Problemet med vägglöss på svenska hotell har ökat explosionsartat. En anledning är att få vågar prata om det. Slottsskogens vandrarhem är ett undantag, här tar man kampen öppet. Hunden Dino och hans kollegor kommer regelbundet för att nosa efter löss.
Vägglöss. Bara ordet får det att krypa och klia på många av oss. Det för tankarna till sunkiga hostel i Sydostasien eller budgethotell i New York, men faktum är att vägglössen finns betydligt närmare än så.
Under 2000-talet har antalet förstagångsutryckningar hos Anticimex i Sverige gällande vägglöss ökat explosionsartat, från knappt någon år 2000 till runt 16 400 i fjol, många på hotell och vandrarhem.
– Vi måste börja erkänna att det är ett problem i branschen, annars kommer vi aldrig att kunna göra något åt det.
Det säger Christian Dahl, ägare till Slottsskogens vandrarhem i Göteborg sedan starten för 23 år sedan. Här fick de lära sig om vägglöss den hårda vägen.
– Vi var naiva när vi startade, hade ingen koll på att vägglöss ens existerade. Men det blev vi varse med besked. Det är femton år sedan nu, men erfarenheten satte spår. Sedan flera år tillbaka arbetar man aktivt förebyggande, både med egna rutiner på vandrarhemmet och med utomstående hjälp.
I dag är det dags för en viktig del i det arbetet: lushundsteamet från Anticimex. Det består av hundförarna Therése Liljegren och Karin Linsten, specialistteknikern Johan Kvillborn och inte minst hundarna. De är tränade att hitta minsta ägg, berättar Johan.
– Det finns ju inget som är hundraprocentigt, men hundarna hittar 97 procent. De är duktiga.
Hundarna jobbar en stund i taget. Först ut är Dino, en svart liten cockerspaniel. Han hälsar glatt innan han och föraren Therése Liljegren ger sig in i ett av rummen. I dag ska de söka igenom 50 av vandrarhemmets 100 rum. Det gör de var sjätte vecka, berättar Johan.
– Då hinner vägglössen aldrig få fäste ifall de skulle ha kommit in.
Egentligen brukar han och de andra teknikerna inte följa med ut på rutininspektioner som denna. Om hundarna däremot skulle hitta något rycker de ut omedelbart.
– Då spärrar vi av rummet och sanerar genast. När vi är klara kan rummet hyras ut direkt.
Man får tänka att ett lusangrepp kostar, inte bara i inkomsten du förlorar medan rummet är avstängt. Johan Kvillborn
Här i Göteborg tillhör hotell och vandrarhem den vanligaste kundkategorin, tillsammans med bostadsbolag. Johan säger att de jobbat hårt för att få fler branschföretag att arbeta förebyggande, som man gör här.
– Det är så klart en kostnadsfråga, det är inte gratis. Men man får tänka att ett lusangrepp kostar, inte bara i inkomsten du förlorar medan rummet är avstängt utan möbler och inte minst badwill ifall gäster skulle bli stuckna.
En våning upp har Therése och Dino hunnit söka igenom ett antal rum. Dino får sin röda boll att tugga på en stund. Han lägger sig nöjt på mattan.
– Det är hans belöning, förklarar Therése.
Teamet jobbar mycket med hotell och vandrarhem. Varje rum tar ett par minuter att söka igenom, berättar Karin vars hundar vilar i bilen efter ett jobb hos en annan avtalskund, ett hotell inne i staden.
– Vi brukar gå in först för att se så att det inte ligger något framme som är farligt för hundarna, som starka mediciner eller droger. Men själva söket går snabbt, säger Karin.
Det är dags för Dino att bli avlöst. Hundarna jobbar cirka 20 minuter innan de måste vila nosen. I dag hade Dino ingen lycka.
– Nej, sådan tur hade han inte i dag. När han hittar något blir han så glad att han inte vet vart han ska ta vägen, säger Therése.
Här på Slottsskogens vandrarhem pågår deras jobb helt öppet. Så är det inte överallt, många hotell vill inte att de ska synas inför gästerna, berättar Karin. Samtidigt har de aldrig träffat på en gäst som varit negativ när de berättat vad de håller på med.
– Jag har nog aldrig träffat någon som varit sur. Men okunskap, det möter man.
Även Johan Kvillborn från Anticimex vittnar om okunskap kring vägglöss.
– När man pratar om vägglöss tänker man att det hänger ihop med smuts och fattigdom. Så var det på 30-talet. I dag finns lössen överallt, det har inget samband längre. Men det sitter så djupt inpräntat hos folk.
Han kallar vägglusen för en demokratisk insekt.
– Den bryr sig inte om du är presidenten och bor på femstjärnigt hotell eller en uteliggare under en bro. Du är ju bara föda, en tallrik köttbullar.
Företag som tecknar avtal om förebyggande vägglusbekämpning erbjuds en liten skylt att sätta i receptionen. Det är det dock få som gör, säger Johan.
– Det är så himla känsligt, så jag förstår dem. Men det är ju inget att skämmas för. Och det går ju inte att blunda för problemet, det blir inte bra.
Så säger två av branschens organisationer
Det sista har Slottsskogens ägare, Christian Dahl, ett och annat att säga om. Han säger att han har blivit lite av en »talesperson för vägglusfrågan«.
– Och det är väl inget som man egentligen vill vara. Det är så onämnbart. Men jag tror att vi måste våga prata om det mer, för annars kommer spridningen inte att kunna hindras.
Christian säger att han tagit upp frågan om vägglöss i flera branschsammanhang, bland annat på utbildningar med branschkollegor inom Visita och vandrarhemsorganisationen STF, men utan större respons.
– Det är väldigt få som vågar prata om det, framför allt bland hotellen. Det är knäpptyst när jag frågar hur det är på andra anläggningar. Senast, på en Visita-utbildning, var det ingen som sade att de kände till att de hade haft vägglöss. Och jag tänker, vet man inte att man har haft det, då ligger man risigt till.
Jag möts ofta av en enorm okunskap när jag berättar vad jag har hittat. Christian Dahl
Christian kollar alltid efter vägglöss när han bor på hotell i Sverige. Och det är inte helt sällan han hittar tecken på att det finns.
– Det är minst lika ofta på hotell som på vandrarhem. Och jag möts ofta av en enorm okunskap när jag berättar vad jag har hittat. Då inser man vilket stort jobb branschen har att göra, för att få företagen att förstå. Det är bara då vi kan få stopp på vägglössen.