Nyheter rekrytering

Rapport: Arbetsgivarna måste bli mer attraktiva

Den främsta lösningen till besöksnäringens rekryteringsproblem är inte att fler utbildas utan att arbetsgivarna blir mer attraktiva. Det slår en ny rapport, beställd av Tillväxtverket, fast.

Publicerad 20 februari 2023
Rapport: Arbetsgivarna måste bli mer attraktiva
Stress, låga inkomster, otrygga anställningar och obekväma arbetstider bidrar till att anställda lämnar branschen. Modellen på bilden deltog inte i undersökningen. Foto: Istockphoto

Rapporten är beställd som en del i Tillväxtverkets regeringsuppdrag att bidra till en hållbar besöksnäring. Målet var att kartlägga problemen med kompetensförsörjning i branschen. Resultatet, som presenterades på ett seminarium i förra veckan, gick hårt åt besöksnäringens arbetsgivare.
– Vi tror inte att man kan utbilda bort bristen på kompetens, det är inte realistiskt. Besöksnäringen måste se över sin attraktivitet som arbetsgivare, sade rapportförfattaren Fredrik Svensson från Sweco.

Slutsatsen bygger på bland annat på statistik som visar hur få utbildade som arbetar kvar i längden.
– Det tycker jag tyder på att vi inte har ett utbildningsproblem utan vi har snarare ett problem att man inte stannar kvar i branschen, sade Fredrik Svensson.

Besöksnäringen måste se över sin attraktivitet som arbetsgivare.

Fredrik Svensson, Sweco

Exempel på saker som gör att folk inte stannar är stressig arbetsmiljö, låga inkomster, otrygga anställningar och obekväma arbetstider, enligt rapporten.

Pim van Dorpel.
Foto: Anna-Karin Nilsson

En annan sak som tyder på branschens bristande attraktivitet är att även flyktinginvandrare lämnar, sade Fredrik Svensson.
– Det är många av dem som påbörjar sitt yrkesliv i restaurang, men efter fyra år ytterligare är det bara hälften kvar. Så de lämnar också den här branschen. När de får möjlighet, skulle jag vilja säga.

Pim van Dorpel, vice ordförande för Hotell- och restaurangfacket, delar rapportens bild.
– Den bekräftar i stora delar det HRF har sagt hela tiden. Det är inte utbildningarnas kvalitet som sådan, utan det är alldeles för få som kommer någon vart i branschen. Vår viktigaste åtgärd är att arbetsgivarna måste bli mer attraktiva.

Pim van Dorpel tror att lösningen på kompetensbristen måste vara att arbetsgivarna satsar på att erbjuda heltidsanställningar, schysta löner och möjlighet att planera sitt liv.
– Det är saker som andra konkurrerande branscher erbjuder.

Rapporten finns att läsa här.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här