På jobbet Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Nu blir det mer HRF på jobbet

Värvning på stan. Extra draghjälp till platsklubbar. Nätverk för förtroendevalda. Hotell- och restaurangfacket testar både nya och nygamla metoder för att få fler medlemmar och fler fackligt aktiva.

Publicerad 28 januari 2014
Nu blir det mer HRF på jobbet
HRF:s uppsökare hälsar på i Ikeas personalmatsal. Foto: Lars Lanhed
inlinebild
Marie Birgersson, ombudsman på HRF. Foto: Lars Lanhed

– Hej, Marie heter jag och kommer från Hotell- och restaurangfacket. Vi är ute och lämnar lite information.
Organisationsombuds­mannen Marie Birgersson besöker anställda på ett kafé i köpcentrumet Frölunda torg i Göteborg. Hon berättar om vikten av att ha schysta villkor på jobbet och om utbildningar som även den som inte är medlem får gå. Ägaren och hans fru kommer ut från köket och iakttar samtalet.

Från årsskiftet är det billigare att vara med i a-kassan, eftersom den extra avgift som ­regeringen införde har tagits bort. Därmed blir det större utrymme för att ha råd att vara med i både fack och a-kassa, i stället för att tvingas välja antingen det ena eller det andra. Hotell- och ­restaurangfacket och a-kassan har därför dragit igång den ­gemensamma kampanjen »Fullständiga möjligheter«.
En del av kampanjen är uppsökerier, det vill säga att åka ut till arbetsplatser och berätta om facket. Det är just vad Marie Birgersson och tre förtroendevalda, Andreas Karlsson, Helen Murray och Caroline Fri, gör den här dagen.

De har kontaktat några arbetsplatser på förhand, berättar Andreas Karlsson.
– Är man anmäld vet man att man får komma in. Men chefen är ofta där och det är inte säkert att så många anställda vill prata. Kommer man oanmäld brukar det vara lättare att få kontakt med anställda, säger han.
Marie Birgersson och Caroline Fri gör ett spontanbesök på Espresso house. De träffar baristan Elinor Hagberg.
– Det är jättebra att ni dyker upp. Det är för få som söker upp facklig information själva. Jag har övervägt att gå med några gånger, men det har varit en pengafråga och så har jag känt mig väldigt trygg här, säger Elinor Hagberg.

På nästa lilla restaurang fortsätter de att berätta om facket. Pengafrågorna väcker intresse, som att facket har förhandlat till sig högre semesterlön i avtal och att a-kasseavgiften sänks. »Halva priset, det är ju jättebra. Jag går nog med efter nyår, bra med anmälningsblanketten«, säger ett av restaurangbiträdena.
På Jensens bøfhus inleder Marie Birgersson med att beskriva a-kassan som en försäkring om man blir av med jobbet, och fackmedlemskapet som en försäkring på jobbet.
Servitrisen Josefine Johansson tänker gå med i HRF.
– Jag har pratat med pappa som har sagt att jag borde vara med.
Hon och Marie Birgersson fyller i blanketten för medlemskap, men underskrift får vänta till senare. En annan servitris är med i a-kassan, och blir intresserad av att även gå med i facket.

Under tiden har Andreas Karlsson och Helen Murray besökt kaféer. Förändringen av ­a-kassan är en god nyhet som fungerar bra för att få folk att börja lyssna, liksom att hem­försäkringen ingår i avgiften.
Ytterligare två förtroendevalda ansluter till gruppen, Juan Torres och Tural Kokulu. De har nyss tagit en fika på Cappuccino.
– Där träffade vi några som var jätteintresserade och ville prata med oss. En tjej skulle anmäla sig till en kurs nästa vecka. Vi satt och pratade en timme, berättar Juan Torres.

Det märks att uppsökarna tycker om att vara ute på arbetsplatserna. Juan Torres är upplivad av det positiva bemötandet. Marie Birgersson gillar att det är så olika från ställe till ställe.
– Man vet aldrig vad man ska mötas av, ibland blir det väldigt mycket diskussioner.
De gör upp om vem som ska fortsätta vart efter lunch. Juan Torres och Tural Kokulu ska åka till Ikea Kållered, ett föranmält besök. På väg till bilen berättar Tural Kokulu om fackets satsningar inom lokalpolitiken. De deltar i socialdemokratiska möten och har flera personer nominerade till kommunfullmäktige.
– Kommer någon av dem in har vi större möjlighet att påverka beslut som rör vår bransch. Jag tror också att vi kommer att få fler medlemmar om vi syns i medierna, säger Tural Kokulo.

