Nyheter

Vill jobba trots dåliga villkor

”Världens öppnaste land” kallades Sverige när reformen om arbetskraftsinvandring genomfördes 2008. Men de nya reglerna har bidragit till att försvaga arbetarnas ställning i restaurang- och städbranscherna, menar forskare.

Publicerad 19 januari 2016

De nya reglerna för arbetskraftsinvandring innebar att arbetsgivarna själva kan avgöra om det råder brist på arbetskraft i en bransch eller ett yrke. Därmed blev det lättare att rekrytera från länder utanför EU och EES, så kallat tredje land.

Forskarna Anders Kjellberg och Olle Frödin har granskat vilka effekter reformen fick för restaurang- och städbranscherna. Antalet arbetstillstånd för personer från tredje land mer än fördubblades i de branscherna mellan 2009 och 2011. De har också tittat på arbetslöshetssiffrorna. Det visade sig att 10 procent av medlemmarna i HRF:s a-kassa var öppet arbetslösa åren 2011-2012. Om deltidsarbetslösa och aktivitetsstöd räknas med var det 23 procent.
– En utgångspunkt var att besvara frågan varför så många rekryteras från tredje land till branscher med hög arbetslöshet, där de jobb som finns är lämpliga för arbetslösa ungdomar och invandrare som redan är i landet, säger Anders Kjellberg, professor i sociologi vid Lunds universitet.

Tillsammans med Olle Frödin gick han igenom nästan alla beviljade ansökningar om arbetstillstånd i restaurang- och städbranscherna i Stockholm 2012.
– Vi kunde se att Migrationsverket inte tog hänsyn till att facken avstyrkte en tredjedel av de beviljade arbetstillstånden, eller att facken bedömde villkoren i 40 procent av fallen vara sämre än kollektivavtalet.

I de fackliga yttrandena poängteras att det inte finns några garantier att de löner och försäkringar som anges i anställningspapperen från arbetsgivarna stämmer överens med verkligheten, vilket främst gäller där kollektivavtal saknas. Kjellberg och Frödin har sett i andra undersökningar att den bilden stämmer. De kom också fram till att varannan migrant arbetade på ställen utan kollektivavtal.

Anders Kjellberg
Anders Kjellberg.

Reformen om arbetskraftsinvandring bidrog till att försvaga arbetarnas ställning i branscher där de redan tidigare var svaga, menar forskarna.
– Fackets ställning, och hela den svenska modellen, riskerar naggas i kanten, säger Anders Kjellberg.

Av de som sökte arbetstillstånd från sina hemländer var det en relativt stor andel som var kockar.
– Kockyrket är ju ett bristyrke, så vi tänkte att det kanske var därför som så många inom det yrket fick arbetstillstånd i restaurangbranschen, säger Anders Kjellberg.

Men flera undersökningar visade att många av dem som fått arbetstillstånd som kockar inte arbetade som det, utan med mindre kvalificerade arbetsuppgifter. Och med avsevärt lägre löner.
– Även de som arbetade som kockar hade klart lägre löner än vad som är normalt för yrket och till och med lägre än för restaurangbiträden. Man kan misstänka att många av kockarna, för att kunna stanna i Sverige, accepterar villkor som andra inte skulle göra.

Om rapporten

Rapporten är publicerad i antologin ”Arbetskraft från hela världen” med Catharina Calleman och Petra Herzfeld Olsson som redaktörer.

Restaurangägaren och migranten var ofta av samma nationalitet. Ett skäl till att migranter från tredje land rekryteras till en bransch med relativt hög arbetslöshet är att man vill hjälpa sina landsmän. Men Anders Kjellberg menar att regelverket för arbetskraftsinvandring gör migranternas ställning mycket utsatt. Om de förlorar jobbet och inte hittar något nytt inom några månader blir de utvisade ur landet.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här