Ur temat Avtal 2020
Nyheter avtal 2020

Medlare utsedda mellan HRF och Visita

I helgen utsågs Claes Stråth och Anders Hammarbäck till medlare i de strandade förhandlingarna mellan HRF och Visita. ”Vi brukar lyckas nå en överenskommelse innan en konflikt bryter ut” säger Claes Stråth.

Publicerad 9 november 2020
Medlare utsedda mellan HRF och Visita
Den 17 november blir det blockad och strejk om inte parterna kommit överens. Foto: Mostphotos

Antalet personer som får ses i överläggningar med medlarna har begränsats till två per part, och alla har i dag fått ta en snabbtest för covid-19. Årets avtalsförhandlingar är speciella på flera sätt.

Redan i morgon är planen att medlarna ska träffa respektive part för att dra i gång sitt arbete.
– I dag har vi fått pärmar av parterna. Dels får vi de papper de bytt med varandra, sedan är det möjligt att vi får papper av annan karaktär också, säger Claes Stråth.

I morgon spikas tidplanen för medlingen. I regel ses man varje dag, ibland flera gånger om dagen. Nu kan en del av träffarna bli digitala.
– Det finns en naturlig bortre gräns i vår tidplan, och det är det datum som Hotell- och restaurangfackets konflikt ska träda i kraft.

Medlare har möjlighet att vända sig till Medlingsinstitutet och begära att en konflikt skjuts upp i som mest 14 dagar. Men det är sällsynt, säger Claes Stråth. Han, som har medlat i hundratalet avtalsförhandlingar, har varit med om det max fem gånger.

Innebär också att titta på tidigare förhandlingar och överenskommelser

Claes Stråth. Foto: Medlingsinstitutet

– Det görs när man inte hunnit med en medling. Av tidsbrist helt enkelt. Ett annat alternativ är att man tar upp med parterna och hör om de är beredda att skjuta upp sina varslade konfliktåtgärder själva. Då slipper de ett myndighetsbeslut, som det ju är om Medlingsinstitutet bestämmer.

Parallellt med HRF:s och Visitas medling pågår detsamma på Handels område. Claes Stråth vill inte gå in på hur man arbetar i just det här fallet, men säger att medlarna försöker få en helhetsbild.

– Som medlare söker man kunskap och stöd där det finns att få. Det kan till exempel vara en pågående medling, om tvistefrågorna är lika, så att man inte sätter upp snubbeltråd för varandra. Men det innebär också att titta på tidigare förhandlingar och överenskommelser.

Ambitionen är att parterna ska komma överens innan en konflikt bryter ut, det vill säga före den 17 november i det här fallet.
– Vi brukar lyckas nå en överenskommelse innan. En konflikt som bryter ut bryter rätten till retroaktivitet, det vill parterna ofta undvika. Och vi medlare är envisa, uthålliga och kreativa.

Ingår i temat: Avtal 2020 33 artiklar

Alla artiklar i temat (30 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här