Porträttet | Ur artikelarkivet INBOX
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Här är Hilma facket

»Det kändes lite konstigt först. Jag ska vara facklig på heltid och arbetsgivaren betalar mig lön för det«. Men nu har Hilma Issa vant sig vid jobbet som McDonald's enda anställda fackombud.

Publicerad 1 mars 2008

Hilma Issa är fackombud för de anställda på McDonald's i Stockholm. Jobbet tar henne runt på de 62 restaurangerna i Stockholmsområdet, från Södertälje i söder till Arlanda i norr. Hon är ute på restaurangerna så mycket hon kan. Jobbet innebär ganska lite pappersarbete så hon behöver inte sitta vid sitt skrivbord varje dag. Eftersom skrivbordet står i det öppna kontorslandskapet på McDonald's huvudkontor så är det inte heller det bästa stället att träffas på. Kontoret ligger avsides i industriområdet Lindvreten i Huddinge.
– Vi brukar träffas på restaurangen där medlemmen jobbar eller på ett kafé i närheten om det passar bättre. I går var det en ganska vanlig arbetsdag för Hilma med en skyddsrond i Farsta. Det var fortfarande mycket gäster när hon dök upp så hon började besöket med att rycka in och hjälpa till bakom disken.
– Jag var lite seg. Jag var tvungen att tänka efter var jag skulle plocka Big Mac och så.

Hilma började på McDonald's Moraberg i Södertälje och jobbade sedan på restaurangen i Hallunda i fem år. Den fackliga rollen smög sig på henne. Det började med en ny restaurangchef som körde över personalen. Hilma ringde ofta facket och frågade om råd.
– De andra som jobbade kom sedan till mig och frågade. Även om jag var sjuk så ringde de hem till mig. Jag sa »ring inte mig, ring facket«. Hilma hade förhandlat till sig ett schema med en deltidstjänst på dagtid för att kunna hämta och lämna sina barn på dagis. När den nya chefen struntade i det och införde rullande schema fick Hilma nog. Hon tog fram papper på överenskommelsen och gav chefen ett val: »Ge mig dagtiden eller ge mig min gamla heltid som arbetsledare«. Hilma fick behålla sina arbetstider.

I samma veva skulle McDonald's dåvarande fackliga ombud byta jobb. Hon blev imponerad av Hilmas förhandlingstalang och tipsade om att tjänsten skulle bli ledig. Sedan 2005 är Hilma fackombud. I vissa företag sitter fackombudet med på ledningens styrelsemöten och för personalens talan. Men Hilmas roll är en annan.
– Nej, de vill inte ha mig på några möten. Jag får inte vara med på personalmöten och när de har kickoff heller. Även om sådant kan kännas lite ensamt ibland så är kontorets personal alltid trevliga mot henne, säger Hilma. Men vill hon diskutera med kollegor så är det Hotell- och restaurangfackets kontor i Sundbyberg som gäller. Ofta är Hilma med vid förhandlingar för McDonald's anställda. Ombudsmannen kan avtal och lagar, men Hilma vet hur stämplingssystemet fungerar och annat som åren på McDonald's lärt henne. Dessutom pratar Hilma arabiska. En stor fördel, inte bara vid förhandlingar.
– Det är nästan 50 procent som pratar arabiska på McDonald's tror jag. Jag brukar säga »Kan ni arabiska, men prata arabiska då! Jag kan arabiska«.

Hilma kom till Sverige som fyraåring. Hennes hemspråk är syrianska, arabiskan har hon lärt sig av sin man. Hon skulle vilja bli bättre på engelska, det språk som många först försöker med när svenskan inte räcker till. Hon förstår engelska, men tycker inte att hon kan prata det så bra. Hilma saknar restaurangjobbet lite, men tror inte att hon skulle kunna gå tillbaka. Dessutom tycker hon att medlemmarna uppskattar det jobb hon gör i dag.
– Det har hänt att jag går till en restaurang och säger »Hej, Hilma från Hotell- och restaurangfacket« och då säger de »Aha, är det du som är Hilma, jag har hört om dig«. Och det är något positivt. Ibland besöker Hilma McDonald's som gäst. Med två barn i åldrarna nio och sex år blir det lätt så. Ett åringen har inte så mycket att säga till om än.
– Jag tycker om McDonald's och blir inte trött på maten. Men jag kan inte låta bli att jobba. När jag tar min bricka och ser en annan som någon har lämnat kvar så tar jag den också.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här