Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Nästan var fjärde anställd sjuk av jobbet

Allt fler anställda inom hotell- och restaurangbranschen får psykiska och fysiska besvär av sitt arbete. Serveringspersonal och kockar är två av de hårdast drabbade yrkesgrupperna.

Publicerad 21 oktober 2004

De vanligaste krämporna som drabbar de anställda är rygg- och nackbesvär, värk i axlar och sömnsvårigheter. Orsakerna är främst påfrestande arbetsställningar, tunga lyft och stress.
– Man jobbar under dygnets alla timmar och i skift som kan ge sömnbesvär. Servitriserna drabbas ofta av värk på grund av den hårda belastningen när de bär mat och dryck fram och tillbaka under långa tidsintervall, säger Dan Fransson, ombudsman och arbetsmiljöansvarig på Hotell- och restaurangfacket.

Uppgifterna finns i en ny rapport från Arbetsmiljöverket. Statistiska centralbyrån, SCB, har intervjuat 22 000 svenskar med olika yrken.
Jämfört med andra branscher är vissa yrkesgrupper inom hotell- och restaurang hårt drabbade av dålig arbetsmiljö. Kvinnliga kockar eller kokerskor är till exempel den yrkesgrupp som har högst sjukfrånvaro. 35 procent av dem har gått sjukskrivna på grund av arbetsrelaterade fysiska eller psykiska problem, och då är rena arbetsplatsolyckor inte inräknade.

– Problemen för de anställda har varit liknande i många år utan att någonting har gjorts. Och i de fall där man har åtgärdat arbetsmiljöproblemen så har man samtidigt skruvat upp arbetstempot, så ingenting har egentligen hänt, säger Dan Fransson.
Enligt honom finns det oerhört mycket att göra för att förbättra arbetsmiljön. Till exempel borde trappor inte få förekomma på restauranger, porslin borde inte få väga hur mycket som helst och tunga lyft skulle kunna rationaliseras bort.
– Men branschen dras med dålig lönsamhet. När det är ont om pengar blir det svårare för oss att driva igenom förbättringar, säger Dan Fransson.

Arbetsrelaterade skador inom hotell- och restaurangbranschen:
* Ryggbesvär: 10 procent av både kvinnor och män
* Ont i axel, arm: 6 procent av männen, 9 procent av kvinnorna
* Sömnbesvär:   6 procent av männen, 7 procent av kvinnorna
* Ont i hand, handled: 3 procent av männen, 5 procent av kvinnorna
* Hals- och nackvärk: 2 procent av männen, 5 procent av kvinnorna
* Hudöverkänslighet: 2 procent av männen, 4 procent av kvinnorna
* Problem med höfter och ben: 3 procent av både kvinnor och män
* Allergi: 1 procent av männen, 2 procent av kvinnorna

Orsaker till skadorna:
* Påfrestande arbetsställningar: 10 procent av männen, 11 procent av kvinnorna
* Stress, psykiska påfrestningar: 10 procent av männen, 8 procent av kvinnorna
* Tunga lyft och liknande: 9 procent av både kvinnor och män
* Kemiska ämnen:   2 procent av både kvinnor och män
* Buller: 1 procent av både kvinnor och män
* Mobbning, trakasserier: 1 procent av männen.
* Andra orsaker: 4 procent av männen,   3 procent av kvinnorna

Så har de arbetsrelaterade besvären ökat i branschen:
* 1995-1996: 16 procent av männen, 20 procent av kvinnorna
* 1997-1998: 14 procent av männen, 20 procent av kvinnorna
* 2001-2002: 20 procent av männen, 22 procent av kvinnorna
* 2003-2004: 23 procent av männen, 23 procent av kvinnorna

Källa: SCB och Arbetsmiljöverket. Tabellerna över olika arbetsrelaterade besvär och orsaker gäller åren 2001-2004. Siffrorna anger hur stor andel av de anställda som upplever att de har fysiska eller psyksiska besvär av arbetet. Rena arbetsplatsolyckor är inte inkluderade i statistiken.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter PRIS

Hotellrevyns vinskribent hyllas

Hurra, säger vi för Ulrika Karlsson, sommelier och Hotellrevyns egen vinskribent, vars restaurang Krakas krog utsetts till Årets resmål av tidningen Dagens Industri.

