På jobbet Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Nu blir det mer HRF på jobbet

Värvning på stan. Extra draghjälp till platsklubbar. Nätverk för förtroendevalda. Hotell- och restaurangfacket testar både nya och nygamla metoder för att få fler medlemmar och fler fackligt aktiva.

Publicerad 28 januari 2014
Nu blir det mer HRF på jobbet
HRF:s uppsökare hälsar på i Ikeas personalmatsal. Foto: Lars Lanhed
inlinebild
Marie Birgersson, ombudsman på HRF. Foto: Lars Lanhed

– Hej, Marie heter jag och kommer från Hotell- och restaurangfacket. Vi är ute och lämnar lite information.
Organisationsombuds­mannen Marie Birgersson besöker anställda på ett kafé i köpcentrumet Frölunda torg i Göteborg. Hon berättar om vikten av att ha schysta villkor på jobbet och om utbildningar som även den som inte är medlem får gå. Ägaren och hans fru kommer ut från köket och iakttar samtalet.

Från årsskiftet är det billigare att vara med i a-kassan, eftersom den extra avgift som ­regeringen införde har tagits bort. Därmed blir det större utrymme för att ha råd att vara med i både fack och a-kassa, i stället för att tvingas välja antingen det ena eller det andra. Hotell- och ­restaurangfacket och a-kassan har därför dragit igång den ­gemensamma kampanjen »Fullständiga möjligheter«.
En del av kampanjen är uppsökerier, det vill säga att åka ut till arbetsplatser och berätta om facket. Det är just vad Marie Birgersson och tre förtroendevalda, Andreas Karlsson, Helen Murray och Caroline Fri, gör den här dagen.

De har kontaktat några arbetsplatser på förhand, berättar Andreas Karlsson.
– Är man anmäld vet man att man får komma in. Men chefen är ofta där och det är inte säkert att så många anställda vill prata. Kommer man oanmäld brukar det vara lättare att få kontakt med anställda, säger han.
Marie Birgersson och Caroline Fri gör ett spontanbesök på Espresso house. De träffar baristan Elinor Hagberg.
– Det är jättebra att ni dyker upp. Det är för få som söker upp facklig information själva. Jag har övervägt att gå med några gånger, men det har varit en pengafråga och så har jag känt mig väldigt trygg här, säger Elinor Hagberg.

På nästa lilla restaurang fortsätter de att berätta om facket. Pengafrågorna väcker intresse, som att facket har förhandlat till sig högre semesterlön i avtal och att a-kasseavgiften sänks. »Halva priset, det är ju jättebra. Jag går nog med efter nyår, bra med anmälningsblanketten«, säger ett av restaurangbiträdena.
På Jensens bøfhus inleder Marie Birgersson med att beskriva a-kassan som en försäkring om man blir av med jobbet, och fackmedlemskapet som en försäkring på jobbet.
Servitrisen Josefine Johansson tänker gå med i HRF.
– Jag har pratat med pappa som har sagt att jag borde vara med.
Hon och Marie Birgersson fyller i blanketten för medlemskap, men underskrift får vänta till senare. En annan servitris är med i a-kassan, och blir intresserad av att även gå med i facket.

Under tiden har Andreas Karlsson och Helen Murray besökt kaféer. Förändringen av ­a-kassan är en god nyhet som fungerar bra för att få folk att börja lyssna, liksom att hem­försäkringen ingår i avgiften.
Ytterligare två förtroendevalda ansluter till gruppen, Juan Torres och Tural Kokulu. De har nyss tagit en fika på Cappuccino.
– Där träffade vi några som var jätteintresserade och ville prata med oss. En tjej skulle anmäla sig till en kurs nästa vecka. Vi satt och pratade en timme, berättar Juan Torres.

Det märks att uppsökarna tycker om att vara ute på arbetsplatserna. Juan Torres är upplivad av det positiva bemötandet. Marie Birgersson gillar att det är så olika från ställe till ställe.
– Man vet aldrig vad man ska mötas av, ibland blir det väldigt mycket diskussioner.
De gör upp om vem som ska fortsätta vart efter lunch. Juan Torres och Tural Kokulu ska åka till Ikea Kållered, ett föranmält besök. På väg till bilen berättar Tural Kokulu om fackets satsningar inom lokalpolitiken. De deltar i socialdemokratiska möten och har flera personer nominerade till kommunfullmäktige.
– Kommer någon av dem in har vi större möjlighet att påverka beslut som rör vår bransch. Jag tror också att vi kommer att få fler medlemmar om vi syns i medierna, säger Tural Kokulo.

Juan Torres tycker att det är viktigt med det genuina intresset.
– Jag vill inte sälja ett medlemskap, folk ska verkligen vilja vara med. De ska stå bredvid mig och kämpa, inte sitta vid sidan av och låta mig jobba.  Under arbetsplatsbesöken tänker han på att prata på ett enkelt språk, för att nå dem som inte är insatta i hur facket fungerar.
– Ord som ombudsman och kollektivavtal kan vara svåra att fatta för många.

På Ikea får HRF vara i personalmatsalen. De flesta som sitter vid borden har Ikeas blågula butikskläder, men bland dem finns några i vitt med blå förkläden, restaurangbiträdena Helena Hallengren och Eva Skogsberg. De är redan med i facket.
Tural Kokulu och Juan Torres slår sig ner vid deras bord för en pratstund. Helena Hallengren berättar att många av kollegorna inte är med i facket eftersom de bara jobbar tillfälligt, samtidigt som de pluggar till exempel.
– Det är extra viktigt för dem som inte har tillsvidareanställning att vara med, säger Tural.
Eva Skogsberg har varit med i HRF i 40 år. Nu är hon egentligen pensionär, men arbetar som behovsanställd. Hon har också varit skyddsombud och medlemsvärvare för facket.
– Jag fick in väldigt många medlemmar när jag jobbade som kallskänka på gamla Grand Hôtel. Jag värvade servitörerna när de kom för att hämta mat. Jag har varit med så länge att jag gick och tog upp medlemsavgiften från kollegorna i kontanter. Sedan åkte jag in med pengarna till avdelningen på Järntorget.

Juan Torres och Tural Kokulu sitter kvar en stund till. Sedan åker de vidare till nästa restaurang. Nästa morgon samlas de flesta i uppsökargruppen åter på avdelningens kontor vid Järntorget. Den dagen går färden mot Borås.

Det här siktar HRF på

 

  • HRF har som mål att värva och behålla fler medlemmar.
  • En viktig del är att öka fackets närvaro på arbetsplatserna. Det kan ske genom uppsökeri och genom att stödja arbetsplatser där det finns förutsättningar att bilda klubb.
  • Facket vill också få fler för­troendevalda, och de som redan finns ska stärkas i sin roll. Inom tre månader efter att någon blivit förtroendevald ska hen erbjudas en utbildning.
  • Några av HRF:s avdelningar arbetar med att skapa kontakter mellan arbetsplatser, exempelvis ordna träffar för förtroendevalda från olika företag.

 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här