Nyheter ARBETSRÄTT

Riskfyllt att anlita ombud på egen hand

Fack och arbetsgivare märker att allt fler hotell- och restauranganställda själva driver tvister – med hjälp av ombud som inte är insatta i arbetsrätt. Något som kan bli väldigt dyrt i slutändan.

Publicerad 3 oktober 2022 Kommentera
Riskfyllt att anlita ombud på egen hand
Det kan bli kostsamt för den anställda att anlita ett eget ombud som inte är specialiserat på arbetsrätt. Foto: Istockphoto
Torbjörn Granevärn. Foto: Visita

Fack och arbets­givare ser en ökning av fall där hotell- och restauranganställda driver tvister med hjälp av ombud som inte är specialiserade inom arbetsrätt. Utvecklingen oroar.
– Det blir en tråkig situation om man blir lovad guld och gröna skogar av ett ombud som främst ser till egen vinning, säger Torbjörn Granevärn, förhandlingschef på Visita.

Den som råkar illa ut på sin arbetsplats kan få fackets hjälp. Varje år har HRF:s ombudsmän tusentals sådana förhandlingar för medlemmar.
Den som inte är medlem kan vända sig till ombud utanför facket, men det är något som HRF:s avtalssekreterare Peggy Nyholm vill höja ett varningens finger för.

Både hon och Torbjörn Granevärn vill framhålla att det bästa sättet att lösa tvister som rör arbetslivet är mellan fack och arbetsgivare. Det är en av grundbultarna i den svenska modellen.

– Tanken och förhoppningen är att medarbetare i besöksnäringen ska söka jobb hos Visitaanslutna arbetsgivare. Då finns det kollektivavtal och spelregler att följa. Om du inte kan lösa en tvist med din arbetsgivare själv, vänd dig till din fackliga organisation. Det finns en proffsig part inom besöksnäringen i HRF, säger Torbjörn Granevärn.

– Det farliga är att lyssna på ett ombud som har ett eget ekonomiskt incitament. Om HRF bedömer att det här ska vi inte driva för att vi inte kan nå framgång så ska man lyssna på det.

Vi berättar alltid att det kan vara förenat med stora kostnader.Peggy Nyholm, HRF

Peggy Nyholm. Foto: Madeleine Andersson

Peggy Nyholm bedömer att det sker högst någon gång per år att man tvingas berätta för en medlem att det inte går att pröva dennes sak juridiskt.
– Om vi har nått vägs ände i förhandlingen och bedömer att vi har små eller inga möjligheter att vinna i domstol informerar vi om hur man kan göra för att driva saken på egen hand. Men vi berättar alltid att det kan vara förenat med stora kostnader.

Och det är just det som Torbjörn Granevärn menar när han säger att det är den anställda som ofta drabbas hårdast när man vänder sig till ombud som saknar kunskap om arbetsrätt.

– Vi ser unga människor som får fel rådgivning och förlorar i domstol och som sedan sitter med fordringar på flera hundra tusen. Det är oerhört tråkigt och näst intill förödande för en ung person. Det värsta är att vi sett en ökning de senaste fem sex åren. Och det är framför allt arbetstagaren som drabbas.
Han förstår att den som inte är medlem i facket och som till exempel anser sig felaktigt uppsagd kan behöva vända sig till ett juridiskt ombud på den privata marknaden.

Lokal förhandling vanlig lösning

  • En tvist hanteras först lokalt, på arbetsplatsen.
  • Om man inte löser frågan där kan den skickas vidare till central nivå, där HRF centralt förhandlar med en arbetsgivarorganisation, till exempel Visita.
  • En lokal HRF-ombudsman genomförde i genomsnitt 150 förhandlingar år 2020.

Men Torbjörn Granevärn uppmanar då att man försöker kolla upp om ombudet har några anmärkningar hos till exempel Allmänna reklamationsnämnden.
– Det finns advokater där ute som klarar av det på ett bra sätt.

Enligt Peggy Nyholm kan det vara svårt att förklara för en kränkt medlem att det inte går att driva en juridisk process.
– Om man känner sig orättvist behandlad av orsaker som är svåra att bevisa blir det känslomässigt. Men det är inte olagligt att vara en dålig chef, det måste finnas ett brott mot lag eller kollektivavtal för att vi ska kunna stämma i domstol, säger hon.