Publicerad 3 december 2020 Kommentera
Hotellrevyns vinskribent hyllas
Hållbart och lokalt fokus var det som gav Ulrika Karlsson och Krakas krog utmärkelsen Årets resmål. Foto: Krakas.se, Annika af Klercker

Hur stort är det här?
– Det är stort. Under alla år har vi märkt att Dagens Industri har stor inverkan på våra gäster. De använder den som en guide. Du skulle se min mejlbox och min telefon nu, vi pratar hundratals gratulationer från gäster och branschkollegor. Jag blir så glad att de tar sig tid.

Vad betyder det för dig?
– När man ligger så här avsides är det viktigt med uppmärksamhet för att hålla gästernas intresse uppe. En sådan här utmärkelse sporrar oss att fortsätta arbeta med högsta kvalitet i det vi gör. Det är ganska hårt arbete att driva restaurang som vi gör, med fokus på hållbarhet och närodlat. Det är kul, men det är långa dagar och kräver stort engagemang.

Krakas krog ligger på Gotland, ungefär fyra mil från Visby. Vilka gästar er?
– Den här sommaren har det varit många nya gäster. 95 procent kommer inte från Gotland. Vi var lite oroliga när vi insåg att våra utländska gäster inte skulle kunna komma. Men det har varit hur många svenska gäster som helst. Våra väntelistor var enorma den här sommaren.

Hade önskat att vi kunde samla hela teamet.

Ni har bara öppet fyra månader om året, hur kommer det sig?
– Det är utifrån vad som finns råvarumässigt. Vi jobbar med hållbarhet och närodlat, den filosofin passar bäst under sommarmånaderna. Men vi har stretchat ut det. Tidigare stängde vi i slutet av augusti, och nu i mitten av oktober. Vi har ju jobbat så här sedan 2006 och ju längre man håller på desto mer är odlare och producenter med på tåget. Så de har hjälpt oss att förlänga säsongen.

Hur har ni firat?
– Det blev en liten utdelning med en jättefin lunch på Nour, Sayan Isakssons restaurang i Stockholm. Så firade vi lite med en riktigt god flaska vin när jag kom hem. Vi läser upp alla lyckönskningar för varandra, min man och jag. Man hade önskat att vi kunde samla hela teamet, men det går inte nu. Det kommer vi att göra sen.

Ur temat Avtal 2020
Nyheter KONFLIKT

Ikeapersonal tas ut i strejk

Hotell- och restaurangfacket kommer inte överens med Svensk Handel om ett nytt avtal för dem som jobbar på bland annat Ikeas restauranger. I dag varslade HRF om strejk.

Publicerad 2 december 2020 Kommentera
Ikeapersonal tas ut i strejk
Den 11 december bryter strejk ut på tre Ikearestauranger, om inte HRF och Svensk Handel kommer överens om ett nytt avtal. Foto: Mostphotos

Det är två frågor parterna inte kunnat enas om. Dels låglönesatsningen, dels villkoren för deltidsanställda. På Svensk Handels område utgör de en absolut majoritet. Bara 0,07 procent av de anställda som jobbar i varuhusrestauranger har en heltidstjänst.

– Jag trodde att vi hade räknat fel när jag såg siffran, säger Eva-Lotta Ramberg, central ombudsman på HRF och en av dem som förhandlar med Svensk Handel.

Arbetsgivarsidan menar att den lägre tjänstgöringsgraden kompenseras av ob-ersättningen, som är generös jämfört med till exempel Gröna riksavtalet.
– Vi anser att man måste kunna leva på sin grundlön. Den dagen arbetsgivaren upptäcker att du blir dyr med din ob-ersättning blir du schemalagd dagtid, utan ob. Många hanterar det så, det har vi sett över åren, säger Eva-Lotta Ramberg.

