Det har blivit betydligt lättare att göra ärenden i Hotell- och restauranganställdas a-kassa. Nu kan medlemmarna i HRAK fylla i kassakorten och se sina utbetalningar i mobilen.
Hotell- och restauranganställdas a-kassa har satsat hårt på att göra det lättare för medlemmarna att göra sina ärenden via mobilen, surfplattan eller datorn. Sedan ett par veckor tillbaka går det bland annat att fylla i kassakort, se kommande utbetalningar och skicka frågor till sin handläggare, direkt från mobilen.
– Vi har en väldigt ung medlemskår och vi vet att de allra flesta vill ha kontakt med oss på det här sättet, säger Karin Pettersson, föreståndare för HRAK.
Den nya tjänsten, Mina sidor, lanserades redan i mars. Men då var den inte anpassad till mobiler eller surfplattor, vilket fick många medlemmar att höra av sig, säger Karin Pettersson.
– Vi upplevde att det var ett ganska stort tryck från våra medlemmar att kunna göra sina a-kasseärenden i mobilen. Det är många som faktiskt inte har datorer utan bara använder sig av mobilen.
I dag använder ungefär 40 procent av de arbetslösa medlemmarna i HRAK tjänsten Mina sidor för sina a-kasseärenden och andelen ökar stadigt. Målet är 95 procent om ett år, säger Karin Pettersson.
– Den största vinsten för medlemmarna är mer tillgänglighet och ökad insyn. De kan ha direktkontakt med sin handläggare, och handläggningstiderna kommer att förkortas. Portokostnaderna kommer att minska, och även miljöpåverkan.
Fakta: Så här gör du
- Gå till hrak.se och klicka dig in på Mina sidor.
- För att komma in behöver du e-legitimation, som du till exempel får från din bank, eller ett lösenord som du får skickat till dig efter att ha fyllt i ett användaravtal. Så småningom kommer dock möjligheten att logga in med lösenorden att försvinna helt.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.