Juan Torres tycker att det är viktigt med det genuina intresset.
– Jag vill inte sälja ett medlemskap, folk ska verkligen vilja vara med. De ska stå bredvid mig och kämpa, inte sitta vid sidan av och låta mig jobba.  Under arbetsplatsbesöken tänker han på att prata på ett enkelt språk, för att nå dem som inte är insatta i hur facket fungerar.
– Ord som ombudsman och kollektivavtal kan vara svåra att fatta för många.

På Ikea får HRF vara i personalmatsalen. De flesta som sitter vid borden har Ikeas blågula butikskläder, men bland dem finns några i vitt med blå förkläden, restaurangbiträdena Helena Hallengren och Eva Skogsberg. De är redan med i facket.
Tural Kokulu och Juan Torres slår sig ner vid deras bord för en pratstund. Helena Hallengren berättar att många av kollegorna inte är med i facket eftersom de bara jobbar tillfälligt, samtidigt som de pluggar till exempel.
– Det är extra viktigt för dem som inte har tillsvidareanställning att vara med, säger Tural.
Eva Skogsberg har varit med i HRF i 40 år. Nu är hon egentligen pensionär, men arbetar som behovsanställd. Hon har också varit skyddsombud och medlemsvärvare för facket.
– Jag fick in väldigt många medlemmar när jag jobbade som kallskänka på gamla Grand Hôtel. Jag värvade servitörerna när de kom för att hämta mat. Jag har varit med så länge att jag gick och tog upp medlemsavgiften från kollegorna i kontanter. Sedan åkte jag in med pengarna till avdelningen på Järntorget.

Juan Torres och Tural Kokulu sitter kvar en stund till. Sedan åker de vidare till nästa restaurang. Nästa morgon samlas de flesta i uppsökargruppen åter på avdelningens kontor vid Järntorget. Den dagen går färden mot Borås.

Det här siktar HRF på

 

  • HRF har som mål att värva och behålla fler medlemmar.
  • En viktig del är att öka fackets närvaro på arbetsplatserna. Det kan ske genom uppsökeri och genom att stödja arbetsplatser där det finns förutsättningar att bilda klubb.
  • Facket vill också få fler för­troendevalda, och de som redan finns ska stärkas i sin roll. Inom tre månader efter att någon blivit förtroendevald ska hen erbjudas en utbildning.
  • Några av HRF:s avdelningar arbetar med att skapa kontakter mellan arbetsplatser, exempelvis ordna träffar för förtroendevalda från olika företag.

 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter STÖD

Miljonstöd kan krävas tillbaka

280 företag i hotell- och restaurangbranschen kan tvingas betala tillbaka ersättning för korttidspermittering, totalt 39 miljoner kronor.

Publicerad 16 september 2020 Kommentera
Miljonstöd kan krävas tillbaka
Företag som inte gör en avstämning till Tillväxtverket kan behöva betala tillbaka stöd för korttidspermittering. Foto: Colourbox

Runt 7 600 hotell- eller restaurangföretag har hittills beviljats ekonomiskt stöd för korttidspermittering. Totalt rör det sig om cirka 2,6 miljarder kronor. Men stödet som beviljas är preliminärt. Var tredje månad ska de företag som får ersättning för korttidspermittering göra en avstämning till Tillväxtverket. Där ska det framgå i vilken grad de anställda faktiskt varit permitterade.

Den sista augusti var det 280 företag inom hotell och restaurang som inte hade lämnat in denna avstämning. Tillsammans har de fått 39 miljoner kronor i stöd, pengar som de nu kan tvingas betala tillbaka.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

Hemester räddade sommaren

Genom att snabbt anpassa verksamheten efter nya förutsättningar har Kajplats 9 i Västerås klarat krisen. Än så länge.

Publicerad 15 september 2020 Kommentera
Hemester räddade sommaren
Caroline Sjöberg kan se tillbaka på en bra sommar på Kajplats 9. Foto: Jonas Bilberg
Caroline Sjöberg. Foto: Jonas Bilberg

När Hotellrevyn pratade med Kajplats 9 i mars hade botten precis gått ur hotell- och restaurangnäringen. Alla anställda skulle korttidspermitteras och man ville snabbt få fart på uteserveringen. Men nu kan man blicka tillbaka på en bra sommar.
– Det känns som vi gick från 10 till 210 procent. Det har varit mycket gäster här i sommar, framför allt i juli, säger hovmästare Caroline Sjöberg.

Men det var inte givet att det skulle bli en lyckad säsong. Varje vecka anpassades restaurangen till nya rekommendationer och föreskrifter. När bordsservering blev obligatoriskt satsade man på en app, som senare visade sig smidig, men som drogs med barnsjukdomar.
– Det var lite struligt. Det drogs till exempel 122 räkmackor på någons konto. Det blev några kostsamma dagar, men sedan har det funkat, säger Johan Sjöqvist, vd och köksmästare.

