Nyheter

Vill jobba trots dåliga villkor

”Världens öppnaste land” kallades Sverige när reformen om arbetskraftsinvandring genomfördes 2008. Men de nya reglerna har bidragit till att försvaga arbetarnas ställning i restaurang- och städbranscherna, menar forskare.

Publicerad 19 januari 2016

De nya reglerna för arbetskraftsinvandring innebar att arbetsgivarna själva kan avgöra om det råder brist på arbetskraft i en bransch eller ett yrke. Därmed blev det lättare att rekrytera från länder utanför EU och EES, så kallat tredje land.

Forskarna Anders Kjellberg och Olle Frödin har granskat vilka effekter reformen fick för restaurang- och städbranscherna. Antalet arbetstillstånd för personer från tredje land mer än fördubblades i de branscherna mellan 2009 och 2011. De har också tittat på arbetslöshetssiffrorna. Det visade sig att 10 procent av medlemmarna i HRF:s a-kassa var öppet arbetslösa åren 2011-2012. Om deltidsarbetslösa och aktivitetsstöd räknas med var det 23 procent.
– En utgångspunkt var att besvara frågan varför så många rekryteras från tredje land till branscher med hög arbetslöshet, där de jobb som finns är lämpliga för arbetslösa ungdomar och invandrare som redan är i landet, säger Anders Kjellberg, professor i sociologi vid Lunds universitet.

Tillsammans med Olle Frödin gick han igenom nästan alla beviljade ansökningar om arbetstillstånd i restaurang- och städbranscherna i Stockholm 2012.
– Vi kunde se att Migrationsverket inte tog hänsyn till att facken avstyrkte en tredjedel av de beviljade arbetstillstånden, eller att facken bedömde villkoren i 40 procent av fallen vara sämre än kollektivavtalet.

I de fackliga yttrandena poängteras att det inte finns några garantier att de löner och försäkringar som anges i anställningspapperen från arbetsgivarna stämmer överens med verkligheten, vilket främst gäller där kollektivavtal saknas. Kjellberg och Frödin har sett i andra undersökningar att den bilden stämmer. De kom också fram till att varannan migrant arbetade på ställen utan kollektivavtal.

Anders Kjellberg
Anders Kjellberg.

Reformen om arbetskraftsinvandring bidrog till att försvaga arbetarnas ställning i branscher där de redan tidigare var svaga, menar forskarna.
– Fackets ställning, och hela den svenska modellen, riskerar naggas i kanten, säger Anders Kjellberg.

Av de som sökte arbetstillstånd från sina hemländer var det en relativt stor andel som var kockar.
– Kockyrket är ju ett bristyrke, så vi tänkte att det kanske var därför som så många inom det yrket fick arbetstillstånd i restaurangbranschen, säger Anders Kjellberg.

Men flera undersökningar visade att många av dem som fått arbetstillstånd som kockar inte arbetade som det, utan med mindre kvalificerade arbetsuppgifter. Och med avsevärt lägre löner.
– Även de som arbetade som kockar hade klart lägre löner än vad som är normalt för yrket och till och med lägre än för restaurangbiträden. Man kan misstänka att många av kockarna, för att kunna stanna i Sverige, accepterar villkor som andra inte skulle göra.

Om rapporten

Rapporten är publicerad i antologin ”Arbetskraft från hela världen” med Catharina Calleman och Petra Herzfeld Olsson som redaktörer.

Restaurangägaren och migranten var ofta av samma nationalitet. Ett skäl till att migranter från tredje land rekryteras till en bransch med relativt hög arbetslöshet är att man vill hjälpa sina landsmän. Men Anders Kjellberg menar att regelverket för arbetskraftsinvandring gör migranternas ställning mycket utsatt. Om de förlorar jobbet och inte hittar något nytt inom några månader blir de utvisade ur landet.

Nyheter Omorganisation

Scandic och Choice vill omorganisera

I spåren av corona vill landets största hotellkedjor öka flexibiliteten. Både Scandic och Choice har skissat på team med flytande arbetsuppgifter. HRF är kritiskt.

Publicerad 21 september 2020 Kommentera
Scandic och Choice vill omorganisera
Team av medarbetare som kan utföra olika arbetsuppgifter. Så vill Scandic och Nordic Choice organisera. Bilden är ett montage. Foto: Mostphotos

Inom Scandic talar man om service host, och på Nordic Choice-kedjan kallas det service crew. Syftet är att samla olika yrkesgrupper i team där de anställda kan utföra olika arbetsuppgifter.

– Den möjligheten har arbetsgivaren haft sedan 1929. Det behöver man inte en omorganisation för, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

Han har förhandlat omorganisationen med båda hotellkedjorna, och är mycket kritisk.

– Arbetsgivarna vill att så få som möjligt ska göra så mycket som möjligt så billigt som möjligt. Vi har kämpat med validering och vi tävlar i olika yrkesgrupper, det här gör att yrkesstoltheten försvinner.

På Scandic pågår fortfarande förhandlingar. Företaget kan inte gå in på detaljer under pågående mbl-förhandling, eftersom resultat av förhandlingen först ska kommuniceras med berörd personal innan det kommuniceras brett, skriver man i ett mejl. HR-direktör Åsa Dammert kommenterar vidare:

”Vi ser ett behov av att arbeta med en modernare och plattare organisation som följer gästbehov och gästflöde på ett enklare och tydligare sätt. Eftersom gästerna är färre och antal bokade rum varierar mycket från en dag till en annan behöver vi säkerställa att vi har en modern organisation som möter detta på bästa sätt.”

