Slingrande ödlor eller flygplatsen i Abu Dhabi - sockerskulptören Tek Roka klarar det mesta. Nu jobbar han på Radisson Blu Waterfront i Stockholm.
Det har gått åt mycket socker på vägen från den nepalesiska byn utanför Pokhara där Tek Roka är född, till Radisson Blu Waterfront i centrala Stockholm, där han nu arbetar.
Sockret har använts konstnärligt till tårtor, efterrätter, dekorationer och skulpturer.
I hotellköket i Stockholm står skira blommor på hyllan ovanför en av bänkarna. Här står också ett påbörjat träd med klättrande iguanaödlor. De senare dock gjorda i marsipan för omväxlings skull.
Utanför köket står en modell av hotellet i väntan på en glasmonter i lobbyn. Hotellet är en spektakulär byggnad i verkligheten och inte blir det mindre spektakulärt i renaste socker.
– Jag har jobbat med den då och då. Tillsammans har det blivit 240 timmar, berättar Roka, som han kallas på jobbet.
Sockerhotellet är stort och mäktigt, men dock inte lika stort som Dubais internationella flygplats, som Roka gjorde till schejken där. Den var värd sin vikt i socker. 150 kg vägde den och schejken fick betala ungefär motsvarande 190 000 svenska kronor för den. Men Roka fick bara sin vanliga lön från hotellet han då jobbade på.
Dubai är en av de platser där Roka har levt och lärt. Abu Dhabi och Dubrovnik är andra. Men det började i Nepal, där han under studietiden samtidigt arbetade på fyrstjärniga hotellet Shangri-La.
Han fick prova på alla avdelningar, från receptionen till housekeeping, men ganska snart stod det klart att det var efterrätter som var Rokas grej.
Och på den vägen är det. Tek Roka ville lära sig nya saker och det har han fått göra.
– I Dubai arbetade många olika nationaliteter. Jag fick nya chefer hela tiden och jag lärde mig saker från dem alla. Det bästa sättet att lära sig är att arbeta med olika människor. Hela livet är som en skola, säger han.
Det var stora och lyxiga hotell han arbetade på. En middagsbuffé för tusen personer kunde det vara. Och lika många anställda. Inspirerande och krävande på samma gång. Han beskriver en karriärväg med många fler steg än här i Sverige.
Oftast arbetade Roka med desserter. Han fick mycket beröm för sina kreationer och det drev honom vidare. Han arbetade mer, hårdare, räknade inte timmarna när han jobbade med sin ätbara konst.
I Mellanöstern finns också årliga tävlingar där proffs från hela världen deltar. Tek Roka har fått flera pris, bland annat guldmedalj för bästa sockerskulptur.
– Jag har lärt upp många av mina medarbetare också. Jag har inspirerat dem. De har också fått medaljer i tävlingar och det är jag stolt över, berättar han.
Via ett av Radissons hotell i Dubrovnik kom han till Stockholm och Radisson Blu Waterfront hotel. Nu vill han gå vidare i karriären och lära sig allt i ett kök, inte bara desserter. Han inspirerar sina arbetskamrater till efterrätter, men det finns inte så mycket tid för att lära ut skulpturkonsten.
– Det är inte så lätt att lära sig och det tar lång tid. Och här i Sverige är arbetskraftskostnaden högre. Tid är pengar. I Mellanöstern kunde det vara nästan tio gånger så många anställda på hotellen.
Även om hotell- och restaurangyrken är relativt lågavlönade i Sverige, så är löneskillnaderna betydligt större i länder där Roka jobbat. Han själv som chef har tjänat mer – andra betydligt mindre.
Roka kom till Sverige i våras med fru och två barn och de trivs.
– Jag fick höra talas om de stela svenskarna som inte pratar så mycket, men det är inte så, säger han – än så länge på engelska.
Roka har börjat läsa svenska, men när det gäller språket så vinner barnen över honom.
Hur länge de blir kvar vet han inte.
– Det finns många möjligheter om du visar att du kan. Jag tror att vi alltid kommer att flytta på oss. Men kanske blir vi kvar här fem år, tio år… jag vet inte. Jag trivs på mitt jobb. Familjen trivs här, vi gillar naturen. I Mellanöstern är det mer konstgjort. Men vi kommer inte tillbaka till Nepal, vi har varit borta för länge.
Men var han än befinner sig kommer Tek Roka säkert att vara konstnär.
– Man äter först med ögonen. Smaken kommer sedan, säger han.
Så blir sockret till skulptur
Sockerskulpturer görs av florsocker och gelatin som blandas till en formbar deg.
Ståltråd kan användas för att staga upp blommor. En byggnad görs på liknande sätt som ett pepparkakshus, där man fogar ihop olika delar.
Konstformen är utbredd i Mellanöstern och Asien, men förekommer även i Frankrike.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.