Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

LO: ”Allt tuffare för sommarjobbarna”

Ungas första möte med arbetslivet har blivit hårdare. Det visar mängden allvarliga frågor till LO:s hjälptelefon under sommaren. Hotell- och restaurangbranschen är som vanligt överrepresenterad.

Publicerad 11 augusti 2014
inlinebild
Stefan Gradin, ansvarig för LO:s hjälptelefon. Foto: LO

Under sommaren har drygt 2 000 ärenden kommit in till LO:s mejl- och telefonjour för unga i arbetslivet. Det är nästan en fördubbling från förra året, säger Stefan Gradin som är ansvarig för hjälptelefonen.
– Förra sommaren hade vi runt 1 200 ärenden. Det som varit speciellt denna sommar är att många som hör av sig har allvarligare frågor som man måste arbeta lite mer med. 

Det är framför allt ungdomar i hotell- och restaurangbranschen som hör av sig, berättar Stefan Gradin. Tidigare var även handeln överrepresenterad, men sedan Handels startade en egen direktlinje för fackliga frågor har en del av ärendena därifrån försvunnit.
– Många som kontaktar oss jobbar på kaféer och restauranger, djurparker, vattenland. Ställen med många unga anställda. Oftast är det små arbetsplatser utan kollektivavtal. Vi har tyvärr vissa arbetsplatser som vi bara väntar på att det ska börja ringa från, säger Stefan Gradin.

Många av frågorna rör gratis provjobb, något som verkar ha blivit mer regel än undantag i restaurangbranschen i dag, säger Stefan Gradin.
– När jag började jobba med telefonjouren fanns inte denna typ av fråga, och nu har vi det minst en gång per dag. En del arbetsgivare har helt enkelt inte koll och tror att det är så man gör. Andra har satt det i system. Man provar en ungdom i några dagar, och sen byter man ut den. Det ger en betydligt lägre lönekostnad än vad konkurrenterna har.  

Stefan Gradin tycker att mycket tyder på ett allt hårdare klimat för unga på sina första jobb. Det gäller till exempel arbetsmiljö och arbetstempo.
– Det ställs väldigt höga krav på att ungdomarna ska prestera och göra skäl för sin lön. Många har svårt att orka med kraven och tempot. Särskilt i värmeböljan var det många som hade det väldigt tufft och ville ta sig ur sin anställning. 

Under sommaren har LO även arbetat uppsökande på arbetsplatser med många ungdomar. Sammanlagt har uppsökarna pratat med runt 25 000 sommarjobbare, säger Stefan Gradin.
– Deras bild är likadan, att det har blivit ett hårdare klimat för unga. Det är väldigt svårt att få sommarjobbande ungdomar att sätta sig ner i en minut och andas och prata med oss.

 

 

Fakta: LO:s hjälptelefon

LO:s mejl- och telefonjour är i gång hela året under namnet Facket direkt. Under somrarna byter den namn till Fackets hjälptelefon och har då extra fokus på unga i arbetslivet. De senaste åren har LO satsat extra på att få unga att själva finna svar på enklare frågor via webbplatsen lo.se/ung, vilket har gjort att antalet ärenden minskat. De flesta som hör av sig till Fackets hjälptelefon är mellan 17 och 23 år. Numret till hjälptelefonen är 020-560056.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter ARBETSMILJÖ

Krogar dåliga på att förebygga belastning

Det finns stora brister i hur arbetsplatser hanterar risken för belastningsskador. Det visar Arbetsmiljöverkets senaste inspektion. Restaurangerna hörde till de tre verksamheter som fick flest anmärkningar.

Publicerad 26 oktober 2020 Kommentera
Krogar dåliga på att förebygga belastning
Restauranger har ofta brister när det gäller att förebygga belastningsskador. Foto: Colourbox

Arbetsmiljöverket har under två veckor inspekterat 1 390 arbetsplatser för att undersöka vad de gör för att minimera risken för belastningsskador. Detta är alla arbetsplatser skyldiga att göra, genom att undersöka, riskbedöma och informera.

