Trofasta gäster
på Södra Näs
Familjen Hultman är på Södra Näs för sjunde året. Bosse Hultman och schäfertiken Candy har en lugn förmiddag. Foto: Anna-Lena Lundqvist
Arbetspasset På jobbet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Trofasta gäster på Södra Näs

Campingturismen omsätter allt mer och sysselsätter allt fler. Men konkurrensen är tuff. Södra Näs camping har hittat sin egen nisch -- hundar och stammisar.

Publicerad 21 augusti 2012

Intresset för camping växer i Sverige. Förra året spenderades nästan 14,5 ­miljoner gästnätter på landets camping­platser. Det motsvarar nästan hälften av de sammanlagda gästövernattningarna, och är en halv miljon fler än under 2010. Helt klart är att semesterformen inte längre är förbehållen familjer med matchande ­träningsoveraller. På Södra Näs camping, en halvmil söder om Varberg, är sådan utstyrsel överhuvudtaget en ovanlig syn.
– Matchande overaller är bara en myt. Vi ser det nästan aldrig, säger Corinne Rowell som jobbar i campingens reception.
En liten kö har bildats utanför det röda receptionshuset som tillsammans med ­butik och restaurang utgör campingens hjärta. Nästa husvagns­ekipage på tur kör fram och en kvinna kliver ur. Corinne hälsar henne välkommen och pekar ut en plats på en karta.
– Hit ska ni. Och sedan har du servicehus här, och här finns hunddusch och rastgård.

Det visar sig att familjen valt Södra Näs just på grund av det som blivit campingens nisch: hundvänligheten. Här är hundar mycket välkomna. Förutom hunddusch och rastgård finns all tänkbar service för de fyrbenta.
Och att det lockar är tydligt. Bara ett stenkast från receptionen sitter Petri och Marie-Louise Kokki och solar utanför sin vagn. Med sig har de Jack Russel-terriern Curry, som blänger surt innanför sin grind.
– Vi har kommit hit sedan campingen öppnade, med något uppehåll. Vi bor i ­lägenhet i Borås så det här har blivit vår lilla oas, säger Petri.
De har bytt plats någon gång under åren, men de är extra nöjda med den här.
– Precis vid paradstreetan. Hundarnas paradstreeta alltså. Det är perfekt.
Vägen de bor vid leder till campingens egen agilitybana. Här hålls kurser i lydnad, klickerträning och agility, och stigen dit är kantad av stolpar med gratis hundbajspåsar. Idén att göra campingen hundvänlig fick ägarna Sonja och Bosse Nilsson från sina egna hundar.
– Vi vet hur tråkigt det är att hela tiden behöva ursäkta sig för att man har hund med sig. Dessutom gäller det att hitta en egen nisch i konkurrensen, säger Sonja.
Satsningen har visat sig lyckosam. Många rasklubbar väljer att lägga sina ­årsmöten och träffar här, och många hundägande campare återkommer år efter år.
– Många kommer hit redan när vi öppnar i april och stannar tills säsongen är slut i september, säger Sonja.
Paret startade campingen år 2004, då med en enda anställd, och för två år sedan köpte de ytterligare en anläggning. I dag har de båda campingarna cirka 50 anställda, varav ungefär 20 är anställda året runt. Sonja är glad över utvecklingen.
– Att ha två campingar gör att vi kan ge folk bättre anställningar. För oss är det jätteviktigt för att kunna behålla den kompetens som finns här. Vi skulle inte klara oss utan våra fantastiska medarbetare.

