Ur artikelarkivet Arbetsmiljö
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Sommar, sol och semesterfyllon

Nu är det högsäsong för många krogar. Men när sommarvikarier möter lössläppta semesterfirare är det viktigt att veta vad som står i alkohollagen. Restaurangerna Tyrolen och Tylöhus ser till att deras nyanställda får en trygg start på säsongen.

Publicerad 3 juli 2006

? En gång fick jag en gaffel i rumpan, säger Hanna Paakkonen. Det var ett gäng herrar som tyckte att de var roliga. Annars är det väldigt sällan som någon dricker för mycket. En gång varannan månad kanske jag får be en gäst att avstå från mer alkohol.
Hon och kollegan Christoffer Hagselius är säsongsanställda på Hotel Tylösand i Halmstad.
? Vi har båda gått hotell- och restaurangutbildningen. Där lärde vi oss vad som krävs enligt alkohollagen och att det är viktigt att alla gäster ska trivas och ha en trevlig kväll. Det är vår skyldighet att aldrig överservera, säger Christoffer.
På restaurang Tylöhus finns ett faddersystem. Alla nya får stöd av en mer erfaren kollega och undrar man något är det bara att fråga.
? Sen ingår det i jobbet att känna av stämningen, säger Christoffer. Jag brukar föreslå ett alkoholfritt alternativ i stället om jag tycker att någon verkar berusad. De drinkarna går också att göra jättefina.
? En gång beställde en överförfriskad dam in ännu en flaska vin men både jag och hennes sällskap tyckte att det var nog. Då tog jag in en flaska alkoholfritt vin i stället och hon märkte ingen skillnad, berättar Hanna.

Att vara ung och servera tycker varken Hanna eller Christoffer är något problem. Däremot har kompisar under 18 år försökt att bli serverade alkohol.
? Speciellt i början kunde det kännas jobbigt att neka jämnåriga bekanta, säger Hanna. Men man måste ta sitt jobb på allvar.
Om någon av serveringspersonalen känner att situationen blir för besvärlig ber de hovmästaren om hjälp.
På restaurang Tylöhus på Tylösand är det Ingela Nasenius.
? Det är vårt ansvar att se till att alla som serverar har koll på alkohollagen. Det gör vi dels genom faddersystemet, dels med skriftlig och muntlig information, berättar hon.
Men det kan ändå vara svårt att sätta gränser för när någon är för berusad.
? När en gäst sluddrar, fumlar med pengarna och inte kan gå rakt, då får man säga på ett snyggt sätt att nu är det dags för kaffe eller vatten.
Gäster avvisas från restaurangen om de stör andra gäster.
? När de sätter linneservetterna på huvudet, då brukar de ha fått nog.
Hotel Tylösand har tre restauranger och en nattklubb. På sommaren kan det bli ett par tusen besökare under en kväll. Här finns många ordningsvakter som kontrollerar folk vid entrén och ser till att gästerna sköter sig inne på nattklubb och restauranger. Om någon i personalen känner sig hotad eller får problem finns det alltid en vakt att kalla på.

I maj gjorde polisen en razzia på krogarna i Göteborg. Av 27 granskade krogar så klarade bara 11 kraven på nykterhet och ordning.
Fyra anställda bartendrar bröt mot alkohollagen när de serverade väldigt berusade gäster mer alkohol.
Men på restaurang Tyrolen på Liseberg i Göteborg tycker de anställda att de är förskonade från stökiga gäster.
Tyrolen är en del av en större organisation och har noggrann kontroll. Ibrahim Ashi har varit restaurangchef här sedan 1978 och berättar att i jämförelse med krogar på stan har de väldigt lite problem med fylla.
? De senaste tio åren har det lugnat ner sig. Det här är en familjepark och alla ska kunna känna sig trygga här. Om någon vinglar ut från Tyrolen får vi skämmas.
Han berättar att cheferna för restaurangerna på Liseberg retas med varandra:
? Ser vi någon som är full säger vi »han där, han kommer inte från mig, han måste komma från dig«.
En orsak till att det har blivit lugnare är att parken stänger senast klockan 23.00. En annan orsak är åldersgränsen. Ibrahim Ashi har själv bestämt att ingen som är under 21 år får serveras alkohol på Tyrolen. Ingen i servisen är heller under 21 år.
? Det behövs lite erfarenhet för att jobba här. Jag är chef även för Järnvägsrestaurangen där gästerna i första hand är barnfamiljer. De nyanställda servitriserna får börja där, och när de har blivit varma i kläderna kan de flytta över hit.

