En restaurangägare i Stockholm har stämts av Jämo, jämställdhetsombudsmannen, sedan han avskedat en anställd kvinna som blev gravid.
Uppdaterad 2004-12-20 kl.12:17
En kvinna fick jobb som matsalsansvarig på restaurangen i oktober 2003. Några månader senare, i januari, berättade hon för ägaren att hon hade blivit gravid.
– Hans inställning till mig ändrades direkt. Han ifrågasatte hur länge jag hade varit gravid. Jag fick ett otrevligt bemötande och allt jag gjorde kritiserades. Tanken var antagligen att jag skulle säga upp mig självmant, berättar kvinnan.
Den 16 mars 2004 fick hon besked om uppsägning. Det är enligt svensk lag förbjudet att avskeda anställda på grund av graviditet, men restaurangen angav arbetsbrist som skäl.
Kvinnan hävdar att den påstådda arbetsbristen bara var ett svepskäl för att bli av med henne.
– Det fanns ingen arbetsbrist. De som var kvar fick arbeta desto hårdare, säger hon.
En annan anställd fick tillfälligt ta över hennes arbetsuppgifter och en dryg månad senare annonserade restaurangen efter en ny matsalsansvarig.
Kvinnan anmälde händelsen till Jämo, som startade en utredning om misstänkt könsdiskriminering. Jämo har nu gått vidare och stämt arbetsgivaren inför Arbetsdomstolen. Jämo hävdar att restaurangen har brutit mot jämställdhetsslagen och lagen om anställningsskydd, och kräver att restaurangföretaget ska betala 238 500 kronor i skadestånd och förlorad arbetsinkomst till den avskedade kvinnan.
Restaurangen ägs av Bo Bladholm, moderat politiker och förste vice ordförande i Stockholms stadsfullmäktige.
Han är mycket kritisk mot Jämo, som han anser har utnyttjat den avskedade kvinnan för politiska syften. Enligt Bo Bladholm är Jämo vänstervridet och syftet med anmälan är att smutskasta honom som politiker.
– Men det är bra att det här går vidare till AD som har kompetens att avgöra vem som har rätt, eftersom Jämo har visat sig vara helt okunnig om branschen, säger Bo Bladholm.
Han hävdar att kvinnans graviditet inte hade någonting med uppsägningen att göra.
– Den berodde på arbetsbrist. Vi hade 30-50 procent mindre försäljning under januari och februari och var tvungna att göra någonting för att klara ekonomin.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.