En av dem som fått en tryggare ­anställning är Mille Nilsson som arbetar på restaurang Lilla Snäckan. Han var tidigare säsongs­anställd men jobbar nu helår.
– Det är jätteskönt att veta vad man ska göra hela året och jag trivs här.
Milles nya anställning kräver dock lite flexibilitet.
– Man kan säga att jag är servitör på ­sommaren och vaktmästare resten av tiden.
En man i shorts och uppknäppt skjorta sätter sin svarta schnauzer på uteserveringen och bläddrar snabbt i en meny.
– Gör du mig en kebabrulle utan lök, att ta med, säger han till Mille som genast ­dyker in bakom bardisken.
Trots all grillning går det mycket snabbmat, berättar pizzabagaren Orhan Emin.
– Mycket pizza, mest kebabpizza.
Med vana händer fixar Orhan kebab­rullen och häller på rikligt med vitlökssås innan han ställer den i luckan. Under tiden småpratar Mille med gästerna. Det märks att han känner en del av dem väl.
– Många kommer ju år efter år så man lär känna dem. I alla fall alla säsongsliggarna.
Så många som 40 procent av camparna är återkommande långliggare. De är en ekonomisk trygghet och delvis en förutsättning för verksamheten, säger ägaren Sonja. Dessutom blir de återkommande camparna något mer än bara gäster.
– Man lär känna dem, på gott och ont. Du har dem boende här i sex månader. Det kan uppstå trassligheter i familjen, dödsfall och skilsmässor som vi i personalen måste förhålla oss till. De blir ju som bekanta, säger Sonja.
När Sonja går över campingen med sina mopsar Elsa och Saga märks det tydligt att det är många som vet vem hon är. Hon får ett »Hej Sonja!« från nästan alla bebodda vagnar.
I en av dem sitter familjen Hultman från Täby. De är här för sjunde året i rad.
– Vi stannar hela vår semester, fem veckor på raken, säger Bosse Hultman och ­hyssjar schäfertiken Candy som gruffar dovt ­inifrån husvagnen.
Möjligheten att obehindrat kunna ha med sig Candy är ett av skälen till att familjen kommer tillbaka år efter år.
– Det och så personalen. De är så trevliga och proffsiga, säger Bosse.

Stammisarna funkar även som campingens ordningspoliser, berättar Sonja.
– Om någon till exempel skulle klottra på toaletten så vet vi det inom tio minuter. De är våra ambassadörer.  
Södra Näs har nästan aldrig problem med fylla eller bråk, en bild som många verkar ha av campinglivet. Sonja skyller en del av det på programmet »Böda Camping« som nyligen gick på tv.
– Jag ryser när jag tänker på det. Våra gäster är vanliga, lugna medelklassvenskar som är ute på semester. Vi känner inte alls igen oss.
Det gör inte heller Corinne och de andra i receptionen. Att campinggästerna till exempel skulle göra exakt samma saker vid samma tidpunkter håller de inte med om.
– Möjligtvis att alla börjar grilla samtidigt. Det brukar börja osa lagom till att man ska cykla hem och är hungrig, säger Corinne innan det är dags för ännu en incheckning. Corinne pekar återigen ut ­anläggningens olika bekvämligheter. ­Mannen återvänder ut till en bil som är full av små lockiga hundar.
Utanför börjar en svag doft av tändvätska sakta sprida sig, men ännu syns inga matchande träningsoveraller så långt ögat når. 


Södra Näs camping

Södra Näs camping ligger fyra kilometer söder om ­Varberg i Halland. Campingen har sammanlagt 370 campingtomter och ett mindre antal stugor. Både Södra Näs och syster­anläggningen Björkängs Havsbad är medlemmar i arbetsgivar­organisationen Visita. Under högsäsong syssel­sätter de båda cirka 50 personer, varav runt 20 är anställda med årsarbetstid.  År 2007 fick anläggningen Varbergs kommuns miljöpris för sitt arbete med förnyelsebar energi.

Tre av fyra campare är från Sverige

Organisationen Svensk Camping, SCR, har drygt 500 medlems­företag. År 2011 hade de sammanlagt 14,5 miljoner övernattningar. Den största gruppen gäster, nästan 76 procent, kom från Sverige medan norrmän, tyskar och holländare stod för de flesta utländska övernattningen. SCR-företagen sysselsatte runt 15 000 säsongsarbetare förra året. Siffrorna för årets sommarsäsong är inte klara, men hittills har 72 procent av SCR-företagen rapporterat ökande eller oförändrad beläggning jämfört med fjolåret.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här