Ur artikelarkivet Gamla arkivet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

»Vi har bara trevliga gäster«

Helena Ståhlbrandt är receptionisten som rider in islandshästar på sin fritid och inte är rädd för att öppna proppskåpet på hotellet när gästen gnäller över kallt på rummet.

Publicerad 11 december 2003

Helena Ståhlbrandt arbetar på Storhogna högfjällshotell och spa som ligger på gränsen mellan Härjedalen och Jämtland. Det är hennes femte säsong och hon gillar atmosfären som är lugn och trygg.
Från sin arbetsplats har hon utsikt mot fjället och trädgränsen. En karg fjällnatur med lågväxande björk och mycket sten och mossa.
? Vi har bara trevliga gäster, inga stökiga konferenser utan miljön gör att gästerna trivs. Det finns alltid något att göra utöver konferenstiden. Gå upp på fjället, besöka spa eller delta i någon av våra aktiviteter som boxning, qi-gong eller yoga, säger Helena Ståhlbrandt.
Hon är klädd i brun sammetskavaj och byxor. Det är tjänstekläder som ser mjuka och sköna ut. På kavajslaget sitter namnskylten och bredvid sitter en islandshästbrosch.
? Jag har egna islandshästar hemma, 13 stycken, berättar hon.

Hemma är i Vemhån som ligger 4,5 mil från hotellet. Hästarna är hela familjens intresse. De föder upp, uppfostrar och rider in islandshästar. Det är lätt att ha en hobby som denna om man bor på landet.
Helena köper islandshästar direkt från Island. Hon rider in dem när de är fyra år gamla och hon ser inga problem med det.
? Islandhästarna har ett bra lynne, säger hon, men det krävs ju att du är försiktig första gången när du sitter upp. Men det blir ingen rodeo, de är bara lite förvånade att jag som brukar klappa och mata dem sitter på deras rygg.
Hennes sjuåriga dotter är också hästintresserad.
? Här finns inget badhus och ingen ridskola, så hon får rida ut med mig.

Vi kommer lätt bort från ämnet. Hennes yrke som receptionist. Vad ingår i jobbet?
? Jag bokar in gäster via telefon, svarar på frågor, checkar in och ut gäster, skickar fakturor, bokar bord, säljer tidningar och godis, svarar hon.
Dessutom svarar hon på frågor från turister som ska gå på tur på fjället och inte vet vilken väg de ska gå. Det finns 18 mil rösade leder att vandra och turisterna kommer in på hotellet för att få goda råd och kanske en karta.

Men Helena fixar också mycket annat som gästen inte märker. Hon kollar i proppskåpet för att se till att ingen propp har gått. I hennes arbetsuppgifter ingår att ordna särskilda middagar som beställs, hon hämtar badrockar och tofflor åt spa-gästerna. Det finns alltså så mycket i yrket som inte går att peka på. Hon bara gör det.
Helena är född i Vemdalen och i hennes by bor cirka 200 personer. Hon har en kollega i receptionen som bor i samma by, men de har bara kunnat samåka fyra gånger på fem år. De jobbar olika tider och kör nio mil varje arbetsdag.
? De som jobbar här trivs. Vi har en chef som lyssnar på oss, så jag kan inte komma på något negativt.
Hösten är en mörk tid, men de flesta som anställs i augusti stannar kvar. Inför vintern ska företaget anställa ytterligare 5?6 personer. På anläggningen finns ett personalhus och några stugor där ett 30-tal anställda bor under högsäsong.
? Vi har en ägare som vill investera i företaget, säger vd:n Henrik Linusson.
? När jag började var omsättningen 14 miljoner kronor och i dag är den 30 miljoner. Vi har mycket konferensgäster i veckorna och på helgerna kommer spa-gästerna. Jul, nyår och påsk är de stora skidåkarhelgerna. Då är det alltid fullbokat.

Företaget
Hotellet hette tidigare Karl XI:s Fjällhotell och 1999 bytte de namn till Storhogna.
Ägare: Mats Wallin
VD: Henrik Linusson
Anställda: 40 årsarbeten, cirka 70 personer
Skidåkning: Klövsjö/Storhogna har 12 liftar, 19 nedfarter samt längdspår. Skistar sköter drift och underhåll av liftsystemet
Se mer på: www.storhogna.com

Kaffestuga blev till spa
1965: En kaffestuga byggdes.
1967: Nuvarande matsal med öppen spis kom till.
1969: Fyra hotellrum
1973: 25 stycken 4-bäddsrum klara.
1982: Badavdelning.
1989: Anläggningen utökas med en vinterträdgård.
1997: Storhognas liftar byggs ihop med Klövsjö.
1999: Spa-del med fem behandlingsrum och bubbelpool. En konferenslokal med plats för 200 personer byggdes.
2003: 52 rum med 156 bäddar, samt stugor.

Receptionist på Storhogna
Anställningsform:
Säsongsanställning 11 månader om året. Ledigt i juli, då hotellet har stängt.
Arbetstid: Varierar efter hur hög beläggningen är. Genomsnittet för Helena blir cirka 75 procent av en heltidstjänst. Hon jobbar efter
schema och är ledig var tredje helg.
Lön: 100 kronor i timmen. Personalbostäder finns.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här