Ibrahim tycker att det är skönt att jobba på ett kommunalt bolag som Liseberg. Som privatanställd är pressen att sälja hårdare. Det kan göra arbetssituationen, när det gäller alkoholhantering, svårare, menar han.
? Är det ett bord där någon verkar för berusad går jag fram till servitrisen och gör tecken till henne att inte servera dem något mer. Helst så att alla runt bordet ser det. Då blir de väldigt spaka. Även om det bara är en som stör vill vi inte servera någon mer i det sällskapet eftersom de oftast langar ölen vidare.

Marina Nimwat jobbar sin andra sommar på Tyrolen. Hon trivs med mixen av gamla och unga bland de anställda. Personalen är mellan 21 och 64 år.
? Vi hjälps åt att hålla koll på borden åt varandra. Om någon ser att jag har problem får jag hjälp direkt, berättar hon. Jag tror att det kan vara svårare att vara ung och servera. Gästerna försöker köra med en och trixa till sig en öl extra om de kan.
En av Marinas mer erfarna kollegor är Monica Häggström. Hon tycker att de allra flesta gäster vet sin gräns när det gäller alkohol.
? Men det skulle underlätta om allmänheten visste att vi riskerar böter eller fängelse om vi serverar någon som är för berusad. Det tror jag inte folk har en aning om.
Alla arbetsledare och restaurangchefer på Liseberg har gått en kurs i ansvarsfull alkoholhantering i samarbete med Göteborgs stad och polisen. Barbro Norén Klang, ordförande för den lokala HRF-klubben, önskar att all serveringspersonal fick utbilda sig.
? Vi hade rollspel och tog upp frågor kring alkohol och narkotika i krogmiljö. Men det är ju i första hand de som jobbar med detta som behöver den utbildningen.

Tyrolens och tylöhus tips för att ta hand om sommarjobbarna
? Faddersystem. Alla nya får en mer erfaren kollega att fråga och gå till om det är problem.
? Mjukstart. Låt nyanställda börja på arbetstider som inte är så stökiga. Eller, om det finns flera serveringar, låt de nya börja i den där det är minst röj.
? Låt chefen ta diskussionen. Är någon för full för att få mer att dricka, låt en ansvarig chef eller arbetsledare gå fram och meddela gästen detta. Eller låt chefen säga till servitrisen att inte servera gästen mer. Helst så att alla runt bordet ser det.

Förebygg problem
? Kräv att alla som behöver får gå en kurs i ansvarsfull alkoholhantering. Kommunerna brukar anordna sådana kurser.
? Om en person är för full, servera inte alkohol till någon i sällskapet. De kan bjuda vidare.

Så säger alkohollagen
? Serveringstillstånd krävs för servering av spritdrycker, vin och starköl.
? Tillståndsinnehavaren eller en serveringsansvarig ska finnas tillgänglig.
? Personer under 18 år får inte serveras alkohol, även om de är i målsmans sällskap.
? Alkohol får inte serveras till märkbart berusade. Stökiga personer ska avvisas från lokalen.
? Sprit, vin och starköl får serveras klockan 11.00 ? 01.00. För utökad tid krävs särskild prövning. Serveringstiden för öl är oreglerad.
? Serveringsstället ska vara utrymt senast 30 minuter efter serveringstidens slut.
? Starkare drycker ska vara dyrare än svagare.
? Serveringspersonalen får inte uppmana kunder att köpa alkohol eller ge mängdrabatt.
? Det ska finnas flera alkoholfria alternativ.
? Det är inte tillåtet för kunden att ta med sig alkohol till eller från restaurangen.
? Bryter man mot alkohollagen kan tillståndet dras in. Den som brutit mot lagen kan få böter eller fängelse för olovlig dryckeshantering.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här