Nyheter avtal 2012
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

…och därför vill SHR hålla avtalslönerna nere

-- Deltid kan vara alldeles utmärkt för vissa men inte för andra. Självklart, om det nu är så att det är ett problem får man söka sig någon annanstans, säger Eva Ästling Ollén, vd för Sveriges hotell- och restaurangföretagare.

Publicerad 11 april 2012
inlinebild
Eva Östling Ollén, vd för Sveriges hotell- och restaurangföretagare.

Vilka är SHR:s avtalskrav?
– Att vi ska följa industrins märke, rakt av. 2,6 procent på 12 månader. Sedan har vi en önskan om att diskutera yrkesintroduktionsfrågor. Där hoppas jag att vi kan komma vidare och hitta en form för det arbetet.

Vilken fråga är viktigast?
– Nu är det ju tyvärr så att det blir ett ettårigt avtal. Då finns det inte så mycket att göra egentligen än lönefrågan. Då är det de 2,6 procenten. Sedan vill vi hålla tag i ingångslönerna. De får inte utvecklas i samma takt.

Innebär det att ni vill sänka lönerna ­i avtalet?
– Nej, absolut inte. Utan vi säger att ingångslönerna inte får utvecklas i samma takt som den löneökning som vi talar om som 2,6 procent. Det är det vi säger.

Varför är de 2,6 procenten så viktiga?
– Därför att vi har ett märke, det är ett etablerat sätt vi har arbetat med i alla år på den svenska marknaden. Sveriges ekonomi klarar inte mera. Våra medlemsföretag är de företag på den svenska marknaden som har lägst marginaler, vi klarar inte mer än den 2,6 procenten. Då innebär det arbetslöshet.

Det går bra för branschen. Borde inte också de som arbetar få en del av det?
– Den ökade omsättningen leder förhoppningsvis till behov av nya anställda. Det finns ingenting som är så illa som att ha en hög arbetslöshet. Vi är de som faktiskt kan bidra här. Men marginalerna är tyvärr för dåliga i vår bransch.

En HRF:are tjänar i genomsnitt 20 412 ­kronor i månaden. Hur ser du på det?
– Många av dem som har jobbat länge i branschen har inte fått en bra löneökning. Vi har fått en sammanpressad löneutveckling för att ingångslönerna har höjts så mycket. De som är nya i yrket har samma löner som dem som har jobbat i flera år. Det är inte rätt.

Andelen anställda på minimilöner är hög, hur ser du på det?

– Oerhört många av dem som arbetar i vår bransch är unga människor. Det är inte så konstigt att man går in på ingångslöner när man är ung. Men genom att vi har så många unga och tämligen höga ingångs­löner har vi inte löneutvecklingen.

Ett problem som många i branschen pekar ut är deltiderna.
– Det är återigen utefter ens livssituation som man väljer arbete. Vår bransch kan inte ha åtta till fem-jobb. Det finns inte en chans. Då har vi människor på plats när vi inte har några gäster, det fungerar inte, det tror jag var och en vet. Jag har full förståelse för att många skulle vilja ha en heltidstjänst och arbetsgivaren ska givetvis försöka möta dessa önskemål, så långt det är möjligt. Deltid kan vara alldeles utmärkt för vissa men inte för andra. Självklart, om det nu är så att det är ett problem får man söka sig någon annanstans.

Är det SHR som bestämmer löneökningen på 2,6 procent?
– Vi följer ju märket. När vi första gången fick höra att det hamnade på 2,6 procent kippade vi efter andan. Det är inte vad våra företag klarar. Jag kan säga att jag sa många gånger att det här är alldeles för högt.

Hur stor är risken för en konflikt?
– Vi har inte börjat förhandla än men vi har en indirekt varsel nu som är anmärkningsvärt. I och med att Handels har varslat flera leverantörer vågar jag påstå att det är så nära man kan komma en sympatiåtgärd. När man har varslat alla leverantörerna kommer det att drabba våra medlemmar direkt.

Läs intervjun med HRF:s förbundsordförande Ella Niia här.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter STÖD

Miljonstöd kan krävas tillbaka

280 företag i hotell- och restaurangbranschen kan tvingas betala tillbaka ersättning för korttidspermittering, totalt 39 miljoner kronor.

Publicerad 16 september 2020 Kommentera
Miljonstöd kan krävas tillbaka
Företag som inte gör en avstämning till Tillväxtverket kan behöva betala tillbaka stöd för korttidspermittering. Foto: Colourbox

Runt 7 600 hotell- eller restaurangföretag har hittills beviljats ekonomiskt stöd för korttidspermittering. Totalt rör det sig om cirka 2,6 miljarder kronor. Men stödet som beviljas är preliminärt. Var tredje månad ska de företag som får ersättning för korttidspermittering göra en avstämning till Tillväxtverket. Där ska det framgå i vilken grad de anställda faktiskt varit permitterade.

Den sista augusti var det 280 företag inom hotell och restaurang som inte hade lämnat in denna avstämning. Tillsammans har de fått 39 miljoner kronor i stöd, pengar som de nu kan tvingas betala tillbaka.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

Hemester räddade sommaren

Genom att snabbt anpassa verksamheten efter nya förutsättningar har Kajplats 9 i Västerås klarat krisen. Än så länge.

