Flygbolaget SAS har det konfliktdrabbade hotellet Shangri-La i Indonesien med i sitt bonusprogram för trogna kunder. Facket vill att SAS omprövar detta.
? Antingen bör SAS påverka företagsledningen i Jakarta till att erkänna fackföreningen och förhandla. Eller också bör SAS ta bort hotellet ur sitt bonusprogram, säger Per Persson, tredje ordförande i HRF.
Som vi berättade om i nr 6/7 och nr 8 av Hotellrevyn pågår en bitter konflikt vid Hotell Shangri-La i Indonesiens huvudstad Jakarta. Efter Suhartodiktaturens fall bildades en oberoende fackförening vid hotellet. Förra hösten begärde man förhandlingar om bl a pensionsvillkoren och fördelningen av drickspengarna. Förhandlingarna slutade med att fackordföranden sades upp, hotellet stängdes och alla anställda blev lockoutade. Polis kallades in för att slå ner de anställdas protestdemonstrationer.
Under våren öppnades hotellet igen med hjälp av strejkbrytare.
Efter svenska Hotell- och restaurangfackets påstötning har SAS kontaktat hotellet i Indonesien. Men ledningen där håller fast vid att man har handlat rätt. Man hänvisat till avtal med den gamla fackföreningen, som fanns under diktaturen. Både svenska och internationella facket (IUL) anser dock att det var en företagsstyrd fackförening.
Företagsledningen anser också att man redan betalar sina anställda tillräckligt bra, över minimilönen och även över det allmänna löneläget i stan.
Konflikten handlade dock inte om lönerna, utan om pensionssystemet och, viktigast av allt, om förhandlingsrätten.
Facket står alltså fast vid att företaget måste återuppta förhandlingarna, ta tillbaka de anställda utan villkor och erkänna fackföreningen. De krav på skadestånd, som företaget har fört fram mot facket, måste också tas tillbaka.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.