Ur artikelarkivet Arbetsmiljö
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Ordning och reda ger friska anställda

Bra arbetsmiljö handlar inte bara om ergonomi och bekväma arbetsskor. Det psykosociala är lika viktigt. Klara arbetsuppgifter, bra chefer och fasta heltider ger sund arbetsmiljö på Strike i Västerås.

Publicerad 24 oktober 2006

Låg sjukfrånvaro, många heltidsanställda och bra stämning. Vid första anblicken verkar Strike bowling, bar och restaurang i Västerås inte vara ett typiskt restaurangföretag. Men vad är speciellt?
Patrik Jansson, kock på Strike sedan ett år tillbaka, har en teori.
? Alla gör sitt jobb och ställer upp för varandra, även cheferna. Vi är som ett stort kompisgäng, säger han.

När Strike öppnade 2003 var de 20 bowlingbanorna huvudattraktionen. Nu kommer fler och fler för restaurangens skull. Den har 140 platser och serverar både lunch och middag. Vissa dagar är hektiska i köket.
? Men vi har ett jättebra bokningssystem. Utan det skulle vi vara chanslösa, säger Patrik. Han har jobbat på andra stora ställen och tycker att Strike har något som ofta saknas.
? En tydlig tråd att följa. Alla vet sin uppgift och sköter den. Då blir det också lättare att hjälpa varandra.
Och på Strike är de anställda inte rädda för nya arbetsuppgifter. Köket hjälper till att servera, servisen sköter ofta baren, och baren sköter nästan jämt bowlingen.
Blir det inte rörigt?
? Det kunde ha blivit rörigt, men eftersom de flesta jobbar heltid och vet sin funktion så blir det inte det. Och det bästa är att Janne som är chef hjälper till där det behövs. Om cheferna är såna så genomsyrar det hela arbetsplatsen, säger Patrik.

Det finns runt 16 heltidsanställda på Strike. Det var chansen till en fast heltidstjänst som lockade Jonas Larsson till Strike.
? Jag hade letat efter ett heltidsjobb ett tag, och så såg jag den här annonsen. Det är sällsynt med heltid i vår bransch, säger han.
Jonas är servitör och bartender. Idag är han också bowlingansvarig.
? Vi är lite allt-i-allo, det gillar jag. Ibland serverar man, ibland får man hjälpa folk att bowla. Det är kul, säger han.
En snaggad kille i 30-årsåldern beställer en cola och en bowlingtimme.
? Har du hämtat dojor? Gör det där borta så startar jag bana femton åt dig, säger Jonas till honom och knappar på en liten dator.

Höst och vinter är det fullt upp på Strike medan få vill bowla på somrarna. Därför arbetar de anställda fler timmar under högsäsongen och är lediga längre på sommaren. Jonas Larsson tycker att systemet är toppen.
? För mig som pendlar är det riktigt bra. Jag jobbar gärna längre när jag är på jobbet och att vara ledig på sommaren tackar man inte nej till.
Bowlaren på bana femton skakar på huvudet när klotet går i rännan gång på gång. Det händer att Jonas får rycka ut med råd och bowlingtips. Men inte den här gången.
? Det är oftast äldre man får lov att hjälpa. Yngre vill gärna klara sig själv.
Jonas trivs. Kollegorna är i ungefär samma ålder och gillar varandra. Cheferna är bra.
? Fast jag tänker inte på dem som chefer utan som arbetskompisar. Om något behövs göras så kan jag be dem lika gärna som någon annan, säger han.

En av cheferna heter Janne Lundström. Han är delägare, vd och ofta på plats. När Janne skulle starta Strike ringde han först runt till fack och myndigheter.
? Jag ville veta exakt vad som krävs. Branschen är alldeles för skitig. Jag tror att man måste göra det rätt, annars får man ingen bra personal.
Tidigt bestämdes att så många som möjligt skulle ha fasta heltidsanställningar.
? Jag tror att det skapar trygg personal som trivs och vill stanna kvar. Det finns alldeles för mycket konstiga anställningar i restaurangbranschen.
Nu har alla anställda månadslön, men Janne säger att han har fått tjata en hel del.
? En del ville hellre arbeta »på timmar« och få semesterersättningen på varje lön. Man kanske vill ha mer pengar att röra sig med just för tillfället.

Janne är trött på alla arbetsgivare som fuskar med sin ekonomi. En del arbetssökande har vänt i dörren när de fått veta att Strike bara betalar ut vita löner.
? Jag är skitless på sånt. Det finns krögare som kan smussla undan hur mycket som helst och ändå behålla sina tillstånd, säger han.

En stämpelklocka har just installerats för att Strike ska uppfylla Skatteverkets nya krav på personalliggare. Janne välkomnar de nya hårdare reglerna som börjar gälla efter årsskiftet.
? Det är bara bra. De får gärna ställa hårdare krav.
Han tycker att det är konstigt att många restaurangföretag misslyckas med att skapa bra arbetsmiljö.
? Allt som behövs är lite ordning och reda. Lön den tjugofemte, lönespecen i brevlådan, allt sådant är viktigt. Det är inte svårt.

3 smarta tips från Strike
Öronsnäckor

Personalen har fått öronsnäckor som är kopplade till walkietalkies. På så sätt kan de kommunicera utan att behöva springa omkring i onödan.

Friskvårdspeng
De anställda får en del av ett gymkort eller liknande betalt av Strike. Det enda kravet är att gymkortet verkligen utnyttjas.
? Det räcker inte att bara gå till gymmet en gång, säger Janne Lundström.

Regelbundna möten
Tanken är att hela personalen ska träffas genom regelbundna möten.
? Svårt att få ihop, men bra när det fungerar, säger Janne.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här