Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Många frågar om solskensavtal

LO:s hjälptelefon har under sommaren fått många frågor från sommarjobbare som bara får jobba när det är bra väder. En stor del av samtalen kommer från hotell- och restaurangbranschen.

Publicerad 12 augusti 2015
Många frågar om solskensavtal
Arbetsgivare skickar hem sommarjobbare när det regnar. Foto: Colourbox
inlinebild
HRF:aren Mathias Westbrand-Emilsson deltog i LO-kampanjen. Foto: Ann Patmalnieks

I år har LO:s hjälplinje för sommarjobbare fått betydligt fler frågor om så kallade solskensavtal än förra året.
– Det beror så klart på vädret. Förra sommaren minskade frågorna om solskensavtal så fort det blev varmare, säger Malin Djuse, ungdomssekreterare på LO.

Alla som har ett avtal som säger att de ska jobba ett visst antal timmar ska få göra det oavsett väder. Är man behovsanställd finns inte den garantin, men då ska de anställda heller inte schemaläggas, påpekar Malin Djuse. Det är inte ok att först skriva upp någon på ett pass och sedan skicka hem personen för att det börjar regna.

Hittills i sommar har närmare 1 200 personer ringt till LO:s  telefonlinje.  En stor andel är anställda inom hotell- och restaurangbranschen, där det finns gott om sommarjobb.
I början har många frågor om lönen.
– De undrar om det har blivit rätt och vill veta vilken lön de bör ha.
Arbetstider och anställningsbevis är andra vanliga ämnen. Sommarjobbarna kan ha blivit lovade andra tider än vad de sedan får i praktiken.
Den fjärde vanligaste frågan är vad som gäller för att säga upp sig.
– Det handlar om allt från att de själva har hittat ett roligare jobb, till att de vantrivs och far illa, säger Malin Djuse.
Mot slutet av sommaren räknar hon med att det kommer bli en ny topp för hjälptelefonen med frågor om semesterersättning.

LO driver även kampanjen Facket på sommarjobbet, där distrikten åker runt till arbetsplatser. En av dem som har deltagit är Mathias Westbrand-Emilsson, servitör och ledamot i Hotell- och restaurangfackets förbundsstyrelse. Han var med och besökte arbetsplatser i Umeåtrakten.
– För en del funkade sommarjobbet bra, de tyckte att det var kul att komma ut och jobba. Andra var väldigt pressade, säger Mathias Westbrand-Emilsson.

Många ungdomar hade aldrig hade haft kontakt med facket, en del visste inte ens vad det var. Mathias Westbrand-Emilsson funderar över hur HRF ska kunna göra facket mer tillgängligt för sommarjobbarna.
– Jag ser ett behov av nya lösningar, kanske en ny medlemsform, som passar dem som inte jobbar hela året men som inte kan vara studerandemedlemmar. Jag vet inte hur det skulle lösas, men man vill ju inte betala hela året om man bara jobbar vissa perioder eller enstaka dagar.

Malin Djuse på LO har noterat att det ser ut att vara fler äldre utan fast jobb som tar sommarjobb.
– Ett distrikt hade till och med mött pensionärer som sommarjobbade. Vi stöter på fler som är stand-by hela året och passar på att sommarjobba för att tjäna ihop en slant. Vi ser också praktikanter som gör rena arbetsuppgifter utan att vara avlönade, berättar Malin Djuse.

Om sommartelefonen

Fackets hjälptelefon, 020-56 00 56, har öppet året runt, men på sommaren vänder den sig särskilt till dem som har frågor om sommarjobb. De som ringer är oftast unga och sällan med i facket. Märker de som svarar att det rör sig om kollektivavtalsbrott hänvisar de vidare till respektive fack.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här