Med envishet och en positiv inställning så klarar man i stort sett allt. Den inställningen har i alla fall Marzieh Farahrouz, badvärdinna och klubbordförande på Yasuragi Hasseludden.
Inget kan stoppa Marzieh Farahrouz. Så känns det i alla fall när hon dyker upp i receptionen med ett fast handslag och ett stort leende. Det är nästan omöjligt att inte svepas med av hennes entusiasm.
– Jag älskar mitt jobb. Full fart och massor av folk. Jag skulle inte kunna leva utan att ha folk omkring mig, säger hon. Marzieh jobbar som badvärdinna och hudterapeut på Yasuragi Hasseludden, ett japanskt spa som ligger en bit utanför Stockholm. Här började hon år 2000 när hon precis blivit klar hudterapeut. Det var en dröm som besannades, säger Marzieh.
– Jag har alltid velat bli hudterapeut, ända sedan jag var ung. Det är så fantastiskt kul att se människor bli vackra. Man ser resultat direkt. Drömmen om att bli hudterapeut var en av anledningarna till att Marzieh lämnade sitt födelseland Iran, knappt fyllda 20 år. Hon tyckte inte att den iranska kvinnorollen bjöd på tillräckligt många alternativ.
– Som kvinna kan du inte göra vad som helst. Men här i Sverige är det mesta möjligt, bara man kämpar för det, säger hon. Utbildningen till hudterapeut är privat och ganska dyr, därför dröjde det drygt 25 år innan drömmen blev sann.
– Det fick vänta tills mina barn blivit stora. Men när jag väl var klar var det precis så roligt som jag hade tänkt, säger Marzieh med ett stort leende.
Efter bara några år som hudterapeut kom ett stort bakslag. Behandlingarna tärde på Marziehs armar och axlar, och till slut blev hon sjukskriven. Ett tag var det så illa att läkarna ville förtidspensionera henne. Men Marzieh vägrade.
– Jag är väldigt envis, och jag ville verkligen tillbaka till mitt jobb. Sagt och gjort. År 2006 började hon arbetsträna på Yasuragi igen. Lite till en början, och sedan mer. I dag arbetar Marzieh halvtid som badvärdinna och säljare av hudprodukter. Hennes skador gör att hon inte klarar av det fysiskt krävande hudterapiarbetet. Än så länge.
– Mitt mål är att kunna göra även det så småningom. Jag saknar det verkligen. Men jag är optimist, så det ska nog gå, säger Marzieh.
Sedan två år tillbaka är hon också klubbordförande för HRF på Yasuragi. Det innebär att hon jobbar fackligt två dagar i månaden på sitt lilla kontor i källarplan. Dit kan medlemmar komma som behöver hjälp eller har funderingar. För i korridoren vill Marzieh helst inte prata fackliga frågor.
– Att hålla isär rollerna är viktigt. Om de vill mig något så får de ringa på min mobil, den är alltid på, eller komma till mitt kontor. Jag vill inte prata fack när jag jobbar eller prata jobb när jag är facklig representant, säger hon. På Yasuragi Hasseludden finns runt 35 HRF-medlemmar, varav de fl esta jobbar på restaurangerna. Marzieh tycker att det kan kännas svårt att motivera de som jobbar i spadelen, Kyarabi, att vara med i förbundet.
– Många av hud- och spaterapeuterna här skulle vilja ha ett eget fack, och jag kan förstå dem. HRF driver inte våra frågor eftersom de inte är bekanta med våra arbetsvillkor. En servitris har inte samma arbetsvillkor som vi, och tvärtom.
Det bästa, tycker Marzieh, vore om spapersonalen fick en egen underavdelning till HRF. Framför allt nu när förbundet tappar medlemmar.
– Spaavdelningarna finns ju på nästan varje hotell nuförtiden, så HRF skulle nog kunna få en hel del nya medlemmar om de tog våra frågor på större allvar. Som det här med arbetsskadorna, till exempel. Själv kan Marzieh konstatera att hennes egen skada faktiskt förde något gott med sig. I dag roterar terapeuterna mellan olika positioner. Därmed kan skador som Marziehs förebyggas.
– Det är väldigt bra. Nu behöver ingen slita ut sig längre, säger hon nöjt.
Yasuragi Hasseludden
Anläggningen byggdes på början av 1970-talet på uppdrag av LO.
I cirka tio år tjänade Hasseludden sedan som en skola för LO-medlemmar, innan det år 1992 blev en konferensanläggning.
År 1997 fick Hasseudden sin japanska inriktning och år 2006 sålde LO anläggningen. I dag har Yasuragi Hasseludden cirka 120 anställda.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.