Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

LO: ”Allt tuffare för sommarjobbarna”

Ungas första möte med arbetslivet har blivit hårdare. Det visar mängden allvarliga frågor till LO:s hjälptelefon under sommaren. Hotell- och restaurangbranschen är som vanligt överrepresenterad.

Publicerad 11 augusti 2014
inlinebild
Stefan Gradin, ansvarig för LO:s hjälptelefon. Foto: LO

Under sommaren har drygt 2 000 ärenden kommit in till LO:s mejl- och telefonjour för unga i arbetslivet. Det är nästan en fördubbling från förra året, säger Stefan Gradin som är ansvarig för hjälptelefonen.
– Förra sommaren hade vi runt 1 200 ärenden. Det som varit speciellt denna sommar är att många som hör av sig har allvarligare frågor som man måste arbeta lite mer med. 

Det är framför allt ungdomar i hotell- och restaurangbranschen som hör av sig, berättar Stefan Gradin. Tidigare var även handeln överrepresenterad, men sedan Handels startade en egen direktlinje för fackliga frågor har en del av ärendena därifrån försvunnit.
– Många som kontaktar oss jobbar på kaféer och restauranger, djurparker, vattenland. Ställen med många unga anställda. Oftast är det små arbetsplatser utan kollektivavtal. Vi har tyvärr vissa arbetsplatser som vi bara väntar på att det ska börja ringa från, säger Stefan Gradin.

Många av frågorna rör gratis provjobb, något som verkar ha blivit mer regel än undantag i restaurangbranschen i dag, säger Stefan Gradin.
– När jag började jobba med telefonjouren fanns inte denna typ av fråga, och nu har vi det minst en gång per dag. En del arbetsgivare har helt enkelt inte koll och tror att det är så man gör. Andra har satt det i system. Man provar en ungdom i några dagar, och sen byter man ut den. Det ger en betydligt lägre lönekostnad än vad konkurrenterna har.  

Stefan Gradin tycker att mycket tyder på ett allt hårdare klimat för unga på sina första jobb. Det gäller till exempel arbetsmiljö och arbetstempo.
– Det ställs väldigt höga krav på att ungdomarna ska prestera och göra skäl för sin lön. Många har svårt att orka med kraven och tempot. Särskilt i värmeböljan var det många som hade det väldigt tufft och ville ta sig ur sin anställning. 

Under sommaren har LO även arbetat uppsökande på arbetsplatser med många ungdomar. Sammanlagt har uppsökarna pratat med runt 25 000 sommarjobbare, säger Stefan Gradin.
– Deras bild är likadan, att det har blivit ett hårdare klimat för unga. Det är väldigt svårt att få sommarjobbande ungdomar att sätta sig ner i en minut och andas och prata med oss.

 

 

Fakta: LO:s hjälptelefon

LO:s mejl- och telefonjour är i gång hela året under namnet Facket direkt. Under somrarna byter den namn till Fackets hjälptelefon och har då extra fokus på unga i arbetslivet. De senaste åren har LO satsat extra på att få unga att själva finna svar på enklare frågor via webbplatsen lo.se/ung, vilket har gjort att antalet ärenden minskat. De flesta som hör av sig till Fackets hjälptelefon är mellan 17 och 23 år. Numret till hjälptelefonen är 020-560056.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här