Tinnitus, trötthet och ont i huvudet är exempel på besvär som orsakas av buller. Men både fack och arbetsgivare vill se mer forskning på området.
Hittills har forskning om buller på arbetsplatserna handlat mer om ljud från maskiner i industrin än om ljud från människor på krogen. Men oavsett källan så kan buller orsaka arbetsmiljöproblem. Det gäller även lågfrekvent ljud, som mänskligt tal och sorl.
– Det kan vara väldigt störande och tröttande för den som ska koncentrera sig på sitt arbete, säger Stefan Nygård, sakkunnig i bullerfrågor på Arbetsmiljöverket.
– Man kan bli stressad och få huvudvärk, om man utsätts för detta under lång tid och måste höra vad folk säger. Särskilt om det är i kombination med en hektisk miljö, som på en restaurang.
Men det är inte säkert att den som jobbar på krogen tänker på att huvudvärken eller tröttheten efter ett arbetspass beror på att det är hög ljudvolym på arbetsplatsen.
– Det är lätt att tänka på konsekvenser av att till exempel ha en diskmaskin som bullrar i baren. Däremot glömmer vi bort att gästernas samtal är en del av vår arbetsmiljö. Det är som att vi inte ser att det också kan orsaka problem, säger Pim van Dorpel, vice ordförande i Hotell- och restaurangfacket.
Både HRF och arbetsgivarorganisationen Visita efterlyser mer forskning. En möjlighet skulle vara att satsa pengar på det, via branschens forsknings- och utvecklingsfond, BFUF.
– Det skulle vara utmärkt. Kan vi få kunskaper i hur vi ska bygga bra arbetsmiljöer så kan vi få behålla personalen längre. Det är ett mycket viktigt argument, säger Eva Östling, vd på Visita.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.