Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Nu börjar vårens lönehöjningar

Från 1 april får de Samhallsanställda mer i lön. I de flesta andra avtal gäller löneökningarna från 1 maj. Lönerna ska höjas med mellan 250 kronor och 600 kronor. På arbetsplatser som fördelar pott kan några anställda få mer än så.

Publicerad 3 april 2006

Lokal lönesättning, där en del av höjningen fördelas genom en lönepott, har funnits i några av HRF:s avtal i drygt tio år. Det skulle ge bättre insyn i lönebildningen och större möjlighet att få ut mer pengar till löneökningar, ansåg facket.

Och minimilönerna har ökat mer än i de flesta andra branscher. Det visade nyligen forskaren Per Skedinger.
På tio år har minimilönerna inom HRF:s område ökat med 38 procent.

Men flera lokala förhandlare är tveksamma till om detta är pottsystemets förtjänst.
– Man kan se att de företag som förhandlat lokalt har de högsta medellönerna. Men det är svårt att veta exakt vad detta beror på, säger Arne Söder, HRF-ordförande på Sodexho Stockholm.
– Det blir till slut ändå marknaden som styr. Är det brist på kockar så blir det kockarna som får mest, säger Arne Söder, som dock inte vill ha tillbaka det gamla lönesystemet.
– Men vi måste hitta ett bra sätt att värdera de olika yrkesrollerna.

– Det beror helt på den enskilde chefen om lönesamtalen fungerar. Vissa utvecklingssamtal blir en timme, andra 15 minuter. När inte den anställde förstår varför lönen satts på visst sätt blir det missnöje och osämja, säger Katarina Prodan, regionalt ombud på Scandic Continental.
Hon tror det skulle vara bättre för trivseln på arbetsplatserna om hela lönehöjningen fördelades generellt.
– Men visst finns det någon enstaka som vunnit på pottsystemet.

Inte heller Gunnel Gustavsson, regional facklig förtroendeman på Fazer Amica, är nöjd med utvecklingssamtalen.
– Detsamma gäller förmågan att anpassa avtalets lönekriterier till den egna verksamheten. Och då blir det svårt för de anställda att förstå varför den ene får mer än den andre.

Mildred Forsberg är facklig förtroendeman inom Hilton Scandic i Örebro och Karlstad. Hon ser problem med de osäkra anställningarna.
– De hamnar oftast utanför potten. De har också svårt att få ihop yrkesvaneåren, säger hon.
Annars ser hon att potten ger möjlighet att premiera de som är duktiga och tar ansvar.
– Men, säger Arne Söder, vad händer med dem som inte premieras? Hur mycket försämrar deras missnöje verksamheten? Det borde någon titta på.

Läs mer:
Så höjs löner och minimilöner i 15 avtal (pdf)

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här