Fackets ombudsmän känner väl till att vägglöss är ett utbrett fenomen i branschen. – Det får ses som en arbetsmiljöfråga, säger Kent Johansson, arbetsmiljöansvarig ombudsman på HRF.
Arbetsgivare som belönar städare som upptäcker vägglöss, vandrarhem som får lussanera efter tidigare ägare och hotell som erbjuder anställda pengar om de sover i vägglussanerade rum – för att locka fram eventuella överlevare.
Hotell- och restaurangfackets ombudsmän har en rad historier om vägglöss på arbetsplatser.
– Vi som har jobbat som ombudsmän ett tag har nog alla hört om det. Det är rätt vanligt, säger Agneta Karlsson, ombudsman på HRF:s avdelning Väst.
Däremot är det sällan som medlemmar eller förtroendevalda vänder sig till facket för hjälp med frågor som handlar om vägglöss, säger hon.
– Man kanske inte ser på det som ett arbetsmiljöproblem.
En olägenhet inte bara för gäster utan även för de anställda.Kent Johansson
Kent Johansson är ombudsman med arbetsmiljöansvar på Hotell- och restaurangfacket. Han menar att vägglöss bör ses som en arbetsmiljöfråga som vilken som helst.
– Min uppfattning är att om det förekommer vägglöss på ett hotell är det en olägenhet inte bara för gäster utan även för de anställda. Då ska arbetsgivaren åtgärda det direkt.
Dels finns en risk att personal kan få med sig löss hem. Det finns också en risk att anställda får hantera arga gäster som drabbats, säger Kent Johansson.
Om man upptäcker vägglöss på jobbet bör man först påtala det för sin närmaste chef, säger han.
– Skulle det vara så att man inte får nån återkoppling eller att det inte åtgärdas får man vända sig till skyddsombud, antingen på arbetsplatsen eller till avdelningens regionala skyddsombud.