Ur temat Coronakrisen
Nyheter KONTROLL

Otydliga krav på restauranger

Miljö- och klimatnämnden i Göteborg ville att tre restauranger skulle betala vite för att reglerna om avstånd inte hade följts. Men kammarrätten sade nej. Det var inte tillräckligt tydligt vad restaurangerna skulle göra.

Publicerad 21 januari 2022
Otydliga krav på restauranger
De tre restaurangerna behövde aldrig betala vite. Foto: Shutterstock

Restaurangerna hade satt upp skyltar om att hålla avstånd och inte flytta möbler. Personalen gick runt för att se till att gästerna följde reglerna. Men när inspektörerna från miljöförvaltningen kom på oanmälda inspektioner ansåg de ändå att det förekom trängsel och att sällskapen var för stora.

Miljöförvaltningen krävde att restaurangerna skulle rätta till bristerna, annars skulle de få ett vite. När bristerna inte hade rättats till vid ett andra återbesök ansökte miljöförvaltningen om utdömande av vite hos förvaltningsrätten.

Förvaltningsrätten kom fram till att restaurangerna inte hade åtgärdat bristerna, trots att de fått tid på sig. Företagen överklagade då till Kammarrätten och påpekade att det varit otydligt exakt vad mer de skulle ha gjort. Kammarrätten höll med och restaurangerna slapp betala.

– Kammarrätten ansåg att vi skulle ha varit tydligare i våra beslut om vad verksamheterna förväntades göra för att åtgärda sina brister. Men i andra sammanhang som när vi är ute på livsmedelsinspektioner skriver vi aldrig detaljer utan förväntar oss att verksamheterna ska ha den kunskapen själva, säger Angelica Winter, avdelningschef på Miljöförvaltningen.

Miljöförvaltningen utvecklar nu sitt arbete för att bli tydligare i skrivelserna.

Angelica Winter kan inte säga exakt vilka brister det rörde sig om i de aktuella fallen.

Ett exempel kan vara att man plockar bort möbler som står för tätt.

– Men generellt förväntar vi oss att restaurangerna vidtar åtgärder för att förhindra trängsel. Ett exempel kan vara att man plockar bort möbler som står för tätt. Många gånger kan det också vara så att de skulle behövt ha mer personal som ser till att reglerna följs.

Det går inte att komma med krav på mer personal, säger hon.
– Ställer vi krav på att de till exempel ska ta in två till och de sedan gör det, och det ändå uppstår trängsel, kan de säga att de uppfyllt kraven.

Miljöförvaltningen har haft dialog med branschen, säger Angelica Winter.
– De säger själva att mycket handlar om tillräckligt med resurser. Restaurangpersonal och vakter har försvunnit till andra branscher och det är svårt att återanställa. Sedan är det en kostnadsfråga också. Men personalresurser är den bästa förutsättningen för att se till att det inte blir trängsel.

Det var mer folk ute än vi trodde att det skulle vara.

Inför jul och nyår tog förvaltningen kontakt med många verksamheter för att höra så att de visste vad som gällde. Förra helgen var de ute på sin första trängselinspektion för året, i city och på långgatorna.
– Det var mer folk ute än vi trodde att det skulle vara. De flesta ställen hade bra koll, men några fick påpekanden om brister att rätta till.

De som fick påpekanden har nu chans att rätta till bristerna inför att inspektörerna kommer på återbesök. Det är om detta inte sköts på rätt sätt som det kan bli aktuellt med vitesföreläggande.

Ingår i temat: Coronakrisen 171 artiklar

Alla artiklar i temat (168 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här