Johan Sjöqvist. Foto: Jonas Bilberg

Korttidspermitteringen blev inte långvarig. Redan den 1 juni avslutade man den.
– Det blev ett heltidsjobb att hålla reda på allt. Och vi kunde inte bemanna upp inför sommaren när de tillsvidare­anställda var permitterade. Så vi körde som vanligt från juni, säger Johan Sjöqvist.
Det var kanske tur. I juli sattes rekord på intäkterna. Varje dag var som lördag, och innan extrapersonalen hade fått rutin på arbetsuppgifterna var det stressigt.
– Normalt går de parallellt ett tag innan högsäsongen drar i gång. Men i år hann vi inte med det. Det var nästan så att extrapersonalen började när ordinarie gick på semester, berättar Johan Sjöqvist.

Att det blev en bättre sommar än vanligt kan de, paradoxalt nog, tacka coronapandemin för.
– Folk har semestrat hemma, så det har varit många gäster från närorterna. Och eftersom vi ligger i hamnen har man kunnat ta båten och unna sig middag ute, säger Caroline Sjöberg.

Det blev bättre när vi anställde en social distance managerJohan Sjöqvist

Med restriktionerna som gäller har det varit mycket att tänka på när gästerna strömmade till.
– Det var kaos ett tag. Vi skulle springa och mäta avstånd och jaga gäster. Samtidigt skulle vi lära upp sommar­personalen. Det blev bättre när vi anställde en social distance manager, säger Johan Sjöqvist.
Caroline Sjöberg uppskattade också tillskottet.
– Det var jätteskönt att ha honom bakom sig. Han räknade gäster och såg till att de satt ned och höll avståndet.

Att det gick så bra under juli har gjort att restaurangen slipper varsla personal om uppsägning, vilket var uppe för diskussion. Man har hittat andra lösningar.
– Det är skönt att vi hade en bra sommar. Det ger lite andrum. Men det är inget vi går i mål på, säger Johan Sjöqvist.
Men Johan och Caroline ser med viss oro på hösten. Normalt har de många företagsgäster. Västerås hyser flera internationella företag, som ABB och Bombardier, och representationsmiddagar har gett intäkter på vardagar. Dessutom är osäkerheten stor kring hur det ska gå med lunchserveringen när många fortsatt jobbar hemma.

Den viktiga julbordssäsongen har man redan börjat fundera på hur man ska genomföra.
–Nu vet vi inte hur det blir, men vi har utrymme att fatta kloka beslut, säger Johan Sjöqvist.

Nyheter kollektivavtal

Sushi Yama får kollektivavtal

Avtalslösa restaurangkedjan Sushi Yama fortsätter att växa. Nu meddelar företaget att de tänker gå med i Visita – och få kollektivavtal för de anställda.

Publicerad 11 september 2020 Kommentera
Sushi Yama får kollektivavtal
Den första januari 2021 ska Sushi Yama gå in i Visita, meddelar företaget.

I slutet på förra året skrev Hotellrevyn om problem på avtalslösa sushikedjan Sushi Yama. Anställda vittnade då anonymt om långa arbetsdagar och övertid som inte alltid ersattes. Hotell- och restaurangfacket har vid flertal tillfällen försökt få till ett kollektivavtal med kedjan, men utan resultat.

Nu meddelar Sushi Yama att de tänker gå med i Visita – och därmed få kollektivavtal med HRF.
– Beslut om medlemskap hos Visita är taget och initierat. Vi signerar med Visita så fort alla handlingar är klara och inträde sker den 1 januari 2021, vilket är något vi ser fram emot, skriver Danny Barsoum, Chief Brand Officer på Sushi Yama, i ett mejl.

Beskedet välkomnas av Per Persson, HRF:s avtalssekreterare.
– Jag tycker att det är alldeles utmärkt att de har bestämt sig för det. Det är lite sent, men bättre sent än aldrig.
Ett kollektivavtal kommer att göra stor skillnad för de anställda på Sushi Yama, säger Per Persson.
– Det är en oerhörd förbättring för de anställda, för våra medlemmar. Nu kommer de att vara garanterade kollektivavtalsenliga villkor, försäkringar, lönehöjningar och mbl börjar fungera. Vi har förstått att det finns anställda där som känner sig otrygga, detta är en stor förbättring för dem.

Sushi Yama-kedjan startades 2008 och har i dag ett 50-tal restauranger. Förra året sysselsatte företaget omkring 400 personer och omsatte runt 240 miljoner kronor. I våras köptes Sushi Yama av riskkapitalbolaget Litorina.

Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här