Ur artikelarkivet arbetsrätt Arbetsrättsexperten
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Tänk först och skriv sen!

Du skriver något om jobbet på Facebook. I dina ögon en bagatell, men du vet inte hur det kan spridas och uppfattas.

Publicerad 16 februari 2011

Var försiktig om du bloggar om ditt arbete.
Det är lätt – väldigt lätt – att i dag föra ut sina åsikter i sociala medier som Facebook och Twitter. Men tänk dig noga för om du bloggar om ditt arbete. Det kan räknas som illojalitet.
Den senaste tiden har vi kunnat läsa om mer eller mindre kända personer som tar heder och ära av andra mer eller mindre kända personer. Och det sker nästan uteslutande på Facebook, Twitter och andra så kallade sociala medier. Och det handlar inte sällan om dessa personers yrkesliv. Då kan man kanske fråga sig, är det fritt fram för alla att recensera exempelvis sin chef eller det företag där man arbetar?
Svaret är nej. Att skriva negativa omdömen om sitt företag på sociala medier är samma sak som att på krogen snacka skit om jobbet. Det bör man vara försiktig med. Men jag återkommer om det.

Först ska vi reda ut vad som gäller på arbetsplatsen.
Ditt företag kanske använder sociala medier i marknadsföringssyfte. Om företaget förklarar att enbart vissa personer får uttala sig för företagets räkning, då gäller det. Du kan ju tycka att marknads­föringen suger och att du skulle klara det mycket bättre. Men det hjälper inte.
Din chef kan också förbjuda dig att chatta, använda Facebook och liknande på arbetstid. Jag avråder överhuvudtaget från att hålla på med privata saker under arbetstid. Detta gäller även raster (som inte ingår i ­arbetstiden) eftersom datorn är arbetsgivarens egendom och han eller hon avgör hur den får användas. Så ta reda på vad som gäller och följ de regler som finns.

Då återgår vi till vad som gäller på din fritid.
Sociala medier bygger ju på att vi har yttrande- och åsiktsfrihet och har rätt att uttrycka oss ganska fritt. Men den rätten gäller inte fullt på jobbet och inte heller om det du säger eller skriver på din fritid kan förknippas mitt ditt företag. Det här hänger ihop med att du har en lojalitetsplikt gentemot din arbetsgivare. Du får alltså inte avslöja affärshemligheter, kundkrets (om det inte är tillåtet) eller på annat sätt skada företaget med olika påståenden. Lojalitetsplikten är ömsesidig. Din chef får alltså inte sprida rykten eller snacka skit om dig heller. Och detta gäller oavsett vilket media som används.

Tänk också på att det du skriver om ditt arbete i dina ögon kan vara en bagatell, men kan uppfattas av andra, och inte minst din chef, som allvarligt.
Nu kan man ju invända att om du skriver om ditt företag exempelvis på Facebook bara nås av dem du har valt som dina vänner. Det är sant, men tänk på att du inte har en aning hur det du skrivit kan användas och vidarebefordras. Och det du skrivit går inte att ta tillbaka.
I bloggvärlden och i sociala medier är det oerhört enkelt att skriva ner sin frustation och sedan skicka iväg det. Till många som lika enkelt kan skicka det vidare.  
Men om du nu har något viktigt att framföra, om din arbetsgivare exempelvis bryter mot lag eller det finns andra missförhållanden på jobbet, vad gör du då?
Ta kontakt med facket som kan ta över frågan.
Om det inte hjälper har du faktiskt rätt att gå vidare till myndigheter eller media, men du måste först ta upp saken med din chef för att försöka få en lösning internt. Du måste också veta eller tro att det du påstår är sant och din avsikt får inte vara att skada företaget.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här