Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Låg oro för julbordshygien

Nu drar julbordssäsongen igång och därmed talet om buffésnusk. Men de livsmedelsinspektörer som Hotellrevyn har talat med är inte alltför oroade.

Publicerad 28 november 2012

I Stockholm planerar man inga särskilda inspektionsinsatser, säger Lena Björklund-Stoehr, livsmedelsinspektör.
– Vi kommer förstås att kolla julborden i samband med de vanliga inspektionerna, det brukar bli 250–300 besök per månad.
Hennes erfarenhet är att det numera inte är några särskilda problem kring julborden. På senare år har det blivit vanligare med färdigköpt, säger hon. Det ställer fortsatt höga krav på kontroll över kylkedjan, men gör samtidigt att hygienriskerna minskar.

Joakim Johansson, ansvarig för restaurangprojektet på livsmedelsinspektionen i Luleå, säger att det blir något fler inspektioner under julbordssäsongen än under en vanlig månad.  
– I år ska vi göra provtagning på främst julbordsbufféer, fokus är på bakteriekoll. Generellt förväntar vi oss inga anmärkningsvärda resultat, men det visar sig ju.
Bufféer ställer höga krav på hanteringen, konstaterar han; det kan gälla förvaring, påfyllning och temperaturkontroll. Tidigare år har det inte framkommit några särskilda avvikelser, förutom en gång på 1990-talet då det blev mycket anmärkningar.

I Göteborg säger Bernadett Wéber, restaurangansvarig enhetschef, att man inte drar igång några särskilda inspektioner just nu.
– Det som är särskilt med julbordssäsongen är att det blir mer tryck på allting. Det ställer större krav på köket, personalen, utrustningen, och man kan hamna nära maxgränsen av vad man klarar.
– I slutändan är det rutinerna som ställs på prov. Har man bra fungerande rutiner under resten av året, så är chansen stor att det funkar bra ändå. Annars är risken större för att det går fel just nu.

Inspektörernas tips och råd

  • Lena Björklund-Stoehr, Stockholm: Erfarenheten säger att det kan bli problem med plats för tillagning och förvaring. Många löser det genom att exempelvis hyra in mer kylutrustning.
  • Joakim Johansson, Luleå: Att underlätta hygienisk hantering för buffégästerna. Exempelvis att skära upp på förhand, att ingen ska behöva sträcka sig efter mat, och att ha långa plockverktyg som inte kan falla ned i maten.
  • Bernadett Wéber, Göteborg: Jag har inget särskilt råd att ge, det måste ligga på de ansvariga. Det finns mycket kunskap därute.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här