Inspektionerna visar att det förebyggande arbetet inte sköts som det ska. Fler än hälften av arbetsplatserna med 5 till 19 anställda hade brister, liksom nästan hälften av dem med 20 till 49 anställda. Det var något bättre på större arbetsplatser.
– Den vanligaste bristen var att de inte undersökt och riskbedömt tillräckligt. En del hade inte gjort det alls, andra hade gjort det men missat något, säger Heli Aarnipuro på Arbetsmiljöverket.

De tre verksamheter som fick flest anmärkningar var restauranger, handel och flyttjänster. Övriga inspekterade var bland annat tillverkningsindustri, bilverkstäder och begravningsbyråer.

Hej Gäst MALIN MENDEL

Malin Mendel vill ha hemmakänsla

Utrikeskorrespondenten och kokboksförfattaren Malin Mendel gillar grönt och hemtrevligt.

Publicerad 22 oktober 2020 Kommentera
Malin Mendel vill ha hemmakänsla
Malin Mendel med David Batra. Foto: Peter Wixtröm/TT

Vad får dig att trivas som gäst?
Personliga hotell i gamla byggnader som serverar mat som känns hemlagad. Det kan vara enkelt, men med stil. Men viktigast är att personalen behandlas bra, och att hotellet är klimat- och miljövänligt.

Bästa hotellupplevelsen?
– I Delhi brukar jag bo hos en äldre dam som gjort om sin villa till ett hotell. Hon kramar mig alltid när jag kommer dit, det är som att bo hemma hos någon. På kvällarna kan man äta familjens hemlagade mat vid ett långbord, med gäster från hela världen.

Något från Indien som du skulle vilja fanns i Sverige?
– I Indien är vegetarisk mat det vanligaste. Ofta serveras en thali, en tallrik med olika rätter som bildar en perfekt komponerad måltid. I Sverige kan man få en grillad palsternacka och då undrar man ju var är proteinet?

Nyheter KARPALTUNNEL

Bra att veta om ”baristahandled”

Så uppstår besväret som ger stickningar, fummel och domnade händer – karpaltunnelsyndrom.

Publicerad 20 oktober 2020 Kommentera
Bra att veta om ”baristahandled”
Killen på bilden är modell, annars skulle vi tipsa honom om att göra övningen i punkt 3. Foto: Istockphoto

1 En viktig tunnel. Karpaltunneln sitter mitt i handleden, och leder den viktiga medianusnerven till fingrarna.  Karpaltunnelsyndrom är när nerven kommer i kläm.

2 Ond natt. Får du domningar och stickningar i händer och fingrar, ofta på natten? Då kan det vara just detta syndrom du råkat ut för. Nedsatt känsel, fumlighet, svårt att greppa och lätt att tappa saker är andra tecken. En del blir så svaga att det är svårt att skruva upp till exempel korken på en pet-flaska. Det kan också göra ont i handen och handleden.

3 Tidig insats. Gör armar uppåt sträck och knyt fingrarna, tio gånger per vaken timme. Det kan minska svullnaden i tidiga stadier.

4 Branschjobb frestar på. Upprepade monotona rörelser där man använder mycket kraft är en vanlig orsak. Det blir värre om man inte hinner ta paus. Kockar, städare, diskare och baristor har ofta sådant arbete. Det är inte för inte som karpaltunnelsyndrom också kallas baristahandled.

5 Hjälp finns. En arbetsterapeut kan ge behandling och träning. Stödskena är bra för att undvika böjda handleder som klämmer nerven. Kortisonspruta hjälper ibland. Ibuprofen eller andra antiinflammatoriska medel kan hjälpa. Du kan också prova behandling hos kiropraktor eller naprapat.

6 Dags för kniven. Om inget annat hjälper kan det bli operation. Ett snitt över karpaltunneln skär av ledbandet som täcker den och trycket minskar. Sedan läker ledbandet ihop av sig självt. Efteråt blir det lite mer utrymme för nerven.

7 Ta det lugnt. Efter operationen är du öm och ska ta det lugnt, speciellt under de första veckorna. Går du tillbaka för tidigt till ett arbete som överbelastar handen kan det leda till att operationen måste göras om. Det brukar behövas två till sex veckors sjukskrivning.

Källor: Danderyds sjukhus, Akademiska sjukhuset, 1177

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här