofia Johansson och Victoria Andersson, vann Lily Bollinger Award.

Grattis!
Tack! Det känns jätteroligt, jag är verkligen glad.

Berätta om tävlingen.
Den pågick i två dagar. Första dagen var det teoriprov plus vinprovning, och i går hade vi sista momentet på scen framför folk. Då var det bland annat vinprovning där vi skulle bestämma ålder på vin i rätt ordning. Både jag och min kollega satte alla viner. Sedan fick vi se bilder på olika saker som har med vin att göra, som druvor och maträtter och skulle skriva på en whiteboard vad vi såg. Till sist fick vi hälla upp en flaska champagne i tolv glas så jämnt som möjligt.
– Det var jätteroligt, men svårt. Men det är en tävling så det ska vara utmanande.

Hanna Eriksson.

Du och Sofia sade innan att ni ville ta hem segern till Umeå. Så blev det!
Ja, det är verkligen superkul att vi kom etta och tvåa. Det gynnar både oss och Köksbaren.

Får ni löneförhöjning nu?
Det vet man aldrig. Jag är nöjd med min arbetsplats så det är inte avgörande för mig.

Men man kanske kommer att rycka i dig från andra håll nu?
Jag trivs så bra i Umeå, och jag har hus, katt och man, så jag är svårövertalad.

Är du nöjd nu eller finns det mer du vill uppnå?
Jag vill verkligen mer! Man blir aldrig klar. Jag skulle vilja utbilda mig mer inom sommelieryrket. Och så vore kul med SM, men först ska jag landa och njuta av det här.

Hur har ni firat?
Våra ägare Peter och Jakob tog med sig ett helt gäng från restaurangen som var här och hejade på oss, så vi var ute och åt i går och i dag har firandet fortsatt.

Du låter hes – är det på grund av firandet?
Haha … nej. Jag fick en förkylning i natt med ont i halsen. Jag är bara glad att den inte kom tidigare.

Fråga om jobbet.
141
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här