Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Lönerna steg 3,5 procent

Enligt avtalet skulle lönerna höjts med minst 3:36. Men den genomsnittliga höjningen blev bara 3:13. Orsak: den höga personalomsättningen.

Publicerad 1 mars 2004

Lönerna i hotell- och restaurangbranschen steg med 3,5 procent mellan september 2002 och september 2003. Det visar lönestatistiken som just har blivit klar. Statistiken gäller alla anställda från 18 år och uppåt.

Den genomsnittliga lönen för alla anställda var 92:20. Det motsvarar en månadslön på 15 951 kronor. Lönehöjningen på ett år blev 3:13 per timme, en ökning med 3,5 procent.

Enligt kollektivavtalet mellan fackförbundet HRF och arbetsgivaren SHR så skulle lönerna ha höjts med minst 3:36 den 1 maj förra året. 1:68 var en generell lönehöjning till alla och lika mycket skulle läggas ut i lokal pott.
Den verkliga lönehöjningen blev alltså 3:13, 23 öre mindre per timme.
I statistiken ser det alltså ut som om många arbetsgivare har brutit mot avtalet och betalat för låga löner. Men så behöver det inte vara.
– Om många anställda slutar och de nya som börjar i stället har lägre lön, blir genomsnittslönen lägre, säger Stefan Carlén, ekonom på Handels, som har hjälpt HRF med årets lönestatistik.
– De som arbetar kvar har fått ut avtalets innehåll och troligen även en viss löneglidning, säger Stefan Carlén.

Men eftersom hotell- och restaurangbranschen har så stor personalomsättning så kommer arbetsgivarna ändå billigare undan än de skulle göra annars.

Här är fler uppgifter om lönerna:
Ackord ger mer pengar
De som har ackordslön tjänar mer. Deras snittlön var 101:38. De fick en ökning med 1:81 (+ 1,8 procent) på ett år. Den största gruppen med ackord är serveringspersonal på vissa företag, som fortfarande har kvar det gamla servislönesystemet.

Tidlön på väg att komma ikapp ackordet
De som har tidlön tjänade 91:49 och de fick en höjning på 3:29 i timmen (+ 3,7 procent). Skillnaden mellan de två grupperna minskar alltså. De allra flesta anställda i branschen har tidlön.

4 kronor i ob per arbetad timme
Räknat på varje arbetad timme så får den hotell och restauranganställde 4:09 i ob-ersättning. Ungefär var fjärde timme är obekväm, alltså.
Helgersättningen och de röda dagarna är värda i snitt 3:37 per arbetad timme. Vad den anställde verkligen får beror givetvis på arbetsschemat. En del arbetar aldrig obekvämt, andra har mycket helg- och nattjobb.

Alla dessa siffror gäller dem som arbetar inom Gröna riksavtalets område. Det är det största avtalsområdet.

Lunchrumsanställdas löner ökade mest
För de som arbetar i ett företags lunchrum var lönen något högre, i snitt 94:69. Lönehöjningen för lunchrumsanställda var 3:71 per timme, vilket är 4,1 procent.
Uppdatering 04-03-18: I Hotellrevyn nr 3/04 stod det att det var de turistanställdas löner som hade ökat på detta sätt, men höjningen gäller alltså anställda på lunchrestauranger. Hotellrevyn beklagar de felaktiga uppgifterna.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här