Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

LO: ”Allt tuffare för sommarjobbarna”

Ungas första möte med arbetslivet har blivit hårdare. Det visar mängden allvarliga frågor till LO:s hjälptelefon under sommaren. Hotell- och restaurangbranschen är som vanligt överrepresenterad.

Publicerad 11 augusti 2014
inlinebild
Stefan Gradin, ansvarig för LO:s hjälptelefon. Foto: LO

Under sommaren har drygt 2 000 ärenden kommit in till LO:s mejl- och telefonjour för unga i arbetslivet. Det är nästan en fördubbling från förra året, säger Stefan Gradin som är ansvarig för hjälptelefonen.
– Förra sommaren hade vi runt 1 200 ärenden. Det som varit speciellt denna sommar är att många som hör av sig har allvarligare frågor som man måste arbeta lite mer med. 

Det är framför allt ungdomar i hotell- och restaurangbranschen som hör av sig, berättar Stefan Gradin. Tidigare var även handeln överrepresenterad, men sedan Handels startade en egen direktlinje för fackliga frågor har en del av ärendena därifrån försvunnit.
– Många som kontaktar oss jobbar på kaféer och restauranger, djurparker, vattenland. Ställen med många unga anställda. Oftast är det små arbetsplatser utan kollektivavtal. Vi har tyvärr vissa arbetsplatser som vi bara väntar på att det ska börja ringa från, säger Stefan Gradin.

Många av frågorna rör gratis provjobb, något som verkar ha blivit mer regel än undantag i restaurangbranschen i dag, säger Stefan Gradin.
– När jag började jobba med telefonjouren fanns inte denna typ av fråga, och nu har vi det minst en gång per dag. En del arbetsgivare har helt enkelt inte koll och tror att det är så man gör. Andra har satt det i system. Man provar en ungdom i några dagar, och sen byter man ut den. Det ger en betydligt lägre lönekostnad än vad konkurrenterna har.  

Stefan Gradin tycker att mycket tyder på ett allt hårdare klimat för unga på sina första jobb. Det gäller till exempel arbetsmiljö och arbetstempo.
– Det ställs väldigt höga krav på att ungdomarna ska prestera och göra skäl för sin lön. Många har svårt att orka med kraven och tempot. Särskilt i värmeböljan var det många som hade det väldigt tufft och ville ta sig ur sin anställning. 

Under sommaren har LO även arbetat uppsökande på arbetsplatser med många ungdomar. Sammanlagt har uppsökarna pratat med runt 25 000 sommarjobbare, säger Stefan Gradin.
– Deras bild är likadan, att det har blivit ett hårdare klimat för unga. Det är väldigt svårt att få sommarjobbande ungdomar att sätta sig ner i en minut och andas och prata med oss.

 

 

Fakta: LO:s hjälptelefon

LO:s mejl- och telefonjour är i gång hela året under namnet Facket direkt. Under somrarna byter den namn till Fackets hjälptelefon och har då extra fokus på unga i arbetslivet. De senaste åren har LO satsat extra på att få unga att själva finna svar på enklare frågor via webbplatsen lo.se/ung, vilket har gjort att antalet ärenden minskat. De flesta som hör av sig till Fackets hjälptelefon är mellan 17 och 23 år. Numret till hjälptelefonen är 020-560056.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här