Ur artikelarkivet INBOX
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Hög hygiennivå på lågprisfyndarnas matställe

På restaurang Nimo i Ullared tas livsmedelshygienen på största allvar. Utbildning, checklistor och lagspel håller bakterierna långt borta från de shoppingglada gästernas räksmörgåsar.

Publicerad 1 maj 2007

PARKERINGEN UTANFÖR GEKÅS i Ullared är nästan full, trots att varuhuset bara har varit öppet i en timme. I över 40 år har folk från hela landet åkt hit för att shoppa sig dödströtta. Nästan lika länge har de kunnat vila upp sig och äta på restaurang Nimo som ligger mittemot. Men medan varuhuset har låga priser som kännetecken, satsar Nimo på hygienen.
– Det är lite av vårt varumärke. Att det ska vara fräscht, snyggt och hygieniskt, säger Henrik Nilsson som är en av ägarna. Restaurangen får nästan aldrig några an märkningar vid kommunens inspektioner. Den senaste kontrollen gjordes bara för någon månad sedan, berättar Henrik Nilsson.

PÅ ETT STÄLLE SOM Nimo, med cirka 40 heltidsanställda, krävs det checklistor, utbildning och viktigast av allt: – Engagerade medarbetare! Det gäller att få alla med på båten. Annars fungerar ingenting. Här är de jätteduktiga, säger Henrik. De anställda får regelbundet utbildning i livsmedelshygien och egenkontroll. I personalrummet sitter en hel vägg med diplom från avslutade utbildningar. Ett av dem tillhör restaurangchef Veronica Torstensson.
– Det är bra med utbildningarna. Då håller man sig upppdaterad, säger hon. I handen har hon en svart laserpistol som känner av livsmedelstemperaturen.
– Varje avdelning har en särskild checklista över vad som ska skötas under dagen. På min lista står att jag ska kolla temperaturerna fl era gånger om dagen, säger hon och låter den röda laserpricken peka ner i en bunke med kycklingbitar.
– Sedan kollar kockarna själva ett par gånger också, säger hon och går till nästa kärl. På Veronicas checklista står även att kontrollera att övriga anställda ser ut som de ska.
– Jag kollar så att folk inte ser kladdiga och skrynkliga ut och att de inte har nagellack eller piercingar, säger hon.

TROTS ATT KLOCKAN BARA är 09:30 börjar kön ringla sig i riktning mot kassan. En genomsnittlig dag har Nimo runt 5 000 gäster.
– När det är högsäsong kan det vara riktigt mycket folk. Då går det en hel del mat, säger Monica Rydbeck som står i kafeterian och gör räksmörgåsar. Monica, som är klädd i svart Nimo-keps och plasthandskar, har jobbat på Nimo i snart 30 år. Hon har varit med om de värsta ruscherna.
– En bra dag gör vi kanske mellan 700 och 1000 smörgåsar. Men det är bara kul, säger hon och slevar upp ägg- och majonnäsröra i småbaguetter. På väggen ovanför henne samsas en bild på Idol-Markus med kafeterians checklista. Monica tycker att det är bra med listorna.
– Ja, man glömmer ju aldrig bort att göra något, säger hon.

I GATUKÖKSDELEN STÅR Ahmed Chaer och förbereder hamburgare, även han med plasthandskar som han byter ofta.
– Vi försöker ha lite klart innan lunchen drar igång. Det blir alltid mycket att göra då, säger han och lägger ost på hamburgarna. Vid varje arbetsstation sitter en liten korg med en disktrasa i.
– Varje kväll samlar vi ihop alla disktrasor, tvättar dem och placerar ut rena igen på morgonen. Det ska alltid fi nnas en fräsch disktrasa, säger Henrik Nilsson. På väggen bredvid stekbordet sitter en whiteboardtavla med uppmaningen »tvätta händerna regelbundet«, tillsammans med den obligatoriska checklistan. Listorna är Henriks idé.
– Jag älskar checklistor. Jag är utbildad pilot och inom fl yget är checklistorna väldigt viktiga. Det har jag tagit med mig, säger han. Ifyllda listor sparas en tid i ett litet kontor som alla anställda har tillgång till. Här finns också en pärm med Nimos egenkontrollprogram. Det har Henrik Nilsson själv tagit fram.
– Förut gjorde Anticimex det, men så tänkte jag att vi lika gärna kan göra det själva. Men det spelar ingen roll hur noga man sköter allt pappersarbete om inte alla på arbetsplatsen känner sig delaktiga, tror Henrik.
– Egenkontrollen får inte bara vara en skrivbordsprodukt. Då gör den ingen nytta alls, säger han.

Nimos 5 bästa hygientips

Checklistor

Laseravläsare

Handskar En kontakt på kommunens miljö- och hälsokontor. Bra att ha någon där att bolla med.

Att vara noggrann, låt hygienen ta tid.

Byt disktrasor ofta

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här