På jobbet arbetsmiljö
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Fyra skäl att bli skyddsombud

Förra året, 2012, var det officiella skyddsombudsåret. Men kanske blir 2013 ditt personliga skyddsombudsår? Här är fyra anledningar till att axla skyddsmanteln.

Publicerad 26 februari 2013

1. Lagen är på din sida
Den som är skyddsombud har en unik ställning. Arbetsmiljö­lagen säger att arbetsgivare och anställda ska samverka i arbetet med arbetsmiljöfrågor. Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön, men lagen säger att arbetsmiljö­arbetet ska göras ihop med de anställda och deras representanter.

2. Du kan göra skillnad
Påpeka ett arbetsmiljöproblem för arbetsgivaren och inget händer. Känns det igen? Som skyddsombud kan du gå vidare, ända  till Arbetsmiljöverket om det skulle behövas. Är det fara för jobbarkompisarnas liv  kan du stoppa arbetet – ett så kallat skyddsstopp.

 3. Alla förstår uppdraget
Arbetsmiljö är en fråga som engagerar alla. Klart det finns något att förbättra! Arbetsplatsens skyddsombud utses av ­Hotell- och restaurangfacket. Förbundet meddelar arbets­givaren vem som har fått uppdraget och hur länge hen ska  ha det. Normalt är en period på tre år.

4. Utbildning med lön
Alla HRF:s skyddsombud ska gå grundkursen Bättre arbetsmiljö, Bam. Arbets­givaren ska betala lön för hela utbildningen. Facket har också fortsättningskurser för skyddsombud.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här