Brännskadan är den vanligaste arbetsolyckan bland restauranganställda. Många ser brännskadeärr som en del av köksyrket, säger kockarna Johan och Stina. De tror att det måste till en attitydförändring för att fler ska ta riskerna på allvar.
En trasa hamnade i en fritös med olja, 180 grader varm. Jag drog upp trasan lite för snabbt och olja skvätte i ansiktet. Konsekvensen blev brännskador och frätskador på flera kroppsregioner, sjukskriven mer än 30 dagar.”
Så berättar en ung kvinna som arbetade som köksbiträde i en av alla anmälningar om arbetsolyckor som kommit in till Afa Försäkring från restaurangbranschen. De allra flesta som fick ersättning för sina skador hade råkat ut för en brännskada, visar statistik från Afa.
Att kökspersonal bränner sig är ett faktum som i stort sett är accepterat, säger kocken och regionala skyddsombudet Johan Östman på restaurang Mälarterassen i Stockholm.
– Det tror jag. Kockar bränner sig liksom, och det bara är så. Det jag märker när jag är ute på arbetsplatser är att det är sådant som händer. Det är ett typiskt exempel på machokulturen som finns.
Kocken och köksmästaren Stina Karlsson håller med.
– Det är den här gamla inställningen: »Äh, vad sjutton, lite brännsår hit eller dit!« Det är en attityd man måste försöka ändra, säger hon.
Både Johan och Stina har gott om egna erfarenheter. För Johans del handlar det mest om lite mindre skador, som att skrap från stekbordet fastnat på underarmarna och att han bränt fingrarna på stekpannor vars handtag blivit varma över en platta.
– Det värsta jag har gjort var nog när jag ställde ett bleck på en liten grill som vanligtvis är avstängd, och så hade någon satt på den. När jag tog i det var det flera hundra grader varmt. Då har man inga fingeravtryck kvar.
Stina har mer dramatiska historier, som faktiskt kunnat sluta riktigt illa. En gång rasade en tryckkokare över henne, och en bit av huden på armen blev kvar inuti den.
Jag hinner inte undan, utan får ett ångmoln rakt i ansiktet.Stina Karlsson
En brännskadeolycka per dag
- Under åren 2010–2016 hade restaurangbranschen cirka 2900 godkända arbetsolyckor med koppling till brännskador. Det är i snitt en per dag.
- 2100 kvinnor och 800 män fick skador på grund av hetta, eld, explosion, svets, el eller kyla.
- Cirka 840 av olyckorna var allvarliga och för cirka 96 personer ledde olyckan till medicinsk invaliditet.
En annan gång skulle hon hämta färsbiffar ur en avstängd ugn. Det var bara det att kollegan som lagat biffarna kört dem på ånga, och när ugnen stängdes av samlades ångan i ugnen.
– Så jag öppnar bara, med näsan in så där. Jag hinner inte undan, utan får ett ångmoln rakt i ansiktet. Jag känner direkt att nej, det här var inte bra, säger Stina.
Resultatet blev brännskador i ansiktet och en taxi hem med kylkompresser över ansiktet, men mirakulöst inga synliga ärr.
Även i den tredje olyckan var en av orsakerna bristande kommunikation.
Det lagades fläsklägg och Stina skulle ta ner översta blecket i en ställning som kom direkt från ugnen. Men en kollega som arbetar extra hade inte gjort som de brukar, utan hade fyllt blecken till kanten med vätska.
– Så när jag då ska ta det översta blecket så rinner det ju kokande vätska över mig, ner på rygg och axlar. Och jag kan inte göra något för då skulle jag få allt över mig. Det var nog det värsta.
Även denna gång gick det mirakulöst bra. Tack vare kylkompresserna, säger Stina.
Alla gånger jag har bränt mig har det varit för att jag har varit stressad.Johan Östman
Och förutom den gången hon brände ansiktet, har hon inte varit sjukskriven en enda dag efter sina olyckor.
– Som det med blecket, det hände på en fredag och sedan hade jag lördag och söndag på mig att vila upp mig. Sedan har jag kunnat göra saker på kontoret i stället, det går ju inte att vara i närheten av värme.
Johan och Stina tror att många köksarbetare går till jobbet trots brännskador.
– Så länge man kan jobba med händerna tror jag att man är på jobbet. Man går till jobbet och gör så gott man kan.
Tre heta råd
- Kommunicera. Prata med varandra! Brister i kommunikation ligger ofta bakom brännolyckor i köket.
- Gå ifrån direkt. Risken för infektion minskar om skadan blir omskött på en gång.
- Skaffa kylkompresser. Rätt använda kan kompresserna klara även ganska allvarliga olyckor. Köp in kylkompresser och se till att de alltid finns i första-hjälpen-lådan.
På deras arbetsplats tas brännskadorna på största allvar, berättar de. Sodexo, som driver restaurangen, har nolltolerans mot arbetsskador. Till exempel har de köpt in skärskyddshandskar för att minska skärskadorna, och kökspersonalen rekommenderas även att använda stekvantar. Bra, tycker Johan, men säger samtidigt att företaget hittills glömt den viktigaste biten: stressen.
– Alla gånger jag har bränt mig har det varit för att jag har varit stressad. Är man stressad tar man inte den extra sekunden att tänka efter eller att ta på sig rätt skyddsutrustning. Där har de fortfarande något att jobba på.
Men i sammanhanget har deras arbetsgivare ändå kommit långt, säger Stina och Johan. På många restauranger saknas systematiskt arbetsmiljöarbete helt och skyddsutrustningen är undermålig, säger Johan.
– Och vi är bra på att ta hand om varandra och våra skador här. Man tar det på allvar. Jag tror ett av de största problemen är attityderna, att man måste bryta gamla vanor, säger Stina.