Ur artikelarkivet Gamla arkivet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Stopp för småbarn!

De gapar, hoppar på stolar och stör personal och andra gäster. På Skojarbacken i Göteborg har man tröttnat på föräldrar som låter barnen härja fritt. »Barnfamiljer undanbedes« annonserar de. Andra ställen har mildare sätt tackla de situationer som uppstår när det blivit trendigt att äta ute med småbarn.

Publicerad 12 april 2006

Diskriminering, tycker en del gäster om barnvagnsförbud och andra krav. Omsorg om barnens säkerhet och om de andra gästernas trivsel, säger anställda.
På restaurang Skojarbacken i Göteborg har man gått längst. »Barnfamiljer undanbedes« står det i en annons som publiceras regelbundet i Göteborgsposten.
? Efter några jobbiga söndagar med småbarn som har gapat, rivit ner inredning, hoppat på stolar och stört både personal och andra gäster, valde vi att gå ut med den här annonsen. Vi har inget emot barn, men föräldrarna måste förstå att det är deras ansvar att se till att de beter sig hyfsat. Många anser att personalen ska agera barnvakter. Men vi har ett arbete att sköta och dessutom blir andra gäster störda, säger Pia Lindén på Skojarbacken
? Alla krogar tycker att det är jobbigt med barn som stör, men få vågar säga det öppet. Att mammor går ut på krogen med barnvagnar har också blivit en trend, som är problematisk för mindre krogar. Jag förstår verkligen dem som sätter en maxgräns för barnvagnar.

Restaurang Kvarnen i Stockholm är en av de restauranger som är ogina mot föräldrar med barnvagn. Åtminstone enligt inlägg som postats på föräldrachatter.
HRF-medlemmen Belinda Kristo har
arbetat 16 år på Kvarnen. Hon medger att det självklart blir trångt om det är mycket folk och det samtidigt kommer flera, stora barnvagnar.
? Då får mammorna ställa vagnarna i garderoben. Det handlar ju om vår framkomlighet. Vi vill inte riskera att snubbla med brickor eller spilla het mat på ett barn, säger hon och tillägger att naturligtvis kan attityden mot småbarn variera hos personalen.
De yngre, som själva inte har barn, är kanske mindre toleranta än de som är äldre. Men generellt är alla, även barn, välkomna.

Halina Holmström på Café Garcon i köpcentret Globen i Stockholm har satt upp skyltar som uppmanar gäster att parkera barnvagnar utanför kaféet. Man värmer heller inte barnmat under lunchrusningen.
? Vi som arbetar och alla våra gäster måste kunna ta sig fram. Vagnarna blockerar gångarna mellan borden, säger Halina.
? Många mammor blir arga och kräver att vi ska ställa upp för dem och deras barn. Men vi har ju andra gäster också. Vi mikrar gärna barnmat i mån av tid. Men självklart måste vi prioritera våra betalande kunder,
Hon tycker inte att kaféets skyltar utesluter småbarnsföräldrar. I stället efterlyser hon en större flexibilitet hos mammorna och en insikt om att förbudet mest handlar om barnens säkerhet.

Det är inte bara barn som portas
Deli Bar&Kök i Norrköping införde i höstas en övre åldersgräns. Efter 22.30 släpps ingen över 35 år in. Tanken är att få bort ölhaks-stämpeln och skapa en hipp miljö för en yngre publik.
? Innan åldergränsen var det många äldre som satt här och drack. Det blev mycket tjafs och de visade ingen respekt mot personal och andra gäster, säger Frida Lindqvist som jobbat på Deli i åtta månader.
? Nu är det mycket lugnare. Jag tycker att det är
jätteskönt ur arbetssynpunkt.
Regeln följs dock inte stenhårt. Om ett äldre, men städat sällskap är kvar efter 22.30, så är det okej.

»Vanligare att ställa krav på gäster«
En del restauranger
går ännu längre i sina krav. På en asiatisk krog i Göteborg vill man överhuvudtaget inte ha barn under 10 år som gäster. Och på ett fik i Stockholm uppmanar man gästerna att inte smula ner.
Är det här en trend?
? Ja, säger socialpsykologen Frans Oddvar, som har forskat kring kafékultur.
? Framför allt kan man se att restaurang och- kafébranschen under de senaste tio åren har blivit alltmer profilerad. Alla vill ha ett eget koncept och sticka ut ? åtminstone i större städer.
? Man vänder sig till en viss målgrupp, och utesluter därmed indirekt andra, exempelvis genom att ställa mer eller mindre uttalade krav på gästerna.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här