På Cape East är det mesta lite eljest. Traditionellt, ultramodernt, svenskt och finskt i en prisbelönt mix. Nu ska de anställda resa till världens bästa restauranger, spaställen och hotell för att spionera sig ännu bättre.
Trots att dagarna börjat bli längre faller mörkret snabbt i Haparanda. Redan strax efter lunch börjar det återigen skymma, och finska grannstaden Torneå blir till ett glittrande pärlband tvärs över Torne älv. Även Cape East förändras i takt med skymningen. Ljud och ljus är komponerade för att hjälpa besökarna in i rätt stämning: den avslappnade norrbottniska. Inne i den stora, ljusa loungen försöker receptionisten Petra Verronen göra samma sak.
– Vi vill sprida en känsla av lugn och harmoni till gästerna, säger hon.
Loungen utgör hjärtat i anläggningen. Vid den öppna brasan samsas kärlekspar i vita badrockar med kostymklädda konferensgäster på fikapaus. Bokningstelefonerna ringer ofta, och Petra och kollegan Linnea Lindelöf turas om att svara. Petra ler brett efter att ha avslutat ännu ett samtal.
– Jag tycker att det är häftigt att folk vill komma ända till Haparanda. Det är så kul att det händer saker här för en gångs skull!
Det var med pompa och ståt som Cape East nyinvigdes i juni 2010. Det nya som invigdes var den nya spadelen Midnight Ice. Här bjuds gästerna på exotiska saker som världens största bastu, isvaksbad, snöfall i bastun och risbad. Sedan invigningen har Cape East fått mycket uppmärksamhet och flera utmärkelser. Den senaste, och kanske finaste, kom i oktober, berättar vd Jean-Paul Pozzi på väg till trävillan som rymmer restaurangen.
– Då blev vi utsedda till årets bästa spa av Aftonbladet. Det var rätt stort för oss.
Jean-Paul, eller JP som han oftast kallas, beställde champagne och smörgåstårta till personalen. Men det tyckte ägaren, miljardären Roger Akelius, inte var tillräckligt.
– Han ringde och frågade vad jag hade gjort för de anställda. Han lät inte nöjd när jag berättade.
Nej, Roger Akelius hade en annan plan. Personalen skulle få 500 000 kronor som skulle användas till studiebesök på hotell, restauranger och spaanläggningar runt om i världen. Idén är att de anställda själva ska välja sitt resmål och att det ska vara något som är intressant för just deras yrkesroll. Tanken är sedan att de ska resa tre och tre, blandat från olika avdelningar.
– Så att det blir lite teambuilding också. Det är helt fantastiskt att få göra något sådant för de anställda, men vi ska ju få ut något av det också, säger JP samtidigt som de sista lunchgästerna lämnar restaurangen.
Inne i köket är det mellanpasslugnt. Kockarna Petter Isaksson och Otto Widén-Bernárdzon samt köksmästaren Tomas Karlsson småplockar inför kvällen. I samband med nyinvigningen fick även restaurangen en uppryckning. I dag är menyn lokal, exklusiv och väldigt norrbottnisk. Mycket är fisk, vilt och bär – det mesta fiskat, jagat och plockat i trakten.
– Folk är lite svåra här, det ska vara som det alltid har varit. Men vi försöker ändå att vara lite nytänkande, säger Petter.
De har alla funderat på vart de skulle vilja åka på studieresa. Otto drömmer om Japan.
– Det finns så mycket bra restauranger där. Men det måste vara inom rimliga gränser och Japan är rätt dyrt.
Petter är mer sugen på Spanien.
– Antingen Spanien eller delar av USA. Det hägrar ju alltid.
Petter tycker att initiativet med studieresorna speglar ledningens inställning till de anställda.
– Det är sällan man får ett nej här när man föreslår saker. För ett tag sen hade vi kändiskonditorn Daniel Roos här eftersom vi kände att desserter inte var vår starka sida.
Tanken är att de anställda ska agera som spioner under sina resor och sno med sig knep hem. Spaterapeuten Mattias Rovasaari lutar åt att spionera på tyskarna.
– Jag vill gärna titta på något i behandlingsväg. Jag kan tänka mig att åka till Tyskland. Vi har en del att lära av tyskarna när det gäller bastukultur.
När Mattias är ledig mellan behandlingar fyller han luckan genom att agera spavärd. Han hjälper gästerna till rätta bland alla pooler, duschar och bastuformer. Inte ett jobb för den som lätt svettas, det är alltid runt 40 grader här inne.
– Det är ingenting mot den stora bastun. Högst upp kan det bli upp till 100 grader. Torneåtortyr kallas det.
Mattias hälsar på ett finskt par som närmar sig Dunderduschen.
– Det är 100 liter kallt vatten från Torne älv. Det brukar vara grabbgäng som hetsar varandra, och så klart sanna bastubadare, säger Mattias samtidigt som killen i paret kliver in i duschen och drar i tampen.
Närheten till Finland märks, de finska gästerna är många. Vissa kulturkrockar blir det.
– Finnarna tycker att våra omklädningsrum är för små, de har en annan bastukultur än oss. Så vi ska bygga ut dem.
Ett annat problem är den extra timmen som skiljer länderna åt. De finska gästerna vill gärna äta frukost vid fem på morgonen och lunch vid tio, berättar JP.
– Vi klurar på hur vi ska lösa det.
Även många av de anställda pratar finska. Men inte Linnea Lindelöf i receptionen.
– Jag förstår, men pratar inte själv, säger hon och checkar in ett sällskap från Luleå kommun. Linnea delar ut nycklar, badrockar och små hinkar till badritualerna.
Även tjejerna i receptionen har funderat på resmål. Petra Verronen tänker Italien eller möjligtvis Frankrike.
– Jag skulle vilja åka till ett stort ställe där jag kan lära mig om reception och konferens.
Men Petra trivs också på hemmaplan och säger att hon är nöjd med jobbet. Framför allt tycker hon att det är roligt att anläggningen placerat lilla Haparanda på kartan.
– Helt plötsligt vet folk var Haparanda ligger, till exempel när man kommer ner till Stockholm. Förut var det aldrig någon som visste.
Spahotell på Sveriges östligaste udde
Cape East ligger i Haparanda, på Sundholmen som är Sveriges ostligaste udde. Hotellet byggdes på 1980-talet, och köptes 2008 av Akelius Fastigheter. I dag har Cape East 120 rum och runt 40 anställda.
Hotellets städare är dock anställda av städbolaget ISS. Alla anställda är utbildade i hjärt- och lungräddning och kan använda en defibrillator ifall en bastande gäst skulle få hjärtstillestånd.
Ägaren Roger Akelius om studieresorna:
»En vanlig missuppfattning är att chefen vet mer än sina anställda. Det är receptionisten, städaren, massören som kan upptäcka detaljer om någon i Europa använder mer effektiva metoder. De anställda ska komma tillbaka från spionresorna i Europa med förbättringar så att fler kunder köper mer, till lägre kostnader.«
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.