Om konflikten

  • Konflikten bryter ut den 11 december klockan 11, om parterna inte kommer överens före det.
  • Strejken omfattar restauranger på tre Ikeavaruhus: Kungens Kurva, Barkarby och Västerås.
  • Förutom arbetsnedläggelse innebär varslet också blockad mot nyanställningar, inhyrning samt mer- och övertid.

HRF vill ha den så kallade norska modellen. Den innebär att man tittar på faktiskt arbetad tid tolv månader tillbaka. Den som har jobbat mycket mertid ska då kunna få sin tjänstgöringsgrad justerad uppåt, så att det motsvarar ett snitt av hur mycket man jobbat.

I går kväll avslutades förhandlingarna med motparten.
– Vi har inget mer att diskutera, det finns inga öppningar i sikte. Därför varslar vi om strejk, säger Eva Lotta-Ramberg.

Nyheter VARSEL

Sista personalen på Heden varslas

Liseberg varslar de sista anställda på Hotell Heden. Orsaken anges vara arbetsbrist på grund av pandemin. Men Hotell- och restaurangfacket menar att det också finns ett annat skäl. Förhandlingarna har avslutats i oenighet.

Publicerad 1 december 2020 Kommentera
Sista personalen på Heden varslas
Hotellverksamheten ska säljas, fastigheten är redan såld. Foto: Mostphotos

Redan i våras varslades 30 personer, större delen av personalen på Liseberg Hotell Heden i Göteborg. Hotellet har varit stängt sedan i juni, men har under hösten haft öppet för luncher och en del mindre möten.

Nu har även återstående femton personer varslats. En nödvändighet på grund av pandemin, enligt Liseberg.

Det är sedan tidigare bestämt att Liseberg ska sälja hotellet, för att frigöra pengar till att bygga ett vattenland och ett nytt hotell. Fastigheten där Hotell Heden ligger är redan såld. Från den 1 april 2021 tas den över av det kommunala fastighetsbolaget Higab.

Nu är även hotellverksamheten till salu, med målet att hitta en köpare till samma datum.
– Vi hävdar att det råder uppsägningsförbud. Anledningen till att de vill säga upp all personal är försäljningen, inte det faktum att hotellet håller stängt när nöjesparken inte är öppen. Det brukar ju ha öppet även när parken är stängd, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

HRF menar dessutom att det finns en annan förklaring till varslen.
– I lokala förhandlingar har arbetsgivaren sagt att det är svårt att sälja verksamheten på grund av att det finns personal. Detta förnekar de nu, säger Emil Bäckström.

Personalen bör få ha kvar sina tillsvidareanställningar till dess att det finns en ny köpare, anser HRF. Att de som varslas och sägs upp har rätt till återanställning under nio månader räcker inte.
– Nej, säkerheten är större med en tillsvidareanställning. Vi vet heller inte vad en kommande ägare har för planer, hur länge det dröjer innan de öppnar hotellet.

Varsel vid försäljning

Om ett företag säljer sin verksamhet räknas detta i sig inte som saklig grund för att säga upp personal, enligt lagen om anställningsskydd. Men förbudet att säga upp kan hävas om det finns ekonomiska skäl, vilket är vad Liseberg uppger i detta fall.
Personalen har företräde till återanställning i nio månader efter uppsägningstidens slut.

I förhandlingarna föreslog HRF att arbetsgivaren skulle lägga varslen för att sedan dra tillbaka dem när det blev klart vem som skulle ta över. Men det ville inte Liseberg.
– De tyckte inte att det var schyst mot den som skulle ta över. Då tolkar jag det som att de faktiskt säger upp personalen för någon annans räkning.

Nu kommer arbetsgivaren troligen att börja verkställa varslen. HRF överväger om de ska ogiltigförklara uppsägningarna. Det skulle i så fall bli lokala förhandlingar igen. Om parterna fortfarande inte kommer överens då kan förbundet stämma Liseberg i Arbetsdomstolen för brott mot lagen om anställningsskydd, las.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här