Porträttet | Ur artikelarkivet INBOX
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Mattias älskar service

»För mig är det en kick att få ge den där lilla extra servicen«, säger Mattias Edström. Efter en arbetsdag slår han av det välkomnande leendet, går ner i hotellets gym och avreagerar sig på boxningsbollen.

Publicerad 1 februari 2008

När hotellreceptionisten Mattias Edström har haft en tuff dag på jobbet, brukar han gå ner i hotellgymmet och slå på en boxningsboll.
– Det är jätteskönt, då får man avreagera sig lite. För i det här yrket får man aldrig visa att man blir sur. Tvärtom måste man ha massor av tålamod, vara vänlig och försöka hjälpa även den gnälligaste gäst, säger Mattias, som har en fast heltidstjänst på Hotell Scandic Ariadne i Stockholm. Han stortrivs, både med att serva hotellgästerna och med jobbarkompisarna. Alla i receptionen är unga, under trettio år.
– Vi är ett sammanhållet team, som ställer upp för varandra. För det är ju så att man alltid vet när man kommer till jobbet, men man vet aldrig när man kommer hem. Saker kan hända, som gör att man måste vara kvar. Att jobba på hotell blir en livsstil, det ingår att man är flexibel. Även om privatlivet så klart också är viktigt!

Mattias lyser upp när han berättar om alla resor han och hans partner har gjort eller drömmer om. De har varit i New York, och nu senast en weekend i Budapest. Annars är det mycket »glitter och glamour« som gäller, också hemma i Stockholm.
– Jag älskar att gå på restaurang, festa, ja allt som kan sätta lite guldkant på tillvaron, säger Mattias glatt och tillägger att de frekventa restaurangbesöken faktiskt har en positiv återkoppling till jobbet.
– Jag blir ofta ombedd att rekommendera någon bra restaurang och eftersom jag är ute så mycket, kan jag ge personliga tips. Mina gäster blir nöjda och för mig är det en kick att få ge den där lilla extra servicen. Service är ett ord som Mattias ofta återkommer till. Enligt honom är det nyckeln till framgång som hotellreceptionist.
– Man måste älska att ge service och le välkomnande mot alla gäster. Dåligt humör finns inte. Det handlar ju om att gå in i en professionell roll, där man måste lägga sitt privata jag åt sidan. Beklaga sig får man göra hemma, eller med sina kollegor bakom kulisserna, säger Mattias. Han berättar att det händer att han får gå bort en stund och räkna till tio för att lugna ner sig. För krävande, arga eller hotfulla gäster förekommer, även om de flesta är hyggliga.
– En del lever ju på att klaga för att få kompensation. En gång hade jag en man som klagade på att en dörrkarm var lite sliten. Men när han förstod att det inte inverkade på dörrens låsfunktion, mjuknade han. Det mesta går att lösa med en bra dialog. Jag brukar fråga »vad kan vi göra?« Det handlar mycket om psykologi. Vår policy är att hellre fria än fälla, även om vi har våra rutiner och regler. Och vi lever ju på nöjda gäster.

Mattias ser det som en hederssak att ta ansvar för sina gäster, oavsett vad saken gäller. Ingen ska behöva bollas runt, utan den personal som får »problemet« på sitt bord, löser det. Det är ju där som tjusningen i jobbet ligger, tycker han. Alla gäster har olika behov. Att se, lyssna in och tillgodose dessa behov på bästa sätt ger tillfredsställelse. På Ariadne är det mest affärs- och konferensgäster under vinterhalvåret. Under sommaren är det däremot mest semesterfirande turister. Vilka är roligast? Mattias skrattar.
– Affärsgäster är ju enkla att ha att göra med. De kan rutinerna och det blir sällan krångel. Å andra sidan blir ju jobbet mer monotont. Turisterna bjuder på mer variation. Jag tycker det är kul med internationella gäster och att få tipsa om utflykter och restauranger i Stockholm.

En vanlig dag på hotellet brukar börja kvart över sju. Mattias jobbar dag, men har ett rullande schema där helger ingår. Förmiddagen går åt till utcheckning fakturahantering och annan administration. Jobbet på Ariadne är inte Mattias första, men det som han är mest nöjd med hittills. Här har han arbetat sedan oktober 2006.
– Jag har tidigare jobbat på några mindre hotell och ett rederi. Men det är först här som jag känner att jag vill stanna och utvecklas, kanske bli förstereceptionist så småningom. Scandic är en stor kedja, som satsar på sin personal. Här har jag chansen att vidareutbilda mig och växa, säger Mattias som i framtiden drömmer om att jobba med kvalitet. Han beskriver sig själv som perfektionist och petig med detaljer, att resa runt och bedöma hotell kanske vore något.

Att vara med i facket och i a-kassan är en självklarhet, tycker Mattias. Dels av ideologiska skäl, men också för att det ger en trygghet om något skulle hända.
– HRF är ett bra fack att vara med i. Man får mycket för pengarna, försäkringar ingår. Och så får man en bra tidning också!

Mattias Edström

Ålder: 24 år. Bor: Stockholm. Familj: Särbo. Yrke: Hotellreceptionist. Bakgrund: Uppvuxen i Nyköping. Pluggade ekonomi på gymnasiet, därefter en utbildning i hotell och konferens. Egenskaper: Noggrann och lite vimsig. Glad och positiv. Intressen: Resor, god mat, allt som ger en guldkant på tillvaron. Läser mycket självbiografier, senast »Fånge i en gyllene bur« av Carmen Bin Ladin.

Mattias recept för receptionister

Var omtänksam och tillmötesgående. Ha tålamod. Var serviceminded. Bemöt proffsigt. Ta ej saker personligt. Var glad. Kom ihåg leendet. Uppträd välkomnande. Alltid ren och fräsch.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här