Publicerad 15 september 2020 Kommentera
Hemester räddade sommaren
Caroline Sjöberg kan se tillbaka på en bra sommar på Kajplats 9. Foto: Jonas Bilberg
Caroline Sjöberg. Foto: Jonas Bilberg

När Hotellrevyn pratade med Kajplats 9 i mars hade botten precis gått ur hotell- och restaurangnäringen. Alla anställda skulle korttidspermitteras och man ville snabbt få fart på uteserveringen. Men nu kan man blicka tillbaka på en bra sommar.
– Det känns som vi gick från 10 till 210 procent. Det har varit mycket gäster här i sommar, framför allt i juli, säger hovmästare Caroline Sjöberg.

Men det var inte givet att det skulle bli en lyckad säsong. Varje vecka anpassades restaurangen till nya rekommendationer och föreskrifter. När bordsservering blev obligatoriskt satsade man på en app, som senare visade sig smidig, men som drogs med barnsjukdomar.
– Det var lite struligt. Det drogs till exempel 122 räkmackor på någons konto. Det blev några kostsamma dagar, men sedan har det funkat, säger Johan Sjöqvist, vd och köksmästare.

Johan Sjöqvist. Foto: Jonas Bilberg

Korttidspermitteringen blev inte långvarig. Redan den 1 juni avslutade man den.
– Det blev ett heltidsjobb att hålla reda på allt. Och vi kunde inte bemanna upp inför sommaren när de tillsvidare­anställda var permitterade. Så vi körde som vanligt från juni, säger Johan Sjöqvist.
Det var kanske tur. I juli sattes rekord på intäkterna. Varje dag var som lördag, och innan extrapersonalen hade fått rutin på arbetsuppgifterna var det stressigt.
– Normalt går de parallellt ett tag innan högsäsongen drar i gång. Men i år hann vi inte med det. Det var nästan så att extrapersonalen började när ordinarie gick på semester, berättar Johan Sjöqvist.

Att det blev en bättre sommar än vanligt kan de, paradoxalt nog, tacka coronapandemin för.
– Folk har semestrat hemma, så det har varit många gäster från närorterna. Och eftersom vi ligger i hamnen har man kunnat ta båten och unna sig middag ute, säger Caroline Sjöberg.

Det blev bättre när vi anställde en social distance managerJohan Sjöqvist

Med restriktionerna som gäller har det varit mycket att tänka på när gästerna strömmade till.
– Det var kaos ett tag. Vi skulle springa och mäta avstånd och jaga gäster. Samtidigt skulle vi lära upp sommar­personalen. Det blev bättre när vi anställde en social distance manager, säger Johan Sjöqvist.
Caroline Sjöberg uppskattade också tillskottet.
– Det var jätteskönt att ha honom bakom sig. Han räknade gäster och såg till att de satt ned och höll avståndet.

Att det gick så bra under juli har gjort att restaurangen slipper varsla personal om uppsägning, vilket var uppe för diskussion. Man har hittat andra lösningar.
– Det är skönt att vi hade en bra sommar. Det ger lite andrum. Men det är inget vi går i mål på, säger Johan Sjöqvist.
Men Johan och Caroline ser med viss oro på hösten. Normalt har de många företagsgäster. Västerås hyser flera internationella företag, som ABB och Bombardier, och representationsmiddagar har gett intäkter på vardagar. Dessutom är osäkerheten stor kring hur det ska gå med lunchserveringen när många fortsatt jobbar hemma.

Den viktiga julbordssäsongen har man redan börjat fundera på hur man ska genomföra.
–Nu vet vi inte hur det blir, men vi har utrymme att fatta kloka beslut, säger Johan Sjöqvist.

Nyheter kollektivavtal

Sushi Yama får kollektivavtal

Avtalslösa restaurangkedjan Sushi Yama fortsätter att växa. Nu meddelar företaget att de tänker gå med i Visita – och få kollektivavtal för de anställda.

Publicerad 11 september 2020 Kommentera
Sushi Yama får kollektivavtal
Den första januari 2021 ska Sushi Yama gå in i Visita, meddelar företaget.

I slutet på förra året skrev Hotellrevyn om problem på avtalslösa sushikedjan Sushi Yama. Anställda vittnade då anonymt om långa arbetsdagar och övertid som inte alltid ersattes. Hotell- och restaurangfacket har vid flertal tillfällen försökt få till ett kollektivavtal med kedjan, men utan resultat.

Nu meddelar Sushi Yama att de tänker gå med i Visita – och därmed få kollektivavtal med HRF.
– Beslut om medlemskap hos Visita är taget och initierat. Vi signerar med Visita så fort alla handlingar är klara och inträde sker den 1 januari 2021, vilket är något vi ser fram emot, skriver Danny Barsoum, Chief Brand Officer på Sushi Yama, i ett mejl.

Beskedet välkomnas av Per Persson, HRF:s avtalssekreterare.
– Jag tycker att det är alldeles utmärkt att de har bestämt sig för det. Det är lite sent, men bättre sent än aldrig.
Ett kollektivavtal kommer att göra stor skillnad för de anställda på Sushi Yama, säger Per Persson.
– Det är en oerhörd förbättring för de anställda, för våra medlemmar. Nu kommer de att vara garanterade kollektivavtalsenliga villkor, försäkringar, lönehöjningar och mbl börjar fungera. Vi har förstått att det finns anställda där som känner sig otrygga, detta är en stor förbättring för dem.

Sushi Yama-kedjan startades 2008 och har i dag ett 50-tal restauranger. Förra året sysselsatte företaget omkring 400 personer och omsatte runt 240 miljoner kronor. I våras köptes Sushi Yama av riskkapitalbolaget Litorina.

Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här