Det är lönsamt att välja bort vissa gäster. Det har Richard Tellström, doktor i måltidskunskap på Ärebro universitet, kommit fram till i rapporten »Tyvärr det är fullt - restaurangen som arena för en offentlig gemenskap«.
Restaurangerna väljer bort gäster för att de vinner på det ekonomiskt. Det låter ju lite motsägelsefullt?
– Ja, det låter ekonomisk ologiskt, man borde ju rimligtvis vilja
sälja. Men gästerna väljer restaurang först efter gäster, sedan eftermat. Vi vill umgås med människor vi vill vara som och ser upp till. Restauranger säljer inte primärt på mat och dryck, utan på gästmixen. Ser man det så blir det logiskt och förståeligt.
Timmarna runt midnatt är den vanligaste tiden för diskriminering, hur kommer det sig?
– Den sociala gemenskapen blir viktigare ju senare det är. Vid lunch är maten det viktiga, på kvällen uppskattas medgästerna mer än maten. Är det fel gäster spelar maten ingen roll.
Det här ger en ganska dyster bild av oss.
– Ja det är en oerhörd svärta, det är sådana vi är. Vi måste arbeta med detta som människor.
Din studie visar att funktionshindrade och personer med »fel« hudfärg stoppas i entrén, medan HomO-anmälningarna handlar om diskriminering inne i lokalen. Vad händer där?
– Där är det homo-, bi- och transpersoner som blir särbehandlade. De straffar ut sig genom ett beteende som bryter mot gästkonventionen. Personalen säger till dem att sluta pussa varandra, någon får ett glas vatten över sig.
Det är restaurangernas anställda som diskriminerar. Har du några råd till dem?
– De anställda är väktare av systemet, de som upprätthåller
regelverket. Men arbetet mot en bättre värld börjar hos oss själva, även i det här fallet.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.