Tryggt hotell med Theo
Mäktig vy från taket på Sergel Plaza. Theos arbetsrum är dock fyra våningar under jord. Foto: Maria Annas
Porträttet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Tryggt hotell med Theo

Skyddsombudet Theo tycker att de anställdas hälsa är viktigast. Och det förebyggande arbetet är en nyckel till en arbetsplats där alla trivs och kan vara trygga.

Publicerad 24 maj 2011
inlinebild
Theodorus Verheggens skyddsombudsemblem gör att han får mer tryck i vad han säger. Foto: Maria Annas

Theodorus Verheggen möter upp i ­receptionen till Scandic Sergel Plaza, hans arbetsplats sedan sex år tillbaka. Fyra våningar ner under jord finns en smedja, ett snickeri och så vaktmästarnas eget arbetsrum som är fullt av skruvar, muttrar och verktyg.
– Det här är lyx, säger Theodorus som kallas Theo av arbetskamraterna, när han visar runt bland maskinerna.
Hotellet är ett av få som fortfarande har kvar både snickeri och smedja.
 Theo trivs jättebra med sitt jobb. Han vet när han börjar och slutar, men däremellan kan allt hända.
Det var kärleken som förde honom från Nederländerna till Sverige. I sitt hemland hade han arbetat många år som ­servitör, men i Sverige ville han prova något nytt. Så småningom blev han vaktmästare.
– Jag trivs väldigt bra, det finns alltid ­något som behöver fixas, berättar Theo.
Efter snart tio år i Sverige har han rotat sig här, även om han ibland kan sakna sina vänner, sin familj och en del maträtter. När han var nyinflyttad skickade hans pappa tolv paket av sonens holländska favoritchokladströssel för att dämpa hans längtan.

Theo har alltid varit med i facket i sitt hemland och så fort han fått sitt första jobb i Sverige gick han med i HRF.
– Det är självklart för mig att vara med, säger han och tillägger att han tycker att det är konstigt att folk ifrågasätter om de ska vara med i facket men aldrig om de ska ha en barnförsäkring eller en hemförsäkring.
Trasiga stolar som ska lagas står på rad i snickeriet och i Theos jobb ingår ett ständigt lagande och fixande. Det blir förstås ett väldigt slitage av alla gäster som bor i de 403 rummen. Det är ständigt lågenergilampor som behöver bytas, stopp i toaletten som ska fixas och hårtorkar som slutar fungera.
– Det är inte så konstigt att mycket går sönder när hotellet i genomsnitt har 3 400 gäster på en vecka, säger Theo.
Ett skyddsombudsemblem på hans blåbyxor skvallrar om att han för fyra år sedan blev skyddsombud på sin arbetsplats. Ett uppdrag som han gillar.
– Märket gör att jag får mer tryck i det jag säger. Knäskydd i mitt jobb och speciella skor för dem som jobbar i köket är viktiga i det förebyggande arbetet, säger Theo.
Han menar att just det förebyggande ­arbetet är otroligt viktigt.
– Ju mer vi kan förebygga desto bättre skydd har de anställda. Och friska anställda som inte skadar sig är naturligtvis också bra för arbetsgivaren. Det blir helt enkelt billigare i längden att prioritera detta.
Samtidigt måste de anställda använda den skyddsutrustning som finns.
Plötsligt ringer Theos telefon. Personalen i receptionen har känt brandlukt och han skyndar i väg. Efter några minuter är han tillbaka och kan meddela att det inte brinner, men att han för säkerhets skull ska gå en runda om en stund igen.

Han stoppar telefonen i en av sina fickor och berättar att han månar om att alla ska ha rätt kläder och fungerande utrustning.
– Om din utrustning inte är säker ska du inte använda den. Det spelar ingen roll om det är en ugn för ­50 000 kronor eller en vinöppnare det handlar om.
De vanligaste skadorna han träffar på är skärsår och brännskador i köket.
– Särskilt när kockarna får nyslipade knivar händer det lätt att någon skär sig, allt går inte att förebygga.
Ett annat vanligt problem är att de som städar får ont i axlar, rygg och armar.
– Som regionalt skyddsombud kan jag säga att städ är en av de tyngsta jobben i branschen. Det är synd att många gäster glömmer att städ och disk är ett av de viktigaste jobben för att de ska kunna äta gott och bo på hotell.

Theo pratar gärna och mycket, för snabbt kan en del arbetskamrater ibland tycka. Men han är också en god lyssnare, en egenskap han har nytta av som skyddsombud och han önskar att fler följer i hans spår. Theo har själv gått facklig grundkurs och därefter BAM, en kurs i bättre arbetsmiljö, innan han blev skyddsombud. Kurser som han rekommenderar den som vill arbeta med liknande uppgifter.
– Fråga gärna hur folk mår och lär dig mycket om lagar, avtal och kollektivavtal. Ta också kontakt med andra skyddsombud så kan ni stötta och lära av varandra.
Och man behöver inte vara 44 år för att bli skyddsombud, det kan man bli redan som 20-åring, tycker Theo.
Och röklukten då? Det var falskt alarm den här gången som tur var.

Thedodorus »Theo« Verheggen

Yrke: Vaktmästare och skyddsombud på Scandic Sergel Plaza.
Ålder: 44 år.
Familj: Sambo och vuxna bonusbarn.
Bor: I Stockholm.
Tipsar om: Facebooksidan »Support your local skyddsombud«, ett sätt att förstå att du inte är ensam i ditt jobb.
Favoritmat: Theos svenska favoriträtt är sill. Det han saknar mest från det holländska köket är Hagelslag, ett slags chokladströssel som man strör som pålägg på smörat vitt bröd.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här