Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Massageoljor kan orsaka allergi

Spa-personal riskerar att drabbas av kontaktallergi på grund av doftämnen i massageoljor. Hudkliniken på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg får in allt fler fall där massörer drabbats. Nina Sellman är en av dem.

Publicerad 5 november 2013
Massageoljor kan orsaka allergi
Eteriska oljor är en arbetsmiljörisk för massörer. Foto: Colourbox

Massörer från ett flertal arbetsplatser har utvecklat allergier efter att ha använt eteriska oljor med doftämnen som utvinns från lavendel och citrusskal. När ämnen i oljorna kommer i kontakt med luften bildas starkt allergiframkallande ämnen.

Det är ingen tvekan om att det är just dessa produkter som utlöst allergierna, säger Lina Hagvall, yrkeshygieniker på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
– Det finns nästan inga ärftliga faktorer bakom kontaktallergi. Som massör är man dessutom i kontakt med oljorna nästan hela arbetsdagen, säger Lina Hagvall.

Nina Sellman är en av flera drabbade massörer på Hagabadet Spa i Göteborg. Efter ett halvår som massör fick hon kliande eksem.
– Det började mellan fingrarna, sedan spred det sig till underarmarna. Jag gick till husläkaren som skickade mig till yrkesdermatologen, där de såg att jag reagerade på lavendel och citrus, berättar Nina Sellman.
Hon fick mediciner och blev sjukskriven, men så snart hon var tillbaka på jobbet kom besvären tillbaka.
– Jag kände att ”nej, det här funkar inte”, och sa upp mig.
I dag arbetar Nina Sellman på kontor. Allergin har hon kvar.
– Nu senast reagerade jag mot en hårinpackning, fick eksem i hela pannan. Jag klarar heller inte vissa krämer som jag tidigare inte haft problem med.

Nina Sellman är besviken på sin tidigare arbetsgivare. Nu försöker hon få besvären godkända som arbetsskada. Hon hade själv bekostat sin utbildning, inom det yrke som hon nu inte kan utöva.
Att massageoljor skulle kunna leda till besvär var ingenting som diskuterades under utbildningen på Axelssons.
– Vi visste ingenting om detta. Det är ju inga billiga oljor heller, konstaterar Nina Sellman.

Hagabadet har ändrat vissa rutiner sedan personal drabbats av kontaktallergi. Bland annat uppmanas personalen att inte sprita händerna samtidigt som de tvättar dem med tvål, och det har också påpekats att de ska tvätta ur gamla oljeflaskor så att oljerester inte finns kvar som kan oxidera.
– Det är en bra början, men man måste också minska exponeringen för oljorna, säger Lina Hagvall.
Oljorna som användes kom från märket Kerstin Florian, men problemen gäller alla preparat som innehåller doftämnena linlalool och limonen, som är mycket vanliga i skönhetsprodukter. Än så länge vet man inte exakt hur vanligt detta problem är bland spa-personal, men hudkliniken på Sahlgrenska kommer att försöka kartlägga läget.

 

Efterlysning:

Yrkeshygienikern Lina Hagvall på Sahlgrenskas hudklinik vill gärna komma i kontakt med massörer som misstänker att de har hudproblem som beror på eteriska oljor. Är du en av dem, mejla till lina.hagvall@gu.se

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här