»Ett sätt att höra vad gästen tycker«
Niklas Cramér. Foto: Anders Andersson
Betygsatt

»Ett sätt att höra vad gästen tycker«

Niklas Cramér, food and beverage manager på Strandbaden i Falkenberg, tycker att kommentarerna är viktiga. Men ibland undrar han varför gästerna inte säger till på plats.

Publicerad 15 december 2016 Kommentera

Restaurangen på Strandbaden i Falkenberg har liksom de flesta andra fått både ris och ros samtidigt. Medan en gäst skriver: »Bra presentation på deras mat, tyvärr ingen smak och alldeles för små portioner, man blev hungrig« skriver en annan: »En helt fantastisk restaurang med hög klass på maten.«

Restaurangens food and beverage manager Niklas Cramér är mån om att läsa gästernas kommentarer.
– De är vårt mätverktyg. Tidigare om åren gnetade man på och visste inte lika mycket om vad gästerna tyckte. Utan feedback kan man inte utvecklas, säger Niklas Cramér.

Strandbaden använder ett internetverktyg som samlar det som skrivs om dem på nätet.
– Jag satt så sent som i går och gick igenom kommentarerna. Jag försöker hitta trender, positiva eller negativa. Sedan kan jag ge feedback till personalen. För mig som inte jobbar på golvet är det ett sätt att höra vad gästerna tycker.

Är det flera som tycker att en rätt smakar för lite finns det möjlighet att justera. Om gästen klagar på väntetider frågar han sig varför.
– Har vi varit underbemannade, har någon varit sjuk? Det är ju inget vi kan säga till gästen, men det är bra för oss att se över.

Lite tråkigt att det kan stå kvar gamla kommentarer

Om någon kommentar är riktigt negativ och känns lite orättvis brukar Niklas tänka att det ligger i betraktarens öga.
– De upplevde att något var fel och då ska man inte vara högfärdig. Men det är klart att ibland kan man undra varför de inte sa något på plats.

Men det finns nackdelar med kommentarer i efterhand.
– Om man nu gör ett misstag vill man ju få chansen att rätta till det på plats. Det som också är lite tråkigt är att det kan stå kvar gamla kommentarer,  sådant som inte är relevant längre.

Tur nog har det blivit allt fler som skriver, säger Niklas Cramér.
– Nästan alla är riktigt positiva. Det kommer en och annan negativ, men de försvinner i mängden när det är så många som skriver.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här