Ur artikelarkivet INBOX
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Hej då hörsel

UNTZ-untz-UNTZ-untz! Ju starkare volym desto bättre enligt dj:n. Desto sämre för de anställdas hörsel. Men på Chaplins Bar har man hittat knepen som håller ner ljudnivån.

Publicerad 1 september 2007

Pulserande musik som dundrar ur jättelika högtalare tillhör vardagen för många anställda på restauranger och barer. Under de senaste återtiondena har ljudnivån ökat, liksom riskerna för hörselskador bland restaurangpersonal. Men sedan den 1 juli 2005 fi nns det en lag som ska skydda de anställdas öron. Arbetsgivaren måste bekosta hjälpmedel till dem som utsätts för mer än 80 decibel i sitt arbete. Om det är 85 decibel eller mer under hela arbetsdagen måste arbetsgivaren förbättra ljudmiljön.

Många krogar arbetar i dag aktivt för att sänka ljudet, eftersom man i allt högre grad har blivit medveten om problemet. Per Mats, 26, driver sedan ett år tillbaka Chaplins Bar i centrala Stockholm. Här spelas livemusik vissa kvällar i veckan. Annars har man en dj eller karaoke.
– När jag började arbeta här var musiken plågsamt hög, som på många ställen jag har jobbat på under mina tretton år i branschen. Gästerna kunde knappt samtala med varandra och vi i personalen tyckte att det var en galet hög ljudnivå. Tyvärr är det ofta knepigt att klaga på dj:s och band. De fl esta anser att ju högre, desto bättre och de vill absolut inte sänka. De tycker att de gör ett sämre jobb med lägre ljud, säger Per Mats och berättar att han kom på ett enkelt trick för att få artisterna och dj:en att fatta.
– Jag såg att de alltid placerade högtalarna framför sig, vilket gjorde att de inte hörde hur högt det var. Så jag placerade högtalarna bakom dem i stället. Ljudnivån gör att de bara måste sänka, annars står de inte ut själva! Per Mats drev också igenom inköp av mindre högtalare. Vilket gör att man helt enkelt inte kan spela jättehögt, för då skär det sig.

Chaplins Bar har även en ljudnivåblockerare, som automatiskt bryter musiken i 15 sekunder om nivån överskrider 93 decibel. Pinsamt förstås när det sker.
– I början bröts musiken hela tiden när våra dj:s spelade. Men nu har de lärt sig, säger Per Mats med ett leende. Numera börjar discjockeyn dessutom spela först klockan 23, i stället för klockan 21, som det var tidigare. Det gör att personalen utsätts för hög musik två timmar mindre per arbetspass – vilket borde förbättra arbetsmiljön, tror Per Mats.
– Framför allt serveringspersonalen kan ju aldrig kliva undan. De är alltid mitt i bullret. Men de har inte betalt för att utsättas för extrema ljud hela tiden.

Bartendern Benjamin Margar har arbetat på Chaplins Bar i fyra år. Han uppskattar sin chefs insats vad gäller musiknivån, även om han personligen inte lider av några problem på grund av höga ljud.
– Nivån är perfekt nu. Musiken hörs, men den är varken för hög eller för låg. Bara behaglig för örat. Man måste ju kunna prata med folk utan att behöva vråla, säger han och får medhåll av Per Mats, som menar att det faktiskt också fi nns ett försäljningsargument i att sänka musiken en aning.
– Med alltför hög musik kanske man inte klarar att diskutera med gästen kring olika drinkalternativ. De flesta beställer öl eller shots, eftersom det är enklast när man ändå inte kan göra sig hörd. Det är synd, för om man kan kommunicera kan man kanske rekommendera en gäst något annat.

Egentligen är klagomål från grannarna den huvudsakliga anledningen till att Per Mats sänkt ljudet. Eftersom han själv upplever ljudnivån som alltför hög på krogar och barer, så ser han det som en stor bonus också för personalen och arbetsmiljön.
– Tekniken blir bättre och bättre och man får mycket ljud för lite pengar i dag. Då öser man gärna på. Men trots att vi nu har sänkt ljudet är det ingen gäst som har klagat. Tvärtom tror jag att de fl esta uppskattar att kunna prata med sin bordsgranne utan att behöva skrika.

Facket turnerar på liveställen

Hotell- och restaurangfacket och Musikerförbundet ger sig ut på turné mot farliga ljudnivåer. Du som jobbar på ett ställe med livemusik i Umeå, Sundsvall eller Malmö kan få besök av facket i höst.
– Vi kommer att besöka restauranger och diskotek i Umeå, Sundsvall och Malmö där musiker spelar livemusik. Vi ska titta på ljudanläggningar och se hur vi kan komma till rätta med problemet med de höga ljudnivåerna som ofta råder på dessa ställen, säger Stefan Eriksson. Han är ombudsman på Hotell- och restaurangfacket och ägnar sig särskilt åt arbetsmiljöfrågor.

Sedan är tanken att de två förbundens regionala skyddsombud regelbundet ska besöka arbetsplatser där bullernivån kan vara ett problem för personalen. Det är dock inte helt lätt att genomföra förändringar som ska passa både de anställda, musikerna samt publiken.
– Men genom små förändringar och ständigt återkommande kontroller hoppas vi kunna komma tillrätta med problemen, säger Stefan Eriksson.

I Varberg fick en gäst tinnitus efter att ha besökt en restaurang med livemusik. Naturligtvis är situationen betydligt mer allvarlig för de anställda som dagligen arbetar i miljöer med för höga ljudnivåer.
– Sedan är det ju inte så enkelt att det bara är nivåerna på bullret som avgör om det är skadligt. Om det är svårt eller omöjligt för personalen att kommunicera med gästerna så kan det vara ett arbetsmiljöproblem. Höga ljudnivåer kan också leda till olycksfall om en anställd exempelvis inte hör att någon kommer in genom en svängdörr, säger Stefan.

Åtta av tio vill sänka

Närmare 80 procent av alla kroggäster upplever ljud nivån på krogen som för hög.

En halv miljon svenskar hör dåligt. De flesta är kvinnor.

Varannan svensk upplever att ljudnivån i samhället är ett miljöproblem.

Källa: Hörselskadades riksförbund.

Per Mats volymknep

Vrid bort högtalarna från baren eller köket, där folk jobbar. Små högtalare ger lägre ljud. För en dialog med band och dj:s. Är man smidig går det att komma överens. Placera högtalarna bakom artisterna, då sjunker ljudnivån. Skaffa en ljudnivåblockerare. Skaffa en ljudmätare. Den för statistik över ljudnivån. Minska antalet timmar med hög musik.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här