Sömnforskaren: Bit inte ihop om problemen
Det kan bli katastrof om man som nattarbetare inte kan sova på dagen, säger Göran Kecklund. Foto: Istockphoto
sömn och skiftjobb

Sömnforskaren: Bit inte ihop om problemen

Jobbar du natt eller skift? Bit inte ihop om du får sömnproblem – hälsan kan skadas allvarligt, varnar sömnforskaren Göran Kecklund.

Helst bara tre nätters jobb i rad, lyder forskarnas rekommendation. Men nattreceptionisten Elin Ahlmark jobbar som regel åtta nätter i rad. Andra i branschen jobbar sena kvällar följda av tidiga morgonpass.
– Hur man mår av det är i hög grad individuellt. Det luriga är också att man inte kan förutsäga vilka som klarar av arbetstiderna på sikt, säger sömnforskaren Göran Kecklund vid Stressforskningsinstitutet.

Det är mycket viktigt att inte nonchalera sömnproblem, säger han.
– Sömnstörningar kan komma ganska fort. De lite enklare konsekvenserna som att man blir trött och inte mår så bra kan komma omgående. Det är en varningsklocka.

Göran Kecklund.
Göran Kecklund. Foto: Gunnar Brulin

Många av branschens jobb är stressiga oavsett tid på dygnet. Detta bidrar till att sömnbristen frestar på mer än om det skulle vara lugnt, förklarar Göran Kecklund.
I 20–25-års åldern går det ofta bra att ha oregelbundna tider.
– Problemen visar sig kanske i 40-årsåldern. Vid 45–50 kan det bli outhärdligt för många.

Problemen späs på om det är svårt att få balans mellan arbete och privatliv.
– Jobbar du oregelbundna tider vill du kanske bara sova när du är ledig, inte umgås. Det kan leda till konflikter inom familjen, en stress som inte ska underskattas. Det kan mycket väl leda till att sömnproblemen förvärras.

Vissa kan tycka att det är bättre att jobba natt och klarar av det, men de personerna är för få i förhållande till hur många nattjobbare samhället behöver.
Vad ska då de som jobbar skift eller natt göra när sömnproblemen inte verkar gå över?

Visste du att

Nattarbete och visst skiftarbete innebär att man har rätt till läkarundersökning, eftersom det är en hälsorisk att inte sova på natten, då kroppens reparationsarbete pågår. I föreskriften AFS 2005:6 finns regler kring detta.

Det bästa är förstås att byta till ett dagjobb, säger Göran Kecklund. Men han är medveten om att det kan vara lättare sagt än gjort.
– Alla har inte den möjligheten och att göra det innebär ofta att man får gå ner i lön.

Därför arbetar många natt och skift trots att kroppen säger ifrån. Denna inlåsningseffekt är allvarlig, säger Göran Kecklund.
– Det kan bli katastrof om man som nattarbetare inte kan sova på dagen, faktiskt en motorväg in i långtidssjukskrivning. Till slut måste man kanske ändå byta arbete och leta efter de möjligheter som finns. Men det här är en större fråga. Om målsättningen nu är att vi ska jobba till 75 ska vi kanske inte göra det på en stressig restaurang.

Sex sätt att hjälpa kroppen

  • Svårt att vakna efter det sista nattpasset? Stör sömnen genom att ha det ljust eller sova på soffan.
  • Ta igen djupsömn i efterhand. Sov gärna tio timmar när du är ledig.
  • Ta tuppluren rätt. Efter ett tidigt pass kan det vara bra att strunta i tuppluren, för att inte störa sömnen på kvällen. Men en slummer före nattskiftet håller den värsta tröttheten borta under natten.
  • Undvik ljus på vägen hem efter nattpasset om du vill anpassa dig till nattarbete. Var gärna ute i dagsljus på eftermiddagen efter sömnen.
  • Alkohol för nedvarvning är en dålig idé. Sömnmedel är extra olämpligt om sömnsvårigheterna är relaterade till arbetstider.
  • Träna. Studier visar att de som tränar regelbundet klarar arbetstiderna bättre.
Fråga om jobbet.
80
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här