»Folk förväntar sig inte svar«
Erik Löth, kock och restaurangägare, Derelict Foto: Annika af Klercker
Betygsatt

»Folk förväntar sig inte svar«

Den som skriver något ­negativt om restaurang Derelict kan få svar på tal av krögaren och delägaren Erik Löth.

Publicerad 15 december 2016 Kommentera

Krögaren Erik Löth är delägare till Restaurang Derelict i Stockholm. Han läser framför allt kommentarerna på Derelicts Facebooksida. Som den här:
»Detta är en fullträff på allt. Presentation, service, vinrekommendation, lokal och då har vi inte ens nämnt maten. Från första till sista servering var helt fantastisk.«

Eller den här: »Kejsarens nya kläder är känslan för oss. Atmosfären och ambitionen är på topp men jag kan inte rejva när jag serveras fyra sockerärtor på en isbädd och får det presenterat som en av de bästa rätterna på menyn.«
Erik Löth hör inte till dem som försöker finslipa verksamheten efter gästernas kommentarer. Han har blivit omtalad efter att ha gått i svaromål på negativa kommentarer. Gästen som skrev det där om kejsarens nya kläder kallade han »partypooper«  och svarade att han var ledsen att hon kommit dit överhuvudtaget.

– Det är ju lite »arga lappen«, folk skriver och klagar och förväntar sig inte svar. De måste få yttra sig, men själv måste man få svara. Det som suger lite är när att man inte kan ta bort kommentarer, som när en skrev att serveringspersonalen petade sig i näsan. Det har inte hänt.

Tråkigt att ni kom hit, vi vill inte ha gäster som inte är nöjda

I viss mån kan restaurangen försöka tillmötesgå gäster som klagar på plats. Någon gång har de till exempel erbjudit mer mat. Men det finns gäster som är på fel plats, menar han.
– Får vi negativa kommentarer från dem så svarar jag och säger »tråkigt att ni kom hit, vi vill inte ha gäster som inte är nöjda«. Vi vill ha gäster med ett öppet sinnelag som ser till helhetsupplevelsen.

Kommenterandet på nätet är för okontrollerat, tycker Erik Löth.
– Man behöver inte ens ha varit på stället. Jag har en etta och en femma på Facebook från gäster som jag vet inte har varit hos oss. Man skulle kunna recensera en konkurrent om man vore så bitter.
Kanske skulle gästerna få en kod på kvittot som man skulle ha för att få kommentera, funderar han.
– Hittar du ett ställe med bara femmor så vet du att det är något fuffens, för det finns människor som aldrig ger mer än fyror.

Fråga om jobbet.
81
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här