Köerna på Arlanda skapar högtryck på flygplatsens restauranger och butiker. Personalen räcker inte till.
När resenärerna har köat i timmar till säkerhetskontrollerna på Arlanda kommer de till restaurangerna och butikerna. En del är glada och ressugna, men många är stressade.
Deras ilska går ofta ut över restaurang- och butikspersonalen, säger Carl Witkowski som jobbar på Taco Bar. Han är också ordförande och huvudskyddsombud för HRF-klubben på restaurang- och serviceföretaget SSP på Arlanda.
– Vi blir lätta måltavlor, eftersom de som jobbar på Swedavia rör sig hela tiden medan vi står stilla. Vi kan inte göra så mycket mer än att beklaga att det blivit så här. Och sedan försöka vara glad och trevlig så att man åtminstone kan lugna ner gästerna, så att de inte står och skriker på oss. Vi i restaurangerna kan ju inte påverka dem som sitter uppe i flygtornet.
Det går inte att jämföra med under pandemin.
Han beskriver sig och kollegorna som brickor i ett dominospel. Om ett flygplan landar eller lyfter en minut för sent så påverkar det alla andra. Minuten blir snart en halvtimme, och sedan en timmes försening för andra flyg.
I väntan på avgång landar resenärerna hos Carl och alla hans kollegor.
– Det kan komma resenärer från två försenade charterflyg och ska lösa ut sina matkuponger samtidigt.
Det kan vara flera hundra personer som ska ha mat. Sådana situationer är i och för sig inte unika för det nuvarande kökaoset, utan kan uppstå året runt, berättar han.
Men att arbetsgivaren slog försäljningsrekord för någon vecka sedan tyder på de ovanliga folkmängderna på flygplatsen.
– Det går inte att jämföra med under pandemin. Då hade vi fem flighter på en dag, och nu blir vi nästan överkörda av allt folk.
Alla skulle egentligen behöva mer folk.
Under 2020 sades åtta av tio tillsvidareanställda på Arlanda upp. Nästan alla i HRF-klubbens lokala styrelse slutade också under pandemin. Carl fick ta över ordföranderollen och tillsammans med den enda kvarvarande ledamoten försöker han nu bygga upp klubben igen.
Nu är en av de största arbetsmiljöriskerna stressen. Facket försöker förebygga skador som kan uppstå när man skyndar genom uppgifterna. Grundproblemet är återigen personalbristen.
Bland personalen pratar man om att arbetsgivaren borde ha kunnat förutse reseboomen och förbereda sig bättre.
– Nästan varje pass känner vi att vi hade behövt vara en eller två till på avdelningen. Det är inte kul för någon just nu. Det är smärtsamt tydligt att det är kaotiskt. Alla skulle egentligen behöva mer folk, säger Carl Witkowski.