Arbetsgivarorganisationen Visita vill att företagen ska se medlemskap och kollektivavtal som ett naturligt val. -- De företag som har kollektivavtal får en seriositetsstämpel, säger chefsjurist Torbjörn Granevärn.
Arbetsgivarorganisationen Visita tror på den svenska modellen, säger Torbjörn Granevärn, chefsjurist för arbetsrätt och förhandling.
– Kollektivavtalen är anpassade för just vår bransch, när det gäller arbetstider, schemaläggning, anställningsförhållanden. Vi har gemensamt med facket arbetat fram en lönemodell anpassad för branschen.
Hur många har avtal via sitt medlemskap i Visita?
– Visitas medlemmar med kollektivavtal har ökat från omkring 3 000 till 3 900 sedan 2006 till i år. Utöver dessa har vi 750 branschmedlemmar som inte faller under Visitas avtalsområde. Medlemsföretagen driver cirka 6 600 arbetsställen. På hotellsidan motsvarar andelen anslutna företag 91 procent av branschens totala omsättning, på restaurangsidan 65 procent.
Vilka är fördelarna för arbetsgivarna?
– Arbetsgivare som tecknar avtal behöver aldrig diskutera vad som gäller på arbetsplatsen. Allt är reglerat, det är bara att titta i avtalet. De företag som har kollektivavtal får en seriositetsstämpel. Man vet att de beaktar och följer regler. Om det uppstår tvister finns ett givet och oftast lösningsinriktat sätt att gå tillväga. Våra medlemsföretag får dessutom arbetsrättslig rådgivning, utbildning, mallar och internetverktyg.
Vad säger ni om att vissa arbetsgivare tycker att det är för dyrt?
– Kostnaden för att vara med i Visita är 0,5 procent av föregående års bruttolönesumma, exklusive ägare och vd:s lön, samt en fast avgift på 5 900 kronor. När företag pratar om att det är dyrt att vara med, syftar de snarare på pensionsinsättningar till Fora än själva medlemsavgiften. Samtidigt finns det inga privata försäkringsbolag som erbjuder lika heltäckande lösningar till lika låga premier som Fora.
Det finns många etablerade krogar som inte har avtal. Försöker Visita göra något åt det?
– Vi värvar hela tiden nya medlemmar och informerar aktivt om fördelarna med medlemskap och kollektivavtal. Samtidigt tvingar vi ingen att vara med, vi vill att företagen ska se det som ett naturligt val. Inget säger att man behöver vara oseriös för att man inte är medlem och har kollektivavtal.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.