Så undviker du att kliva
i branschens fotfällor
Patricia Persson, Isabella Gano och Calle Leijon har alla satsat på bra arbetsskor. Foto: Peter Kroon, Erik Holmstedt, Mikael Ljungström
Arbetspasset hälsa
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så undviker du att kliva i branschens fotfällor

Branschens fötter lever ett hårt liv. Isabella, Calle och Patricia lyssnade på varningssignalerna nedifrån och skaffade riktiga arbetsskor.

Publicerad 19 oktober 2011
inlinebild
Ricardo Rivera, podiater. Foto: Privat

Utnyttjade under slavliknande former. Instängda i trånga utrymmen med dålig ventilation. En sak är säker: branschens fötter har det inte lätt!  Få yrkesgrupper går och står lika mycket – och få är lika dåliga på att ta hand om sina fötter.  
Ett vanligt arbetspass i hotell- och restaurang­branschen innebär ofta många timmar och långa sträckor. Inte sällan med dåliga arbetsskor. Det är inte konstigt att många av branschens anställda får ont, säger podiatern Ricardo Rivera på fotkliniken Fothälsan i Stockholm.
– Hotell- och restauranganställda är en av de yrkesgrupper som är mest drabbade av osynliga skador. Det är nack-, rygg-, axel-, arm-, och knäbesvär, och så klart fotproblem. Många går i dåliga skor. Och när de får ont söker de sig till husläkare och inte till någon specialist.

Ricardo kallar branschen för försummad när det kommer till fothälsa. Här accepteras förhållanden som hade varit oacceptabla inom till exempel industrin. Och det trots att man i dag vet att branschens arbetssätt sliter hårt på kroppen.
– De går några meter, vänder och går några meter och vänder, som lejon i en bur. Det är väldigt slitsamt för vader och fötter, och kan ge belastningsskador i nacke, axlar, armar och rygg.  
Som följd får många problem med knän, benhinnor, hälsenor och hälar. Även vanliga besvär som pirrande, ömma eller svullna fötter kan vara tecken på allvarligare ­problem.
– Att foten brinner, svider, kliar eller svullnar är tecken på att något är fel. Att den är rund på undersidan tyder på ett ödem. Det vill säga att foten är så slut att den skickar signaler till hjärnan om hjälp, och hjärnan skickar i sin tur vätska för att kyla ner.

Ricardo Rivera lägger en stor del av skulden på branschens arbetsskor. Eller snarare brist på riktiga sådana.
– Bra skor är jätteviktigt! De ska vara rymliga, ha ordentlig sula med bra svikt och stötdämpning, och lite klack.  
En del av Ricardos kunder är krögare som vill ha bra skor till sin personal. Men han är fullt medveten om att de är undantag snarare än regel i branschen.
– Det är för jäkligt, tycker jag. Att inte satsa på skor till personalen är kortsiktigt tänkande. Den som har ont i fötterna kompenserar genom att felbelasta knän och rygg. Så småningom kan det bli sjukskrivningar. Det kostar också pengar.
Men om arbetsgivaren nu är snål, så måste de anställda själva ta ansvar, säger Ricardo. Dessutom behöver ett par bra skor inte kosta mer än mellan 300 och 800 kronor.
– Man måste se skorna som arbets­redskap. Fötterna är viktiga. Som restaurang­anställd säljer du bara dina tjänster, inte din kropp.

Ricardo Riveras tips:

  • Skaffa stödstrumpor. Stödstrumpor fördelar blodcirkulationen i benen.
  • Satsa på bra skor och byt ut dem någon gång om året.
  • Byt skor under riktigt långa arbetspass.
  • Ett hålfotsinlägg kan öka komforten och avlasta, det finns bra standardsulor för alla typer av skor.
  • Motionera på fritiden. Det ökar chansen för friska ben och fötter.
  • Lyssna på fötterna. Ofta tar det alldeles för lång tid innan vi söker hjälp.
  • Unna dig fotvård. En specialist kan upptäcka begynnande eller uppkomna besvär och föreslå avlastning.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här