Ur artikelarkivet Gamla arkivet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Vår skolklass tar en titt på verkligheten

Två av våra elever från S:t Görans gymnasium, som nu går tredje året på hotell- och restauranglinjen, gör sin praktik på hotell. Micaela Olmos Verdugo har gått till sjöss och Priscilla Musa jobbar på ett hotell utan chef.

Publicerad 27 mars 2003

Micaela Olmos Verdugo är receptionist på Mälardrottningen i nio veckor. Det är en hotell- och restaurangbåt som ligger vid Riddarholmskajen i Stockholm. Hon är 18 år och går tredje året på gymnasiets hotellinje.
Micaela, som går nationella gymnasieprogrammet, får arbetsplatsförlagd utbildning, APU, i nio veckor på hösten och nio veckor i vår. Syftet är att hon ska få mer erfarenhet av arbetslivet.
? Jag är nöjd med min praktikplats. Personal och ägare har tagit väl hand om mig och nu efter fem veckor gör jag bokningar själv. Jag har lärt mig att använda datorn, boka på internet, fax eller telefon. Jag sköter även utcheckning och incheckning beroende på om jag arbetar dagtid eller kvällstid, berättar Micaela.

Praktikant-skylt
Hon är välklädd i blå kavaj, blå snäv kjol, blus och en kort slips. Kläder som arbetsgivaren håller henne med. Micaela har en skylt som berättar att hon är praktikant. Hon kan göra fel och det känns som en säkerhet, tycker hon.
Micaela arbetar mellan 07.00?14.00 och 14.00?22.00 beroende på schema. På förmiddagarna är det mest utcheckning och att ta betalt. Gästerna betalar oftast med kort.
Vid incheckningen fyller gästen i en blankett. Micaela hinner titta i ankomstlistan och ta fram rumsnyckeln och sedan kollar hon kreditkortet och tar en print på kortet. För den som vill betala kontant gäller betalning direkt.
? Jag är noga med att berätta för dem som ringer att hotellet är en båt, rummen är mindre än vanliga hotellrum men det är samma standard med toalett, dusch, hårtork och tv.
Hon får prata engelska varje dag och det är ett bra sätt att träna språkkunskaperna. Många av hotellets gäster är utländska affärsmän.
? Jag har godkänt i engelska, men prata är en sak och få godkänt på skrivningarna när det gäller stavning och grammatik är en helt annan grej.
Micaela är utåtriktad och har lätt att få kontakt med både gäster och personal på hotellet. Hon tycker att den här praktikplatsen är lite annorlunda. Det gungar och i loungen kan man se fartygets dieselmotor genom durken.
? Vad gästerna frågar efter? Ja, det är både tider, gatuadresser, restauranger och hur lång tid det tar att gå till city. Jag föreslår taxi, men många vill promenera och då sätter jag en karta i händerna på dem och visar hur de ska gå.

Fullbokat
Det har varit många mässor och kongresser i Stockholm i augusti och september och hotellet har varit fullbokat.
Hon berättar att arbetsgivarna hade kunnat placera henne i städet, men hon är glad över att hon fick jobba i receptionen. Dessutom tror hon att det krävs mer kunskap och erfarenhet att städa hotellrummen som är små till ytan.
Arbetsplatsutbildning, APU, ger ingen lön, men Micaelas arbetsgivare bjuder på mat när hon arbetar.
? Jag gör full tjänst och sköter alla arbetsuppgifter som de övriga anställda i receptionen. Det viktigaste är att vara noggrann, särskilt vid betalning med kreditkort så att inget blir fel.
? Om några veckor slutar jag min praktik och återvänder till skolbänken. Jag har en dröm och det är att få sova en natt på hotellet efter min praktik.

Fick båten i gåva
Mälardrottningen Hotell & Restaurang ägs sedan 1999 av familjen Carl Kirchner och Per Harald Dymén. Tidigare drev de Källhagens Värdshus och Arnold?s i Stockholm.
Antal rum: 60 hytter.
Restaurang: 80 gäster samt fördäck 70 gäster.
Bar: Ja.
Bastu: Ja.
Priser: 890?2 000 kronor vardagar, 760?1 600 kronor på helgerna.
Båten byggdes 1924 i Tyskland. Barbara Hutton fick båten i present av sin far när hon fyllde 18 år.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här