Nyheter ankomstboende
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Nya ägare och gäster på en vecka

Människor som flytt krig får ett tillfälligt hem. De anställda får förändrade arbetsuppgifter. Täby Park är ett av alla hotell där Migrationsverket hyr sovplatser.

Publicerad 21 oktober 2015
Nya ägare och gäster på en vecka
Sara Aminis och Le Truongs arbetsuppgifter har förändrats, ingen mat lagas längre i hotellets kök. Foto: Anna-Karin Nilsson

På entrédörrarna står det »Hotellverksamheten har upphört!« men det är liv och rörelse på hotellet. Utanför står några män och röker, i foajén leker barn. Täby Park Hotell är ett av alla nya ankomstboenden för asylsökande.
– Det har gått väldigt fort. De säger att vi ska få fortsätta våra anställningar, men det är en stor förändring för oss, säger en av de anställda på hotellet, servitrisen Susanne Wrang.

På tisdagen fick de anställda besked om att hotellets nya ägare slutit avtal med Migrationsverket. På torsdagen hölls ett informationsmöte för anställda och allmänheten. På fredag morgon fick hotellets gäster äta sin frukost och sedan packa ihop och ge sig i väg. Morgonen därpå kom Migrationsverkets första bussar.
Susanne Wrang har arbetat på hotellet sedan det öppnades, i snart 30 år. De senaste åren har hon varit husfru i den restaurangskola som också finns i byggnaden.
– Jag är väl den som påverkas minst av den här förändringen, skolan är kommunal även om jag är anställd av hotellet. Men alla som arbetar här är oroliga för hur det blir i framtiden.

I matsalen arbetar Sara Amini och Le Truong. Deras arbetsuppgifter har förändrats, ingen mat lagas längre i hotellets kök. All mat kommer färdiglagad och portionsförpackad. På hotellets baksida står en container med 7000 frysta matportioner och i köket har flera stora mikrovågs­ugnar ställts in.
Le Truong är kallskänka och har arbetat på hotellet i tre år.
– Nu skär jag mest sallad, kokar ägg och bär fram bröd, säger hon.
De nyanlända stannar en kortare tid på hotellet. Sedan bussas de till en förläggning, flyttar till ett eget boende eller till släkt och vänner.
Migrationsverkets anställda finns i huset, men i receptionen står ordinarie personal. De har bokat om alla andra gäster som skulle ha kommit under oktober. Likadant med de planerade konferenserna. Gästerna de checkar in nu kommer från Syrien, Afghanistan, Irak och Eritrea.

Hotellet har tömts på kuddar och täcken, alla boende får i stället en egen uppsättning sängkläder. Även sängarna ska bytas ut, det behövs våningssängar när 550 personer ska få plats.
– Det var lite kaotiskt till en början, men det handlar om ett ägarbyte. Därför är alla villkor för de anställda oförändrade och alla avtal gäller som tidigare, säger Jozsef Végvári, ombudsman på Hotell- och restaurangfackets avdelning Stockholm-Gotland.
Men Migrationsverket har för avsikt att ta över driften i egen regi vid årsskiftet.
– Ja, då kan det bli tal om en övergång av verksamhet och vad det innebär vet man inte än, säger Jozsef Végvári.

Kontrakt till år 2020

  • De nya ägarna till Täby Park Hotell är en del av Centria Group, ett bolag som sedan hösten 2012 satsat på flyktingboenden.
  • Centria har köpt upp flera hotell och hyr ut sov­platser till Migrationsverket.
  • l Hyresavtalet mellan Migrationsverket och Täby Park Hotell löper från den 25 september 2015 till 31 december 2020.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här