En risk som Emil Bäckström ser rör återanställning. Den som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist har rätt till återanställning om det dyker upp en tjänst man är kvalificerad för. Med team där arbetsuppgifterna är flytande är det inte omöjligt att återanställda som tidigare legat i lönegrupp 1 – kvalificerat yrkesarbete – återanställs till lönegrupp 2.

– Har man sedan en kock i sin service eller host crew är det klart att den personen kommer att få laga mat, utan att få betalt för det. Vi tror att det här leder till ett utnyttjande av folk, säger Emil Bäckström.

Enligt Tina Tropp Jerresand, head of people and culture på Nordic Choice-kedjan, är det en faktor som har lyfts fram i riskbedömningen.

– Lönegrupperna är oerhört viktiga. För oss är det jätteviktigt att ingen utför kvalificerat yrkesarbete som inte ska göra det. Vi ser det här som att vi skapar förutsättningar för våra medarbetare att utvecklas.

HRF befarar att kraven på kvalifikationer ökar för personer som ska arbeta i de planerade allroundtjänsterna. Redan nu har förbundet sett exempel på att personer som brister i svenska har valts bort när det är dags för återanställning.

– Om man för fem eller tio år sedan anställde en person som kan dålig svenska kan man inte nu säga att den personen inte har rätt kvalifikationer för jobbet. Vi har varit tydliga med hur vi ser på det här, säger Emil Bäckström.

Förhandlingarna med Nordic Choice är avslutade i oenighet. Med Scandic pågår de fortfarande.

Nyheter A-KASSA

Höjda a-kassan får vara kvar

Den höjda a-kassan blir kvar två år till. Det föreslår regeringen och samarbetspartierna. Men karensen för att få ersättning kommer tillbaka efter nyår.

Publicerad 21 september 2020 Kommentera
Höjda a-kassan får vara kvar
Hela 98 procent av HRAK:s medlemmar använder e-tjänsten Mina sidor. Foto: Sofia Andersson

I april ändrades reglerna för a-kassan tillfälligt, för att underlätta för dem som blev arbetslösa till följd av coronapandemin. Nivåerna höjdes och det blev lättare att få rätt till ersättning.

Nu vill regeringen och samarbetspartierna att höjningen ska finnas kvar två år till. Från början gällde de nya reglerna bara året ut. Även ändringen av hur mycket man ska ha arbetat för att få rätt till a-kassa behålls.

Däremot återinförs karensdagarna i a-kassan och det blir samma villkor för att ha rätt till ersättning som det var före pandemin.

Mer om förslaget

  • Grundersättningen behålls på 510 kronor om dagen, i stället för tidigare 365 kronor.
  • Inkomsttaket är kvar på 1 200 kronor per dag i stället för 910 kronor.
  • De sex karensdagar som tagits bort i år kommer tillbaka nästa år.
  • Det blir åter nödvändigt att ha varit med i a-kassan 12 månader för att ha rätt till ersättning. Sedan i april har varje månad som medlem räknats som fyra månader.

Karin Pettersson, föreståndare för Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, välkomnar förslaget.
– Visst hade det varit bra om även karensreglerna hade fått vara kvar, men måste man prioritera är nivåerna det viktigaste. Våra medlemmar behöver ha ro att söka nytt arbete eller ny karriärväg i stället för att oroa sig för ekonomin, säger Karin Pettersson.

En del a-kassor har höjt avgiften på grund av att deras utgifter har ökat när fler får ersättning. HRAK har hittills inte behövt göra det och har inte heller några omedelbara planer på att göra det, enligt Karin Pettersson.
– Vi måste se hur arbetsmarknaden utvecklar sig i vår bransch för att kunna avgöra om vi behöver höja längre fram. Vi har noterat att budgetförslaget inte innehåller något ytterligare stöd till a-kassorna för att klara volymökningen. Med många ersättningstagare ökar också våra utgifter.

Nyheter STÖD

Miljonstöd kan krävas tillbaka

280 företag i hotell- och restaurangbranschen kan tvingas betala tillbaka ersättning för korttidspermittering, totalt 39 miljoner kronor.

Publicerad 16 september 2020 Kommentera
Miljonstöd kan krävas tillbaka
Företag som inte gör en avstämning till Tillväxtverket kan behöva betala tillbaka stöd för korttidspermittering. Foto: Colourbox

Runt 7 600 hotell- eller restaurangföretag har hittills beviljats ekonomiskt stöd för korttidspermittering. Totalt rör det sig om cirka 2,6 miljarder kronor. Men stödet som beviljas är preliminärt. Var tredje månad ska de företag som får ersättning för korttidspermittering göra en avstämning till Tillväxtverket. Där ska det framgå i vilken grad de anställda faktiskt varit permitterade.

Den sista augusti var det 280 företag inom hotell och restaurang som inte hade lämnat in denna avstämning. Tillsammans har de fått 39 miljoner kronor i stöd, pengar som de nu kan tvingas betala tillbaka.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här