”Vi vill uppmana alla 
att gå på kurser”
Julieta Cardenas, Magdalena Petersen, Linda-Li Käld, Mikael Berge, Carolina Nilsson, Per Persson, Kenth Konradsdal, Pim van Dorpel och Jennie Hansson-Åkerlind. Foto: Melker Dahlstrand
På jobbet mitt förbund
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”Vi vill uppmana alla att gå på kurser”

De tröstar sparkade anställda, kräver ut löner och kollar att hitrest arbetskraft inte blir lurad. Men målet för avdelning 2 är att värva medlemmar och sedan utbilda dem så att de själva kan stå upp för sina rättigheter.

Publicerad 14 december 2010

En grupp ägnar sig åt förhandling, avtalsteckning och att reda upp problem som medlemmarna hamnat i. Ett annat gäng arbetar förebyggande med att skapa lokal facklig verksamhet på arbetsplatser.
Just nu är alla på avdelning Stockholm-Gotland engagerade i arbetsplatsbesök. Anställda och förtroendevalda är ute på företag som fått godkänt av Migrationsverket att anställa en icke-EU-medborgare. Reglerna säger att villkoren ska vara i nivå med kollektivavtal. Men många företag struntar i det.

– Blir de här anställda lurade så blir alla andra i branschen det i förlängningen, säger avdelningens kassör Per ­Persson.
Målet med besöken är att få företagen att följa det avtal de har skrivit på, samt att få de anställda att gå med i facket.
Förutom detta kan projektet föra med sig mer aktivitet.
– Ju mer vi visar oss, desto mer får vi att göra, vilket är ­positivt, säger Pim van Dorpel.

Att vara ute är extra viktigt för avdelningen. Kontoret ligger lite avsides i Sundbyberg. Någon medlem om dagen hittar hit, men de får gärna bli fler. Speciellt förtroendevalda skulle kunna använda sig av lokalerna i sitt arbete, tipsar de anställda.
En vanlig anledning till att medlemmarna hör av sig är att de blivit av med jobbet.
– Det är 3-4 fall i veckan ungefär, säger Kenth Konradsdal.
Löner som inte betalas ut är den andra stora orsaken till att söka hjälp. Ofta har den ­anställde gått och väntat på att det ska lösa sig.
– Det är inte okej att vänta tre dagar på lönen. Ta inte skit! Anställda i branschen är service­minded men ibland leder det till att man inte vågar säga ifrån, säger Pim van Dorpel.

Utbildning är avdelningens recept att få medlemmar som vågar stå på sig.
– Vi vill uppmana alla att gå kurser. Det ingår, det är en del av det man betalar för. Vi ansöker om ledighet, det är inte speciellt krångligt, säger Pim.
– Det går bra att ta med en kollega som inte är med i facket, säger Julieta Cardenas.
– Det här är det enda sättet att flytta fram positionerna för facket, därför satsar vi på kurser. Så att fler kan förbättra villkoren på sina arbetsplatser, säger Per.
– Vi märker att det ger något tillbaka med utbildning, de förtroendevalda har blivit säkrare i sina roller, säger Julieta.
Något som behövs i Stockholms restaurangvärld.
– Den är hårdare och hetsigare. Man är inte lika säker på sitt jobb här som på en mindre ort säger Pim van Dorpel.

Kort om avdelning 2 Stockholm-Gotland

För medlemmar i: Stockholms län samt Gotland.
Hemsida: www.schyst.net
Anställda: Åtta ombudsmän inklusive kassör, två assistenter.
Avdelningens ordförande: Margareta Granda-Berg
Antal medlemmar: 8 454 ­personer i början av december.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
81
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här