Arbetspasset På jobbet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Malin ger facklig starthjälp

Det är nystart för HRF-klubben på Grand H√¥tel i Stockholm. Organisatören Malin Bastholm är på plats för att peppa.

Publicerad 28 januari 2014

Det är det allra första mötet för den nya fackklubben på Grand Hôtel i Stockholm. Ordföranden Cissi Zetterlund-Jobe har kommit in på sin lediga dag. De andra i styrelsen kommer direkt från sina avdelningar: Cadierbaren, festvåningen, housekeeping.

Malin Bastholm, organisatör från HRF, är också med. I vanliga fall jobbar hon som kock på restaurang Niklas i Stockholm, men under några månader arbetar hon heltid för HRF:s Stockholmsavdelning. Arbetsmetoden kallas »Organisation Stockholm«, och går ut på att organisatörer har kontinuerlig och långsiktig kontakt med några utvalda arbetsplatser.
Malin ska väcka intresse för facklig aktivitet. Det handlar inte om att snabbt få några att ställa upp som förtroendevalda, utan att få dem att verkligen vilja driva det fackliga arbetet.
– Jag ska vara där för att inspirera. Men det är de själva som vet hur det är att jobba på arbetsplatsen och vad som behöver göras.

Klubbstyrelsen på Grand har många idéer om vad de vill ta tag i. På stora blädderark har de skrivit upp önskemål från medlemmarna.
 – Hårda golv, tunga vagnar, kolla på det och ge medlemmarna svar. Årsarbetstid är ju en jättefråga, kanske något att driva långsiktigt, säger Malin Bastholm.
Den nya styrelsen är ivrig att komma i gång.
Med en aktiv klubb kan sammanhållningen öka, tror de. För även om alla jobbar under samma kollektivavtal, träffar man mest dem som jobbar på samma avdelning. De talar om en förlegad bild av facket som endast en advokat man kan kalla in.

Barbara Koper Uhrdin är servitris på festvåningen och har jobbat på Grand i 26 år. Hon har varit med i facket hela tiden, men klubbarna har lagts på is efter ett tag.
– Medlemmarna har velat få saker fixade, och chefer har sagt nej. De har känt det som att ingen har varit nöjd.
– Berätta om förändringar som klubben har drivit igenom. Ibland missar klubbar att göra det, tipsar Malin Bastholm.  
Att det har blivit en ny klubb på Grand beror mycket på Malin, säger Cicci Zetterlund-Jobe.
– Hon peppar, och det har blivit mycket mer engagemang.  

Organisatörerna får lägga upp sitt arbete  på ett sätt som passar just dem. På Grand tog Malin Bastholm kontakt med den gamla klubben för att få namn på personer som kunde vara intresserade av att bli aktiva.
– Men jag skulle kunna gå och sätta mig på ett ställe och bara prata, och försöka hitta den person som alla flockas kring. Någon annanstans kanske jag måste komma på ett möte.  
Över hälften av de anställda på Grand är med i facket, 25 procent har gått medlemsutbildningar.  
– Tänk om fler av medlemmarna kunde bli aktiva också, vilken kraft vi skulle ha då, säger Veronica Hellström.
Cicci Zetterlund-Jobe berättar om den nya vd:n som frågat om det fanns en aktiv klubb.
– Jag har en känsla av att om vi stärker klubben, gör oss synliga och har en vd som är mån om personalen så är det en bra start! Har du en glad personal som stannar länge, och inte bara kommer in tillfälligt för att skaffa ­meriter, så märks det i bemötandet, säger Cissi Zetterlund-Jobe.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här