Nyheter

Medlem fick rätt om telefontecknad försäkring

En HRF-medlem drabbades av en stroke och sökte ersättning från sitt försäkringsbolag. Men där blev det nej eftersom bolaget ansåg att försäkringen var ogiltig. Med rådgivning från HRF har han nu fått rätt i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad 11 september 2017
Medlem fick rätt om telefontecknad försäkring
När medlemmen tecknade sin försäkring gjordes ingen skriftlig hälsodeklaration. Det borde ha gjorts, menar Allmänna reklamationsnämnden. Foto: Istockphoto

Mannen, som är i 40-årsåldern, var säker på att han var fullt försäkrad. Han hade till och med tecknat en extra sjuk- och olycksfallsförsäkring av en telefonförsäljare som kontaktat honom. Hösten 2014 drabbades han av en stroke. Men när han vände sig till sitt försäkringsbolag, Movestic Livförsäkring, för ersättning så fick han nej.

Bolaget meddelade i stället att försäkringen hade annullerats eftersom Movestic ansåg att den hade tecknats på felaktiga grunder. För att få teckna krävs att man är fullt arbetsför. Det ansåg medlemmen att han var. Över telefon berättade han för säljaren som sålde försäkringen att han visserligen varit sjukskriven en period för psykiska problem, men fick beskedet att det inte spelade någon roll eftersom han var arbetsför nu. Någon skriftlig hälsodeklaration gjordes aldrig.

Om Allmänna reklamationsnämnden

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är en statlig myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. För att ARN ska pröva tvisten krävs några saker. Konsumenten måste till exempel ha klagat till företaget först, men fått sitt krav avslaget. Kravet måste också överstiga vissa minimibelopp, som varierar mellan olika branscher. Läs mer på Allmänna reklamationsnämndens sajt.

Med hjälp av rådgivning från Hotell- och restaurangfacket anmälde mannen Movestic till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. I somras kom beslutet. Nämnden anser att bolaget borde ha varit tydligare med kraven för att anses som arbetsför, och att det borde ha gjorts en skriftlig hälsodeklaration när försäkringen tecknades. ARN rekommenderar därför att medlemmen ska få ha kvar sin försäkring, och att han ska få ersättning för sin stroke.

Eva-Lotta Ramberg, jurist på HRF, tycker att fler borde gå till Allmänna reklamationsnämnden med sina problem.
– Vem som helst kan vända sig dit. Det är inte så svårt, de har bra information på sin hemsida om hur man ska gå till väga.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här