Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Många frågar om solskensavtal

LO:s hjälptelefon har under sommaren fått många frågor från sommarjobbare som bara får jobba när det är bra väder. En stor del av samtalen kommer från hotell- och restaurangbranschen.

Publicerad 12 augusti 2015
Många frågar om solskensavtal
Arbetsgivare skickar hem sommarjobbare när det regnar. Foto: Colourbox
inlinebild
HRF:aren Mathias Westbrand-Emilsson deltog i LO-kampanjen. Foto: Ann Patmalnieks

I år har LO:s hjälplinje för sommarjobbare fått betydligt fler frågor om så kallade solskensavtal än förra året.
– Det beror så klart på vädret. Förra sommaren minskade frågorna om solskensavtal så fort det blev varmare, säger Malin Djuse, ungdomssekreterare på LO.

Alla som har ett avtal som säger att de ska jobba ett visst antal timmar ska få göra det oavsett väder. Är man behovsanställd finns inte den garantin, men då ska de anställda heller inte schemaläggas, påpekar Malin Djuse. Det är inte ok att först skriva upp någon på ett pass och sedan skicka hem personen för att det börjar regna.

Hittills i sommar har närmare 1 200 personer ringt till LO:s  telefonlinje.  En stor andel är anställda inom hotell- och restaurangbranschen, där det finns gott om sommarjobb.
I början har många frågor om lönen.
– De undrar om det har blivit rätt och vill veta vilken lön de bör ha.
Arbetstider och anställningsbevis är andra vanliga ämnen. Sommarjobbarna kan ha blivit lovade andra tider än vad de sedan får i praktiken.
Den fjärde vanligaste frågan är vad som gäller för att säga upp sig.
– Det handlar om allt från att de själva har hittat ett roligare jobb, till att de vantrivs och far illa, säger Malin Djuse.
Mot slutet av sommaren räknar hon med att det kommer bli en ny topp för hjälptelefonen med frågor om semesterersättning.

LO driver även kampanjen Facket på sommarjobbet, där distrikten åker runt till arbetsplatser. En av dem som har deltagit är Mathias Westbrand-Emilsson, servitör och ledamot i Hotell- och restaurangfackets förbundsstyrelse. Han var med och besökte arbetsplatser i Umeåtrakten.
– För en del funkade sommarjobbet bra, de tyckte att det var kul att komma ut och jobba. Andra var väldigt pressade, säger Mathias Westbrand-Emilsson.

Många ungdomar hade aldrig hade haft kontakt med facket, en del visste inte ens vad det var. Mathias Westbrand-Emilsson funderar över hur HRF ska kunna göra facket mer tillgängligt för sommarjobbarna.
– Jag ser ett behov av nya lösningar, kanske en ny medlemsform, som passar dem som inte jobbar hela året men som inte kan vara studerandemedlemmar. Jag vet inte hur det skulle lösas, men man vill ju inte betala hela året om man bara jobbar vissa perioder eller enstaka dagar.

Malin Djuse på LO har noterat att det ser ut att vara fler äldre utan fast jobb som tar sommarjobb.
– Ett distrikt hade till och med mött pensionärer som sommarjobbade. Vi stöter på fler som är stand-by hela året och passar på att sommarjobba för att tjäna ihop en slant. Vi ser också praktikanter som gör rena arbetsuppgifter utan att vara avlönade, berättar Malin Djuse.

Om sommartelefonen

Fackets hjälptelefon, 020-56 00 56, har öppet året runt, men på sommaren vänder den sig särskilt till dem som har frågor om sommarjobb. De som ringer är oftast unga och sällan med i facket. Märker de som svarar att det rör sig om kollektivavtalsbrott hänvisar de vidare till respektive fack.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här